Scherper bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 16:43

Ik heb sinds een tijdje steeds vaker het idee dat het bit niet veel werking heeft op mijn paard haar mond. Ze loopt in alle gangen nageeflijk, al heb ik steeds in galop het gevoel dat ze gewoon door het bit heen loopt. Sinds kort heb ik een martingaal, en dit heeft de situatie wel iets verbeterd maar ik heb nog steeds problemen met het terug rijden van galop naar draf (ze wil dan steeds harder) en haar onder me houden in draf. Ik wil gewoon wat meer inwerking van het bit. Ik rij op het moment met een enkel gebroken bustrens, maar ik zou graag een (iets) scherper bit willen.. Iemand ideeën?

En voordat ik allemaal gezeik over me heen krijg, ze is helemaal in orde in haar mond, en ik heb les en zelfs mijn instructrice zegt dat ik maar eens voor een scherper bit moet gaan kijken.

Caira

Re: Scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:52

andere instructrice nemen, iemand die dat voorstelt heeft weinig kaas gegeten van het paardrijden.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 16:55

als jij een te zacht bit hebt stelt men toch ook voor een scherper bitje te gebruiken? sommige paarden zijn nou eenmaal harder in de mond dan anderen toch?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:57

Maar met een scherper bit los je dat niet op ;)
Het is beter om het probleem zelf aan te pakken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:58

een paard is nooit hard in de mond, alleen soms afgestompt op de hulpen. Als je daar een nog scherper bit in zou hangen raakt hij alleen nog maar meer afgestompt. Het is zaak om mbv een goede instructrice je paard weer aan de hulpen te krijgen. Daar heb je echt geen bit voor nodig.

Simone_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:03

Een ander bit is niet altijd de oplossing.
Vaak is een andere aanpak van het probleem de oplossing.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:05

Ik ga met de andere mee: een scherper bit is geen oplossing. Immers: waar de kwaliteit van de ruiter stopt, beginnen de hulpmiddelen... Ga overgangen rijden tot je er zo'n beetje bij neer valt. Zet je paard des noods (bijna) tegen de muur om het te stoppen, maar ga niet aan een scherper bit.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:06

Misschien is het een idee om hem wat meer op je zit te gaan rijden. Ik kon mijn pony altijd terug rijden op enkel m'n zit. En je hoeft niet gelijk voor een 'scherper' bit te kiezen een ander bit is ook een optie. Eentje die net een beetje anders inwerkt. Gewoon een aantal dingen proberen. En mensen, je hoeft een scherper bit niet gelijk aan te vallen. Als een paard niet reageert op een zacht bitje, hebben mensen toch vaak de neiging om meer druk uit te oefenen. Als je met een iets scherper bitje hem veel makkelijker terug krijgt, vind ik dat toch echt een betere oplossing. Maar zoals je zegt mankeert hem niks, neem aan dat die gewoon bij de tandarts is geweest, dan is het echt een kwestie van verschillende dingen uit proberen. :)

Heel veel succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:11

als je druk nodig hebt om een paard terug te nemen of nagevelijk te rijden doe je toch echt iets fout. Er zijn zoveel betere manieren dan gewicht in de mond.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:19

Je zou kunnen kijken naar een d-trens of een bustrens die net iets dunner is. Mocht je paardje daar goed op gaan werken kan je altijd weer even terug stappen naar je eigen bit. Soms is een iets scherpere variant fijn om iets meer te vertellen te hebben tot het doel bereikt is.

Ik sta ook niet gelijk te stijgeren bij een (tijdelijk) iets scherper bit. Liever dat dan bijvoorbeeld met een slof het paard in de krul te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:19

De oorzaak van die rennerigheid kun je zoeken in ongemak of pijn.
Denk dan aan de mond/gebit, het bit, de ruiter, het zadel, blokkade(s) ergens in het lichaam of scheefheid.

Ik vind het kwalijk dat je instructrice zich hier niet samen met jou in verdiept en een scherper bit adviseert.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:28

Ik bezocht net even je profiel gaat het om Daphne? Op de foto ziet het eruit dat je neusriem te laag hangt, deze moet 2 vingers onder het jukbeen zitten en de sperriem niet te strak. Mocht dit nog zo zijn doe de hoge neusriem even op zijn plaats dit kan ook een veel uitmaken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:29

Scherper bit? Nee les :j

oOoKellyoOoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:30

door het bit los je de problemen niet mee op, erger nog het word erger, zoek een andere lesgever of laat eens een ander rijden , of misschien zit er medisch wel iets achter, is dit uitgesloten

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 17:45

Haar neusriem zit momenteel zo hoog als op de laatste foto, is dit te laag?

