juiste zadelplaats of br softgel pad of andere pad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

juiste zadelplaats of br softgel pad of andere pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:57

Ik heb mijn paard nu een jaar en ze blijkt een erg moeilijk modelletje te hebben. Alles schuift naar voren over de schouder.
Ik heb haar nu een jaar en ben 5 zadels en 3 zadelmakers verder.
Ik heb vorige maand een Anatomica zadel met een eric le tixerant singel aangeschaft.
Het is echt een wereld van verschil.
Mijn paard is vrolijker, voorwaartser, minder gespannen, veel meer beweging. Dus allemaal erg positief.
Het zadel schuift ook niet meer over de schouder waardoor het de bewegingen verhindert.

Maar nu twijfel ik toch nog een beetje. Het zadel schuift tijdens het rijden toch nog een tikkeltje naar voren. Hij komt dan tegen de schouder te liggen. Ik ben gewend om het zadel ruim achter de schouder neer te leggen. Maar kruipt het zadel nu naar de plek waar het hoort te liggen tegen de schouder aan? Of moet het zadel toch een tikkeltje achter de schouder blijven liggen?

Nu kreeg ik als tip om er een Br soft gel pad onder te leggen. Die zou antislip zijn en het zadel op zijn plek laten liggen. Maar twijfel nu waar die plek hoort te zitten :o

Wie kan me helpen?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:12

Het zadel hoort de schouder in de beweging niet te belemmeren. het zadel mag de schouder dus niet raken ;)

felicity

Re: juiste zadelplaats of br softgel pad of andere pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:14

Ik zat dus toch goed dat hij een tikkeltje achter de schouder moet blijven liggen?
Daar leg ik hem altijd neer. Maar tijdens het rijden schuift hij tegen de schouder aan.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:06

Met mijn pony heb ik precies hetzelfde!
Moeilijk ruggetje, alles schuift over de schoft/schouder heen.
Ze heeft al vele zadels op haar rug gehad, nu heb ik een zadel dat prima ligt! :j
Maar, zodra ik ga rijden en mevrouw springt een keer weg, of ik heb een keer niet goed aangesingeld, schuift het zadel naar voren, ook tegen de schouder aan.

Ik lees even mee. Hou zelf namelijk niet van anti-slippads en dergelijke, maar mijn zadel ligt perfect en kan eigenlijk niet beter liggen..
Dus zoek toch het antwoord tegen het minimale schuiven!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:09

Hier hetzelfde probleem, alles wil altijd naar voren of tegen de schouder aanliggen (ondanks aangepast zadel + banaansingel).
Nu gaat het gelukkig goed, maar soms heeft het zadel de neiging om toch nog iets naar voren te gaan.
De tip die ik van mijn zadelmaker kreeg, is dat ik dan kruislings aan moet singelen. Sander Marijnissen doet het ook als je naar de foto's in de laatste Bit kijkt. Kruislings aansingelen kan voorkomen dat het zadel naar voren trekt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:14

Kruislings aansingelen? Hoe moet ik dat zien...?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:21

Kruislings aansingelen is eerst één singelstoot licht aansingelen en dan de andere. Dus om en om je singelstoten strakker aansingelen en niet eerst de eerste singelstoot strak aan singelen en dan de tweede, maar om en om zodat het zadel niet naar voren wordt getrokken.
Of dit hier tegen helpt, weet ik niet.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:24

Oh zo. Nou dat doe ik al jaren, weet niet beter dan dat het ook zo hoort. Anders krijgt je paard wel hele sterke krachten op zijn buik te verduren, lijkt mij niet fijn :n

En hier werkt dat dus niet...

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:29

Met kruislings aansingelen bedoel ik echt dat de singelstoten elkaar kruisen. Dus de eerste singelstoot in de tweede gesp van de singel ipv de eerste, dat ze echt gekruist zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:50

Daar dacht ik eerst dus ook aan, maar is dat op lange termijn wel goed voor je zadel/singelstoten...?
Daar kan ik me nog wel van voorstellen dat dat zou kunnen helpen trouwens...

