welk zadel voor paard met lichte kissing spines

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

borrie01

welk zadel voor paard met lichte kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 10:12

Omdat mijn merrie steeds vaker begon te bokken en te staken heb ik besloten om haar rug op de foto te laten zetten. Hieruit kwam dat ze een lichte vorm van kissing spines heeft op de 15e en 16e rugwervel.

Het is nu belangrijk dat ik een zeer goed passend en stabiel zadel op haar rug ga leggen.
Ik heb nu een fryso zadel welke 5 maanden geleden opnieuw is opgevuld om passend op haar rug te maken. Dit is toen even goed gegaan maar nu begint de elende weer.

Mijn fryso zadel is van mijn vorige paard geweest die 1.80m was en het is een 18inch zadel. voor het goede moet ik voor mijn merrie van 1.65m een 17,5 inch hebben omdat ze een stukje korter is en dan qua lengte wat beter ligt.

Welk zadel zouden jullie mijn aanraden? ik zoek een zadel met een niet al te verende boom.
prijs klasse tot 2200

Capriootje

Re: welk zadel voor paard met lichte kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:30

Ik had al even gereageerd op je bericht in het HK topic van het Artemis hoofdstel maar zal hier nog even zeggen wat wij op onze pony met kissing spines hebben liggen.

Een kn symphonie is ons toen (6 jaar geleden) aangeraden en daar loopt hij nog steeds heel erg goed onder. We laten het wel vaak nakijken en opvullen.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 10:47

Capriootje schreef:
Ik had al even gereageerd op je bericht in het HK topic van het Artemis hoofdstel maar zal hier nog even zeggen wat wij op onze pony met kissing spines hebben liggen.

Een kn symphonie is ons toen (6 jaar geleden) aangeraden en daar loopt hij nog steeds heel erg goed onder. We laten het wel vaak nakijken en opvullen.

Dit gaf mijn instructeur inderdaad ook aan hij heeft zelf een KN en gaf inderdaad aan dat dit hele stabiele zadels zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:52

Wellicht ietsje duurder dan die 2200 euro, maar de moeite waard om te proberen: Wow. Het enige zadel waar mijn KS paard onder wil lopen.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:55

Hallo,

Mijn paardje is ook gevoelig op zijn rug, ook foto's van laten maken.
Hij blijkt nu gewoon gezond te zijn maar erg gevoelig op zijn bespiering.
Heb nu een Bates Innova, dit is met Cair! Echt super is een speciale vullen die
de rug van je paard navormd. Verder kan je de boom wisselen. En hij is gewoon van leder en nog super mooi ook! Hij is wel 2000,-.... Maar voorruit...

Groetjes Mandy

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 10:56

Roodvos schreef:
Wellicht ietsje duurder dan die 2200 euro, maar de moeite waard om te proberen: Wow. Het enige zadel waar mijn KS paard onder wil lopen.

ik las juist op bokt dat de wow's nog wel eens willen schuiven aan de achterkant en dat is nou juist net waar bij mijn paard de KS zit en dat wil ik dus echt niet dat dat gebeurt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:57

een KN lag helaas voor geen meter op mijn KS (vlak achter het zadel) paard, hij heeft altijd super gelopen onder een passier GG, maar deze heeft wel een flexibele boom..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:20

De Barefoots worden vaak gebruikt voor paarden met KS omdat de paarden daaronder alle ruimte om hun rug goed te welven waardoor de wervels weer wat uit elkaar gaan staan , als het ware.

Ik zou dus zeker gaan voor een zadel dat deze ruimte biedt en een Wow lijkt me daar eigenlijk ook wel een goede keuze voor ?

Maar daar zou de behandelaar van je paard wel advies over moeten kunnen geven :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:19

borrie01 schreef:
ik las juist op bokt dat de wow's nog wel eens willen schuiven aan de achterkant en dat is nou juist net waar bij mijn paard de KS zit en dat wil ik dus echt niet dat dat gebeurt.

Een goed passende Wow schuift niet, maar geeft je paard wel enorme bewegingsvrijheid.

