Touwhalster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 21:07

Hoii

Zit er nog verschil in touwhalsters?
Dus qua scherpte ofzo iets?

Groetjes

xCODA

Re: Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:22

Wel degelijk.

Ligt aan het materiaal en de dikte van het touw. Aan de knopen, of hoe je je teugels er aan bevestigd.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:29

Oke en wat is scherper?

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:33

Hoe dunner het touw, hoe scherper de inwerking. Want dan komt er op een kleiner oppervlakte dezelfde druk te staan. Je kan ze zelf maken, maar ik zou er persoonlijk voor kiezen er eentje aan te schaffen bij een ervaren knoop(st)er. Die hebben vaak beter materiaal dan het touw wat je bij de bouwmarkt haalt (en leukere kleurtjes!). Gebruik de zoekfunctie maar eens, er zijn genoeg bokkers die ze maken.

Edit; Vaak kan je alleen een standaard maat bestellen. Een goeie knoop(st)er vraagt je het hoofd van je pony op te meten, weet je zeker dat hij goed past ;)

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:19

Hoe dunner hoe scherper *D

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 10:37

Okee.
Ik heb nu een vrij dik touwhalster... Maar heb het idee dat ze wel wat meer reageert erop maar ook maar heeeel weinig... Niet veel meer als gewoon halster...

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:06

Dat kan heel goed. Maar een paard wat getraind word met touwhalster wordt voornamelijk getraind met lichaamstaal en bepaalde oefeningen. Mijn paard doet ook alles met gewoon halster, of los in de bak. Het halster is slechts een klein hulpmiddel. Het paard moet op jouw hulpen en lichaamstalen reageren, een touwhalster is daar maar een klein onderdeel van. Mijn idee, zoek les/hulp van een ervaren NHer in de buurt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:10

Ik ga mee met Cream_1986, ik vraag me wel af wat je dan doet met het touwhalster. Waar reageert je paard niet op?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 12:45

Ik gebruik het touwhalster om wat meer te zeggen te hebben als we lopen.
Van een gewoon halster trekt ze zich niet veel aan...
Dus ja. En met touwhalster ging het al wel beter maar goed...
en ik trek niet de hele tijd...
Ik heb er gewoon een halster touw aan zitten en die staat nooit strak enkel als ik haar corrigeer en dan is het ook direct weer los

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:45

Dat laatste wat je zegt is goed. Dat is ook exact de bedoeling. Vragen (druk) geven voor een bepaalde actie. Doen ze dat, druk weg ;) Maar als het een "probleem" is wat met leiderschap te maken heeft, zou ik toch eens wat informatie op paard-natuurlijk.nl gaan lezen, wat filmpjes op Youtube bekijken en vooral les nemen. Dat laatste heb ik gedaan (na talloze boeken lezen) waardoor ik veel sneller kon bereiken wat ik wilde, zonder het gevoel te hebben maar een beetje aan te modderen.

Even een korte conclusie; een ander touwhalster zal je niet veel helpen, goed met je paard leren communiceren wel ;)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 13:47

Ja ik snap het...