Het is zo'n band met een bontje op het voorste riempje:

Ik had de voorste riem over zijn voorhoofd, iemand zei dat ze dacht dat het zo moest. Maar moet het ook echt zo?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

_Mikey_ schreef:Overigens, en aangezien het paard niet van jou is heb je er natuurlijk weinig controle over, maar zo'n luchtzuigband schijnt nogal dierontvriendelijk te zijn... Misschien eens vragen aan de eigenaar of er ook andere manieren zijn om t paard van het luchtzuigen af te houden?
Marion71 schreef:Tuurlijk, goed dat je het vraagt.
Allereerst omdat een luchtzuigband symtoombestrijding is. Het lost het probleem niet op. Luchtzuigen doen paarden vaak omdat ze maagpijn hebben, als ze zuigen vult de maag zich met lucht en is minder pijnlijk. Die maagpijn is heel vaak het gevolg van een maagzweer. Die vervolgens weer het gevolg is van veel stress, veel krachtvoer/weinig ruwvoer, weinig voerbeurten, etc (maagzuur wordt continu aangemaakt en moet geneutraliseerd worden door voedsel/speeksel. Dat lukt niet in een lege maag).
Daarnaast kan de luchtzuigband ansich de luchtpijp beschadigen. Mss ook nog meer, maar moet eerlijk bekennen dat ik dat niet weet. Iemand anders? Een luchtzuiger is bij mij op stal welkom op voorwaarde dat de eigenaar de oorzaak onderzoekt en daar wat aan doet en de luchtzuigband in de prullenbak gooit. Voor rust, veel afleiding, voldoende ruwvoer en vaak een voerbeurt zorg ik altijd al.
Over een manegepaard heb je idd niet veel te zeggen. Dan heb je geen keuze en moet dat ding weer om. Kun je het maar beter goed doen.