voorlopig even met oude zadel maar vinden dit niet fijn!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wel blijven rijden of niet?

1 of 2x in de week rijden
1 (4%)
gewoon vollop blijven rijden gaat wel over????
Geen stemmen
voorlopig niet rijden en gewoon longeren tot het nieuwe zadel.
24 (96%)

Totaal aantal stemmen: 25

Steefjes

voorlopig even met oude zadel maar vinden dit niet fijn!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 16:11

Hey bokkers.

ik heb voor mijn gevoel een probleem!
we zijn druk aant sparen voor een nieuw zadel, maar nu is er een probleem.
ik heb een tijd een veelzijdigheidszadel te leen gehad van iemand hiermee ging het rijden heel goed.
het zadel was niet perfect kwa inches maar het reed voor ons beiden heerlijk en we gingen goed vooruit.
ik zat voor mijn gevoel heel stevig, en zyrkoon en ik begonnen samen echt van het rijden te genieten.
nu is het probleem, de eigenaar heeft het zadel zelf weer nodig en heb het netjes eergisteren teruggegeven.
nu rijd ik sinds 2 dagen weer met mijn oude dressuur zadel. ( dat netjes passend is *gemeten door een zadelpasser* dus eigenlijk kan het daar niet aan liggen )
en ben ik er A: niet blij mee omdat ik er niet stevig in zit.
en heb ik B: het gevoel dat hij het zelf onprettig vind.
ik heb een heel vriendelijk paardje dat normaalgesporken nooit bokt of kwaad doet.
nu heb ik eergisteren gereden.
en vannochten weer, zowiezo wilde hij vannochtend niet mee richting de poetsplaats.
bleef midden in het gangpad staan met zijn oren in zijn nek.
eenmaal op de poetsplaats was hij weer de oude en hebben lekker eerst even getutteld.
toen ik met het zadel aankwam gingen de oren weer in zijn nek.
heb hem tijdens het rijden maar een paar keer met gespitste oortjes gezien, daar waar hij normaalgesproken niet zo is met zijn oren.
ook kwam hij nu tijdens het rijden vaak int verzet (gehaast stappen-bokken-niet willen aandraven en zijwaarts gaan-achteruit lopen) dit terwijl hij het afgelopen half jaar a 7/8 maanden niet in het verzet is geweest en dit ook geen normale zyrkoon reactie is.
ben daarna nog lekker met hem het bos in geweest en waren beiden heel blij om lekker buiten te zijn.
toen meende ik het minder te merken, ( maar merkte nog steeds dat hij anders was als anders )
nu zit ik thuis en moet eerlijk zeggen dat ik het gewoon zielig vind en er flink de balen van heb.
ik ga met tegenzin rijden omdat ik niet lekker zit en wil dat hij ook happy is.
wat moet ik nu doen???
we proberen echt vóór het einde van de vakantie een nieuw veelzeidigheids zadel te hebben.
maar moeten rekening houden met de portomonee.
ik ben al van plan terug te switchen van 4a5x in de week rijden naar 1a2hooguit3x
ik wil hem onder het zadel blijven rijden zodat niet alles verloren is als ik terug begin met een nieuw zadel.
maar ik wil ook zeker de band die we hebben niet ruiineren.

heeft er iemand enig idee van wat wijsheid is?

alvast bedankt voor het lezen, sorry voor het onduidelijke verhaal maar baal op het moment een beetje.
groetjes Stéphanie
Laatst bijgewerkt door Steefjes op 13-07-11 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Re: voorlopig even met oude zadel maar vinden dit niet fijn!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:15

Als je gevoel zegt dat het niet goed is (en je paard ook zo te horen). Zou ik gewoon even helemaal niet meer rijden, tot je het nieuwe zadel hebt...
Voor jou en je paard het beste...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:16

Nou het verhaal is op zich wel duidelijk hoor, maar ik denk dat ik ga zeggen wat jij zelf al wel vermoed misschien: ik denk dat hij er last van heeft.
Ik zou als ik jou was dit zadel toch nog eens laten nakijken. Misschien is zijn bespiering wel zodanig veranderd dat het ergens is gaan drukken, want je hebt het er natuurlijk een tijd niet op gehad.