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:57

Helpt dat kruislingsaansingelen echt?
Het lijkt mij niet echt goed voor je singelstoten namelijk. :?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:58

het ligt er trouwens ook aan wat voor model zadel je hebt, VZH en springzadels kunnen toch wat op de schouder liggen gewoon door het model...

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:07

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:48

zo pasterza daar heb je me, helemaal eens!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:54

Ik heb voor mijn ronde schoftloze licht overbouwde merrie ook problemen dat het zadel een tikkeltje naar voren blijft schuiven. Ik heb er zo'n soft gel flubber onder, de plakkerige versie met gaatjes erin :) Ik gebruik geen dekjes oid, werkt goed en het zadel ligt als een huis.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:50

Ik ben zelf ook geen voorstander van speciale singels en pads onder het zadel. Maar ik heb het idee dat ik nu geen andere keus heb. Ik ben nu aan mijn 5e zadel bezig en ben 3 zadelmakers verder. Van alles geprobeerd met vulling, andere modellen zadels, tot banaansingels. Maar niks werkte echt.
Nu met mijn nieuwe zadel is het schuiven een heel stuk minder. Maar toch nog een klein tikkeltje.
Singelstoten gekruisd lijkt me dat het niet goed is voor het zadel/stoten ook niet fijn voor mijn paard. Het sluit dan niet meer mooi aan naar mijn idee.

@thokkadisje Dat plakkerige flubber ding bedoelde ik in mijn beginpost maar dan de hele pad. Maar jij gebruikt alleen dat schoft dingentje. En dat werkt al goed?
Jij gebruikt verder helemaal niks onder je zadel behalve dat schoftdingentje?
Ik gebruik dunne dekjes om mijn zadel te beschermen tegen zweet.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:38

banaansingel zou ook moeten helpen, maar lees net dat je dat ook al uitgeprobeerd hebt.
Heb je een nieuw zadel?
Misschien zou je dan ook kruiselings kunnen aansingelen (weet niet of het werkt) tot dat je zadel wat meer soepel en op je paard aangepast is.
Hoewel dat natuurlijk niet zou moeten als t goed is aangepast.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:42

Wel ik heb net dat parcours al afgelegd.

Peervorm van een paard, singelplaats ligt erg naar voor, lichtjes overbouwd, niet overdreven lang, weinig schoft en schouder. Voorlopig ligt de fryso profile als enige stil. Ik hoop dat dat blijft aanhouden!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:18

Zadelmaakster is gisteren geweest en bij mijn zadel wordt er aan de voorkant een extra singelstoot bijgebouwd. Die moet gaan voorkomen dat de singel het zadel naar voren trekt, mocht het niet werken kan ie er ook weer makkelijk afgehaald worden, maar hopelijk is het een oplossing. Hij is ook weer netjes bijgevuld, dus dat zal ook al helpen. Paard liep er gisteren tijdens het proefrijden prima onder, dus hopelijk werkt het afdoende!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:14

Je bedoeld een singelstoot die uit de wrong komt?
Die heb ik namelijk al en de tweede stoot heeft een v vorm.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:16

Klopt! We krijgen morgen het zadel terug, dus ben benieuwd. Dat systeem had ik bij mijn kentaur ook en dat beviel goed. Maar ja, dat paard had ook een behoorlijke schoft, dus geen gezeur met het zadel tegen de schouder aan...

Ik denk dat ik mijn volgende paard maar bij een zadel koop :Y)

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:32

meschien kun je zo'n staartriem gebruiken ofzo dat is voor te voorkomen dat het zadel naar vooren schuift

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:44

Een staartriem moet met een groot paard en een volwassen ruiter een behoorlijk gewicht op zijn plek houden, dat is in dit geval dus geen oplossing. Dan komt er een te grote belasting op de wervels :)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:54

felicity schreef:
@thokkadisje Dat plakkerige flubber ding bedoelde ik in mijn beginpost maar dan de hele pad. Maar jij gebruikt alleen dat schoft dingentje. En dat werkt al goed?
Jij gebruikt verder helemaal niks onder je zadel behalve dat schoftdingentje?
Ik gebruik dunne dekjes om mijn zadel te beschermen tegen zweet.

Ik gebruik gewoon de hele pad, zoals deze: klik Maar dan zonder dekjes en pads en dat soort dingen :)