Neusriem aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Surprise_

Neusriem aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 15:58

Om te beginnen wil ik even kwijt dat ik er best lang over nagedacht heb om dit topic te openen, omdat het niet over mijn paard gaat.
Ik verzorg het paard van een meisje waarmee ik het gewoon goed kan vinden en over veel dingen zitten we op één lijn.

Ik had een tijdje geen hoofdstel gebruikt, omdat het paard kreupel is geweest en veel op stalrust heeft gestaan.
Toen ik een tijdje geleden het hoofdstel om wilde doen, om te gaan longeren, kreeg ik de neusriem niet vast. Het was een ander hoofdstel dan dat ik normaal gebruik, ik kon me wel herinneren dat die ook wel erg strak zat, maar niet zó strak. Toen heb ik de eigenaar gebeld en gezegd dat ik geen vinger tussen de neusriem kreeg! Ze antwoordde door te zeggen dat het eerste gaatje gewoon goed was. Omdat het niet over mijn paard gaat, heb ik maar oké gezegd en gedaan wat ze 'wilde'. Vervolgens moest ik de neusriem aansjorren om hem op het eerste gaatje te krijgen.. Voelde me vreselijk.

Het gaat om een dubbele neusriem (een 'dikke' en een sperriempje). En een paard met een groot hoofd. Haar keelriem kan ook net op het laatste gaatje, maar die zit dan niet strak. Er is bij de dikke neusriem wel wat ruimte om een gaatje bij te prikken, maar dat ga ik niet doen zonder toestemming van de eigenaar.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet, omdat het niet mijn paard is. Zonder hoofdstel longeren kán wel, maar dan is ze wel lastig te houden. Ze wil nog wel eens lekker hard rennen en heb graag wel wat contact. Met rijden zelfde verhaal.

Ik vraag me af of jullie ooit iets soortgelijks mee hebben gemaakt en of het echt erg schadelijk is voor een paard als de neusriem te strak zit.

Sence

Re: Neusriem aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:00

Anders haal je de neusriem er af, en doe je het zonder. Doe je 'm er later weer aan het hoofdstel.

listiglistje

Zolang hij nog ademhaalt en niet dood neervalt is er niets aan de hand :+

Tip: niet mee bemoeien, het is jou paard niet ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 13-07-11 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:01

Dit verhaal tegen de eigenaar van het paard zeggen. Je zegt er goed mee te kunnen vinden en vragen of je een gaatje bij mag maken, is dan toch geen probleem?
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 13-07-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:02

Overleg even of je er misschien een gaatje bij mag prikken, en zo niet, leg je er dan bij neer. Niet jouw paard, dus niet jouw regels.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 16:04

Neusriem eraf twijfel ik ook over, omdat het weer haar paard is en daarom wil ook zoveel mogelijk om haar manier blijven rijden en omgaan met het paard.

Nadat ik de eigenaar gebeld had, zei ze dat de twee hoofdstellen even groot zijn.

Ik weet niet of ik het onderwerp nog eens aan durf te snijden, zeg maar.

Maar Sonja en listiglistje, jullie hebben gelijk. Het is mijn paard niet, helaas!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:07

Als de eigenaar je zegt dat hij op het eerste gaatje goed zit. Dan neem je dat aan.
Mocht je van mening zijn dat het echt te strak zit (wat ik me niet kan voorstellen omdat je dat niet zomaar voor elkaar krijgt als je niet de ruimte hebt om hem vast te maken) dan overleg je met de eigenaar. Blijft zij van mening dat het goed zit heb je je daarbij neer te leggen. Jammer als het je niet zint. Maar het is niet jou paard.

Ken overigens paarden zat die met een mega aangesnoerde neusriem moeten lopen hoor. En neem van mij aan dat die dan strakker (veeel strakker) zitten als jou neusriem op het eerste gaatje!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:12

Als het niet zo een aansnoerneusriem is dan is het lastig die extreem strak vast te maken (tenzij met grof geweld misschien). Je kun het misschien nog eens voorzichtig aan de eigenaar vragen, bijvoorbeeld in een vraag of je het hoofdstel zo goed hebt omgedaan omdat het toch wat anders lijkt te zitten dan het oude hoofdstel.
Indien de eigenaar het oké vindt dan zou ik me er verder niet druk om maken ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:13

Ik kan me het helemaal voorstellen TS dat je er moeite mee hebt.
Sommige mensen denken dat ze bij een neusriem moeten 'aansingelen' (zo vast als mogelijk - vooral bij een 'aansnoerneusriem'.... :x ).
Ik ben van mening dat er nog altijd 2 vingers tussen leer en kaak moet zitten.
Een riem die strak om een spier zit (kaak), roept spanning op. Het lichaam gaat automatisch tegendruk organiseren bij druk van buitenaf.
Omdat het niet je eigen paard is, zul je toch de visie van de eigenaar moeten volgen.
Maar misschien is er in overleg wat mogelijk.
Succes.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:26

Het verbaasd me dat iedereen hier zo stellig wil eigenaar is wet, is... Ook een eigenaar kan het wel eens mis hebben en je kan toch samen overleggen? Tuurlijk gaat een paard niet dood van een te vast zittende neusriem, maar onplezierig is het wel. En als de eigenaar nou zegt dat ze het paard elke pas met de zweep moet aan tikken, moet een verzorger dat ook maar gewoon voor lief nemen? Ik denk dat je als verzorger ook best kritisch naar een eigenaar mag zijn, zolang je maar eerlijk en niet beschuldigend bent.

