Luchtzuigband

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 14:40

Vorige week reed ik op een jong paard die een luchtzuigband heeft. En toen ik die weer op moest doen na het rijden zat ik te twijfelen hoe die nou moest. Hij zal ondertussen wel weer goed zitten, maar als ik er bv. vanavond weer op moet wil ik het wel goed doen.
Het is zo'n band met een bontje op het voorste riempje:
Afbeelding
Ik had de voorste riem over zijn voorhoofd, iemand zei dat ze dacht dat het zo moest. Maar moet het ook echt zo?

snikky

Re: Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:40

ja de voorste riem moet voor zijn oren en de achterse erachter!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:42

dat ''lipje'' aan de onder kant moet richting de neus wijzen zeg maar. dus als ik jou verhaal goed begrijp zat het goed

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:43

Overigens, en aangezien het paard niet van jou is heb je er natuurlijk weinig controle over, maar zo'n luchtzuigband schijnt nogal dierontvriendelijk te zijn... Misschien eens vragen aan de eigenaar of er ook andere manieren zijn om t paard van het luchtzuigen af te houden?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 14:47

_Mikey_ schreef:
Overigens, en aangezien het paard niet van jou is heb je er natuurlijk weinig controle over, maar zo'n luchtzuigband schijnt nogal dierontvriendelijk te zijn... Misschien eens vragen aan de eigenaar of er ook andere manieren zijn om t paard van het luchtzuigen af te houden?

Ja inderdaad, toen ik op google zocht zag ik er een topic op bokt over. Maar het is een manegepaard dus ik weet het niet. En zo te zien heeft hij hem al best lang. Maar mag ik ook weten wat er zo dierontvriendelijk aan is? :o

Marion71

Re: Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:56

Tuurlijk, goed dat je het vraagt.

Allereerst omdat een luchtzuigband symtoombestrijding is. Het lost het probleem niet op. Luchtzuigen doen paarden vaak omdat ze maagpijn hebben, als ze zuigen vult de maag zich met lucht en is minder pijnlijk. Die maagpijn is heel vaak het gevolg van een maagzweer. Die vervolgens weer het gevolg is van veel stress, veel krachtvoer/weinig ruwvoer, weinig voerbeurten, etc (maagzuur wordt continu aangemaakt en moet geneutraliseerd worden door voedsel/speeksel. Dat lukt niet in een lege maag).
Daarnaast kan de luchtzuigband ansich de luchtpijp beschadigen. Mss ook nog meer, maar moet eerlijk bekennen dat ik dat niet weet. Iemand anders? Een luchtzuiger is bij mij op stal welkom op voorwaarde dat de eigenaar de oorzaak onderzoekt en daar wat aan doet en de luchtzuigband in de prullenbak gooit. Voor rust, veel afleiding, voldoende ruwvoer en vaak een voerbeurt zorg ik altijd al.

Over een manegepaard heb je idd niet veel te zeggen. Dan heb je geen keuze en moet dat ding weer om. Kun je het maar beter goed doen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:57

Ik schreef "schijnt", en dat is omdat ik het niet precies weet. Ik heb gelukkig nooit zo'n ding van dichtbij gezien. Dus helaas. Misschien dat de zoekfunctie wat oplevert?

edit: antwoord al gegeven :)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:00

Marion71 schreef:
Tuurlijk, goed dat je het vraagt.

Allereerst omdat een luchtzuigband symtoombestrijding is. Het lost het probleem niet op. Luchtzuigen doen paarden vaak omdat ze maagpijn hebben, als ze zuigen vult de maag zich met lucht en is minder pijnlijk. Die maagpijn is heel vaak het gevolg van een maagzweer. Die vervolgens weer het gevolg is van veel stress, veel krachtvoer/weinig ruwvoer, weinig voerbeurten, etc (maagzuur wordt continu aangemaakt en moet geneutraliseerd worden door voedsel/speeksel. Dat lukt niet in een lege maag).
Daarnaast kan de luchtzuigband ansich de luchtpijp beschadigen. Mss ook nog meer, maar moet eerlijk bekennen dat ik dat niet weet. Iemand anders? Een luchtzuiger is bij mij op stal welkom op voorwaarde dat de eigenaar de oorzaak onderzoekt en daar wat aan doet en de luchtzuigband in de prullenbak gooit. Voor rust, veel afleiding, voldoende ruwvoer en vaak een voerbeurt zorg ik altijd al.

Over een manegepaard heb je idd niet veel te zeggen. Dan heb je geen keuze en moet dat ding weer om. Kun je het maar beter goed doen.

Dat dacht ik dus ook al.
Dat ding zat ook nog best wel strak. Ik moest hem los maken maar dat lukte echt niet ik moet hem zo omhoog duwen (dat riempje) en daar werd het paard niet echt blij van :n