Verder vind ik het fijn om te horen wat BlueStar zegt, het is misschien maar voor een aantal keren tot het probleem is opgelost.
En op mijn zit krijg ik haar in stap en draf wel goed terug, maar in de galop drukt ze haar neus er uit als ze terug moet, en hier wil ik gewoon wat meer te vertellen hebben. Ze drukt namelijk alleen haar hoofd omhoog tijdens de overgang, en ze loopt daarna supersnel in draf. Op mijn zit krijg ik haar wel een beetje terug maar dan is ze ook zo weer weg...
Ik heb gewoon les, en mijn instructrice gaat er binnenkort inderdaad op (puur nieuwschierigheid).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:57

ik snap je probleem dan zou ik toch het bij de martingaal laten en dat comando leren :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 18:01

Martingaal heb ik dus al wel, maar moet ik dan maar gewoon steeds aangalopperen, terug naar draf en stap en dan weer galopperen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:10

Scherper bit, ok en dan als dat niet meer werkt en nog iets scherper bit? Totdat je bij een klosje prikkeldraad uitkomt :?

Er gaat iets niet goed in jullie communicatie, dáár moet wat aan gedaan worden. Niet harder schreeuwen, harder slaan of een scherper bit.

De reden dat je paard blijft rennen is hoogstwaarschijnlijk het bit; jij trekt eraan om het paard terug te rijden, paard heeft daar pijn van (werkt in op lagen en verhemelte) en een paards volkomen normale natuurlijk reactie is om harder te gaan rennen.

Ik durf er een weddenschap op af te sluiten dat als je bitoos gaat dat het rennen over is.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:13

Arabesk schreef:
Scherper bit, ok en dan als dat niet meer werkt en nog iets scherper bit? Totdat je bij een klosje prikkeldraad uitkomt :?

Er gaat iets niet goed in jullie communicatie, dáár moet wat aan gedaan worden. Niet harder schreeuwen, harder slaan of een scherper bit.

De reden dat je paard blijft rennen is hoogstwaarschijnlijk het bit; jij trekt eraan om het paard terug te rijden, paard heeft daar pijn van (werkt in op lagen en verhemelte) en een paards volkomen normale natuurlijk reactie is om harder te gaan rennen.

Ik durf er een weddenschap op af te sluiten dat als je bitoos gaat dat het rennen over is.

typisch. wie zegt dat ze trekt? en bitloos is ook niet alles. Als een beest fijner loopt op een iets scherper/ander bitje, heeft die daar een reden voor. Misschien is het bit wel te dik en heeft die niet genoeg ruimte en heeft die daar wel last van. Dan is een dunner bitje alleen maar fijner voor het paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:13

Bij de teugels aannemen heb je al een werking op de lagen en het verhemelte en dat doet pijn en dus gaat een paard harder rennen :)*

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:16

Maar daar zou een goede instructrice dan op wijzen. Een instructrice die zomaar roept dat ze een scherper bit moet nemen zou wat mij betreft een ander vak moeten kiezen. Want als je een scherper bit neemt zul je dit ook gebruiken, en hoe wil je dan ooit nagevelijkheid en ontspannenheid krijgen?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:16

Hangt het bit wel goed in de mond?

Ik rij mijn arabieren altijd op een bus trens van 18 a 20 mm
Mijn vorige hengst naaide er ook regelmatig tussen uit,met veel geduld en techniek ging het super.
Ik had er van alles aan en in kunnen hangen.
Maar het is meestal allemaal van tijdelijke aard,je ontwijkt het daadwerkelijke probleem

Maar ze zijn ow zo gevoelig.
Ik heb geleerd min of meer zo gezegt van instructie:waar de kunde van de ruiter ophoud begint de ruiterspeciaal zaak

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:59

Hmm. Hier dan een berichtje over de vraag die je stelde. ;)

Ik heb geen idee of het zal werken om een scherper bitje te nemen, maar niet geschoten is altijd mis,
en scherper bitje hoeft niet per se te betekenen dat het slechter is, een bit is zo scherp als je 't zelf maakt.
Misschien heeft je paard moeite met het enkelgebroken bitje? Ik reed mijn E-pony eerst ook op enkel maar ben
overgestapt naar een dubbelgebroken, hij loopt hier heel fijn op. Misschien is een pessoabitje iets voor je? Dank kan je 1 bitring lager zitten voor een iets scherper effect, maar volgens mij kom je dan uit op een hefboomeffect? Sorry als ik 't fout heb ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:22

Ik zou zelf, als je echt van bit wil veranderen, geen scherpere kiezen. Ik reed eerst met enkelgebroken watertrens. Paard liep vaak tegen de teugel of ging keihard draven. heb er nu een dubbelgebroken bustrens in hangen. Is wel iets dunner dan de watertrens, maar hij loopt er prima op.

Bitloos kun je ook proberen, sommige paarden lopen nu eenmaal fijner zonder iets in hun mond.
Dit zegt niet dat je niet voorzichtig moet doen met een bitloos hoofdstel, hiermee kun je het paard ook pijndoen als je het verkeerd gebruikt.

Al denk ik dat met goed les het ook opgelost kan worden. Ik heb gister voor het eerst les gehad van een nieuwe instructrice. M'n paard had op gegeven moment moeite met de oefening die ik deed en ging tegen de teugel lopen en probeerde te rennen. Ik ging dus automatisch tegen houden met het bit, omdat dit mij eerder geleerd is. Instructrice zei dat ik juist minder druk op het bit moest leggen en meer met m'n zit bezig zijn om het op te lossen.