Ik heb ook een bijrijdster gehad en als zij iets op een andere manier wilde dan is alles bespreekbaar. Zolang het maar in het belang van het paard is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:29

Je kan toch aankaarten dat je twijfels hebt over hoe strak de neusriem zit en dat jij het voor het paard prettiger vind als deze wat losser kan d.m.v. een gaatje erbij prikken.
Of het oké is dat dat gaatje erbij wordt gemaakt.
Je kan natuurlijk ook altijd zelf een langere sperriem halen en die gebruiken als je met het paard bezig bent.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:38

als de eigenaresse dit zo wil moet je je daar niet teveel mee bemoeien vind ik. Het is haar paard dus zij mag beslissen. Een andere sperriem eraan doen zou ik dus echt NIET doen, het is haar paard en ik zou me flink bedonderd voelen als ik haar was en erachter kwam. Als mijn pony vervelend is kan er ook geen vinger meer tussen ~~}> (voorziet boktrel...)
Laatst bijgewerkt door mimeslosydy op 13-07-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:40

Je zegt zelf dat je het wel goed met de eigenaresse kan vinden toch? Probeer het anders voorzichtig te vragen, of het nodig is om er nog een gaatje bij te doen, omdat je er niet 2 vingers tussen kunt krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:11

Het is onprettig voor het paard als de neusriem te strak zit omdat dan de wangen tegen de kiezen worden geduwd en dat doet zeer. Er moeten 2 vingers met gemak tussen het neusbot en de riem passen. Als de neusriem te strak zit kan het paard ook de kaak niet meer ontspannen waardoor hij onmogelijk kan nageven.

Wellicht dat je toch nog eens zou kunnen aangeven dat het je niet helemaal lekker zit, misschien is er een reden voor dat ze deze neusriem heeft? Een te strakke neusriem omdat dat ene hippe hoofdstel er alleen nog in een net iets te krappe maat was is natuurlijk geen reden, maar wie weet waarom ze nu voor dit hoofdstel en deze neusriem gekozen heeft.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 18:15

Bedankt voor de reacties, ik heb er veel aan.
Toch vind ik het erg moeilijk om het ter sprake te brengen, omdat ik de eigenaar ook niet tegen de haren in wil strijken.. Ik ga in ieder geval niets veranderen aan de neusriem, dat vind ik ook een respectloos voor de eigenaar en ik wil het paard ook niet in de war brengen o.i.d.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:02

Ik zou het de eigenaar laten zien als het riempje zo strak zit. Ik zie sperriempjes vaak heel strak zitten vind dat heel naar om te zien. Volgens mij loopt een paard veel fijner en met meer ontspanning als een hoofdstel nergens knelt etc.
Tussen neus en sperriempje gewoon twee vingers ruimte er tussen.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 07:06

Ben het helemaal met je eens Paperboy, maar ze rijdt zelf ook met de neusriem zo strak. Ze ziet zelf het probleem niet.. Dat maakt het voor mij ook moeilijk.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:16

Ik kan je wel zeggen dat ik als eigenaar niet blij zou zijn met een topic als deze. Nu lijkt de eigenaar er niet zo goed van af te komen. Misschien heeft ze wel een reden waarom ze de neusriem zo strak heeft zitten.
Praat met haar. Durf je het niet op de man af te vragen schrijf dan een briefje.

Ik heb met mijn bijrijdsters een boekje waar alles in geschreven kan worden. Dit omdat we elkaar ook niet altijd trefffen!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:23

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat zou dan een reden kunnen zijn om een riempje heel strak te doen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:29

Er zijn mensen die denken dat hun paard beter nageeft en beter te sturen is als de neusriem strak zit.
Ik weet dat er instructeurs zijn die dat vertellen.
Als je paard vervelend is snoer je hem gewoon de mond. En als je dan als eigenaar er heilig van overtuigd bent dat je een goede instructeur hebt neem je dat soort dingen ook aan!

Ik kan me overigens niet voorstellen dat de boel heel strak zit hoor. TS heeft problemen hem vast te krijgen. En doet dat met moeite. Dan is het naar mijn idee geen aansnoerneusriem. En zal het gerust strak zitten. Maar heel strak geloof ik niet!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:32

Ik zou overleggen of de neusriem ruimer mag en anders niet meer met dat paard aan de slag gaan met de mededeling dat ik me er niet prettig bij voel :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:33

Britt schreef:
Ik zou overleggen of de neusriem ruimer mag en anders niet meer met dat paard aan de slag gaan met de mededeling dat ik me er niet prettig bij voel :)

Alleen al daarom zou je afhaken?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:35

Ja hoor, als ik met een paard aan de slag ga en het hanarchement past niet dan ga ik daar niet mee verder. Ik wil er zelf ook lol in hebben en dat heb ik niet als het paard zich niet volledig kan ontspannen door slecht passend tuig.

Of dan gebruik ik iig dat hoofdstel niet meer :P Je kan ook genoeg andere dingen doen dan per se met dat hoofdstel aan de slag te moeten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:37

Maren schreef:
en anders is denk ik toch de beste optie om een nieuw hoofdstel te kopen,

Als mijn verzorgster dit zou doen, mag ze een ander paard zoeken. Geen "eigen" spullen voor mijn paard, ik zorg voor alles wat nodig is. Met de reden: dan weet ik zeker dat het geen rotzooi is, dat het past en dat er niets aan het paard kapot kan gaan door slecht passend harnachement. En dat het arme dier niet voor schut hoetf te lopen met een roze gekleurd dekje ofzo, er liggen zwarte genoeg in de kast. Als je een dier aan wilt kleden voor het mooie, dan koop je maar een barbiepaard.

Als dit hoofdstel niet past, zou ik het haar laten zien. Vraag of ze op stal komt als jij er ook bent bijvoorbeeld, en laat het verschil zien tussen de twee hoofdstellen. Haal er desnoods iemand bij die ook kan zeggen dat het te strak is (instructeur bijvoorbeeld).