springen met dressuurzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liiset_t

springen met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 11:57

Hoi!
Mijn zusje gaat binnenkort op ponykamp met haar verzorgpony.
Je gaat daar dus ook springen en ze vertelde me net dat ze niet wilde gaan springen omdat ze alleen een dressuurzadel heeft en dat hij dan zoveel pijn aan z'n rug krijgt.
Voor 1 keertje kan dit toch geen kwaad? daar beschadig je zijn rug toch niet meteen zo erg mee.
Met mijn verzorgpaard spring ik ook wel eens met het dressuurzadel als de eigenaar het springzadel mee heeft.

Kan iemand me hier iets over vertellen? (misschien zodat ze zicht straks geen zorgen hoeft te maken?) ;)

Groetjes!

Hommage

Re: springen met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:58

Ik dacht ook dat het nooit zo'n kwaad kon.. Mijn instructie daarin tegen zei dat het wel degelijk slecht was voor je paard, voor een keer kan het niet zo'n kwaad, maar op langere termijn en vaker springen met een dressuurzadel raadde zij me toch echt wel af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:58

Je kunt best springen met een dressuurzadel. Maar het zit gewoon voor geen meter(vind ik iig) Maar het is niet schadelijk voor je paard hoor..

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:21

Nouja het lijkt mij niet schadelijk als je gewoon een goed passend dressuurzadel hebt en goed mee gaat met de sprong. Ik spring heel weinig maar als ik spring doe ik dat gewoon met mijn dressuurzadel omdat ik het zonde vind om daarvoor een psringzadel aan te schaffen ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:47

Ik weet eerlijk gezegt niet of het schadelijk is voor je paard zijn rug. Ik denk dat het opzich wel mee zal vallen mist je zadel goed past. Ik vind het zelf wel lekker springen, heb je wat meer grip.

lotje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:52

een springzadel is natuurlijk wel fijner, maar voor een enkele keer is het niet schadelijk

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:45

Ik heb het ook een tijdje gedaan, kan op zich best en als je paard braaf springt en je niet te hoog gata gaat het prima. Echter heb ik een pony die niet altijd even veel zin heeft om te springen en dan is het toch minder handig, als het dan ook nog boven de 80cm komt (D-pony, dus B hoogte) dan is het niet zo gemakkelijk om te blijven zitten. Ben er nooit mee gevallen, maar met springzadel zit steviger.

anyway, voor een keer moet het lukken hoor :j

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:05

Kan zeker wel, al is een springzadel natuurlijk wel fijner als je het vaker gaat doen! :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:31

Het kan echt geen kwaad om eens met je dressuurzadel te gaan springen, mits je zadel helemaal goed ligt natuurlijk. Ik spring ook af en toe met mijn dressuurzadel en dan ook hoog. Ik zit er prima in met springen, beter zelfs dan een springzadel wat ik ook voor mijn merrie heb gehad.

denpiebvi14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:33

ik heb met myn paard ook 75cm gesprongen met een dresuur zadel en het kan best hoor.;)

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:23

Ik heb mijn dressuurzadel laten aanmeten door de zadelmaker, en deze zei dat ik er zo vaak mee kan springen als ik en mijn pony wilden. Daar maken we regelmatig gebruik van, SPRINGEN MET EEN DRESSUURZADEL IS NIET SCHADELIJK, zolang het goed ligt, maar dat is hetzelfde als met een veelzijdigheid- of springzadel.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:21

Het kan niet echt kwaad hoor! Een dressuur zadel is alleen niet zo fijn om mee te springen. Een sprinzadel is juist zo gemaakt (met de korte zweetbladen) zodat je in de juiste houding komt te zitten. Ook de lepel is plat zodat je niet op de lepel "klapt" tijdens de landing. Ik zou niet aanraden als je wil blijven springen, om dit met een dressur zadel te blijven doen. Een spingzadel ligt heel anders dan een dressuur.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:16

Ik denk dat je er zelf meer last van zal hebben dan je paard, als het zadel maar goed ligt.