In het bos geef je aan dat je dacht dat het minder was. Maar ik kan me zo voorstellen dat hij daar alleen maar rechtuit hoeft te lopen? Dat is natuurlijk makkelijker en gebruikt hij zijn spieren minder/anders. Kan zomaar zijn dat hij er dan ook minder last van heeft (daarnaast vind hij het bos misschien wel zo leuk dat hij dit nu even vergeet).

Succes met het vinden van een oplossing

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:18

Kijk eens of je hetzelfde zadel kan krijgen als wat je geleend heb?
Scheelt al een hoop pas en zoekwerk naar een ander correct zadel.

Enne je paard geeft het duidelijk aan, niet met dit zadel rijden dus :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:21

Kun je anders niet voorlopig met zo een barebackpad rijden? Die zijn tweedehands niet zo prijzig in aanschaf, denk dat je er voor een paar tientjes wel een moet kunnen vinden ;)

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 16:25

dankjewel voor jullie reacties.
ze bevestigen alleen maar wat ik al dacht gewoon afgaan op wat het ventje zelf aangeeft.
een barebackpad is geen optie denk ik, we hebben het hier over een vijfjarige draver met ondanks zijn lieve karakter wel wat pit. heb verders ook geen ervaring met rijden zonder echt zadel .
dus weet niet of dit wijsheid is
maar ik houd het in gedachten dankjewel

lotje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:47

Dat is vervelend, maar aan je verhaal te zien heeft je paard er wel last van, ik zou gewoon gaan longeren en mischien wat wandelen en wachten op je nieuwe zadel

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:30

Ik zou zeker niet verder rijden met deze. Je beschrijft dat hij oren in de nek heeft, bokt, achterwaarts gaat.. Ik vind dit wel héél veel symptomen om te zeggen; doorrijden maar!
Stoppen met rijden helaas, en kijken of je misschien een eenzelfde zadel kan lenen, of goedkoper op de kop tikken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:16

Waarom zou je alleen rijden voor je eigen plezier terwijl je je paard er bewust pijn mee doet?

Ieder moment dat je op je paard zit moet een stap vooruit zijn en gezien het dat met een slecht passend zadel niet is kun je beter niet rijden. Alles wat nu onprettig is voor je paard krijg je straks dubbel terug en dat oplossen kost meer tijd dan nu een tijdje wachten.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:49

tijdelijk zonder zadel rijden?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:14

TS kun je niet lekker aan de dubbele longe gaan werken met je paard? Dan ben je toch actief bezig, fijn voor spieropbouw en hoeft het paard niet stil te staan. Je kunt met de dubbele longe (bijna) net zoveel als met rijden zodat je straks met een nieuw zadel gewoon weer verder kunt waar je was gebleven.
Mocht je zonder zadel of met barebackpad willen rijden zou je je paardje eerst kunnen longeren en misschien kan een stalgenootje je even helpen met opstappen en de eerste rondjes met jullie meelopen. Als je het aandurft is het misschien het proberen waard, wie weet gaat het juist heel fijn ;)
Ow ja, als je het wil proberen zonder zadel doe dan een halstertouw of beugelriem om de hals van je paard zodat jij je daaraan vast kunt houden en niet onbedoeld aan de teugels trekt

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:24

Ik zou ook niet zo door blijven rijden, lekker wachten totdat je je nieuwe zadel hebt.
In de tussentijd kun je idd misschien proberen er zonder zadel op te stappen. En anders lekker longeren en wandelen. Succes!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:31

Dit zadel zit echt niet fijn!!! Als je al zo'n verschil merkt vergeleken met je leenzadel, zou ik het niet meer gaan gebruiken!!

In het bos hoeven ze minder te doen, en vinden ze het leuk. Mijn paard met een wervelverplaatsing liep buiten ook goed, maar in de bak was het een en al verzet...

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 19:16

hey mensen dank jullie wel.
ja hoor de keuze is gemaakt.
ik rijd niet meer met dit zadel, ga morgen voor de eerste keer proberen zonder zadel te rijden en verders zie ik wel, dit verdient hij niet .
dubbele longe kan ik zeker proberen, heb hier zelf geen ervaring in maar verschillende mensen bij ons op stal wel, dus dat is met hulp zeker een optie.
bedank voor jullie hulp en tips.