Overigens... Hoe stel jij je een zadel voor dat aan de achterkant schuift en aan de voorkant niet? ;)
Een zadel bestaat uit één stuk, dus het schuift, of het schuift niet.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:49

Mijn pony heeft iets vergelijkbaars, die heeft namelijk 1 vernauwing in de rug en dus ook een lichte vorm van kissing spines (ze heeft alleen nog wel ruimte tussen de wervels). Ik heb via de dierenarts (die hebben veel contact met een zadelmaker) een albion gekocht. Dat zadel heeft erg veel schoft en schoudervrijheid en ligt super. Ze bewoog ook het beste met dit zadel, heb er verschillende merken op gehad. Euroriding Diamant is ook een goed zadel zei die zadelmaker, deze geeft namelijk ook veel ruimte bij de schouder.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:11

Een goed passende en goed aangemeten Wow schuift niet. Voorwaarden die overigens voor alle zadels van toepassing zijn.
Albion en Euroriding werden mij ook aangeraden vanwege het brede kussenkanaal :j . Albion vond ik een heel fijn zadel, helaas mijn paard niet.
Al eens aan maatwerk gedacht? Dan kan prima met jouw budget en ik vond het passen van de verschillende bomen een echte eyeopener. Voor mij geen confectiezadel meer.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 12:50

morgen komt de zadelmaker en gaan we kijken hoe en wat.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:53

Hoi hoi,

Ik heb voor mijn paard een Anatomica zadel gekozen.

Het zijn super fijne zadels en hebben ook een breed tussenkanaal dus veel ruimte voor de ruggewervels.. Bij mij hebben ze hem helemaal op maat gemaakt voor mijn paard en hij loopt er super mee (mijn paard heeft echter geen KS).

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:02

Mijn paard heeft een paar wervels in zijn rug die wat dichter op elkaar staan als gevolg van een val in de wei. MIjn Dierenarts raadde mij een WOW aan, en daarom heb ik er ook eentje aangeschaft. Ik moet zeggen dat het erg goed bevalt, het kussenkanaal wordt helemaal afgestemd op het paard en hierdoor wordt is er heel veel vrijheid voor de rug. Het prijskaartje moet je wel van slikken, maar als je bedenkt dat je nooit meer een nieuw zadel moet aanschaffen, is het zeker de moeite waard.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 19:17

ik heb een KN Allegro gekocht, ik heb mn paard nog nooit zo fijn voelen lopen als onder dit zadel. heb meerdere zadels geprobeert maar deze sprong er wel echt uit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:49

Fijn voor je, veel succes ermee!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:10

Ik kan maar 1 ding zeggen: uitproberen!
Leg je situatie uit aan een zadelmaker, een beetje welwillende zal je rustig een paar dagen bepaalde modellen laten testen.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 13:34

Sizzle schreef:
Ik kan maar 1 ding zeggen: uitproberen!
Leg je situatie uit aan een zadelmaker, een beetje welwillende zal je rustig een paar dagen bepaalde modellen laten testen.

zoals je 2 posts hierboven kunt lezen ben ik inmiddels voorzien van een goed passend zadel. maar dank je wel voor je reactie.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:40

Hier ook een eigenaar met een paard met lichte kissing spines.
Vorig jaar bleek uit rontgenfoto`s dat het paard kissing spines had. Nadat ze al bijna 2 maand niet regelmatig liep.
Bleek het uit de rug te komen. Op internet gekeken naar een goede zadelmaker.
Ik kwam bij het zadelatelier van Ninon Schutte. Ze heeft voor mijn paard een zadel aangemeten, heb daarbij duidelijk gemaakt dat het paard kissing spines had. Hier is ook goed rekening mee gehouden in het maken van het zadel.
Zadel ligt nu na een jaar nog steeds perfect en paard loopt fijner dan ooit tevoren.
Nooit meer last van kreupelheid gehad. Een opmaat zadel kost 1950 euro incl beugelriemen,beugels etc. De levertijd is ongeveer 5 á 6 weken. Dat valt ook wel mee. Ik zou dus kiezen voor een op maat zadel. Zeker voor een paard met kissing spines.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 14:40

nogmaals ik ben inmiddels voorzien van een zadel!!!!!!

maar bedankt voor je reactie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:41

:o
Ik had niet door dat je het zelf was.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 17:16

Sizzle schreef:
:o
Ik had niet door dat je het zelf was.

geeft niet hoor