Welke maat zadel voor fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Welke maat zadel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:04

Oké, ik zit hier in een dilemma: Ik zit te twijfelen tussen een 16, een 16,5 en een 17 inch.

Het zit zo: Ik wil een nieuw zadel voor mijn fjord, en toen kwam ik op internet de wintec 500 vzh tegen, die me wel wat leek. En als hij niet paste kon je hem terug sturen. Nou helemaal mooi natuurlijk, maar dan moet je nog de inch maat weten. Mijn fjord heeft best een korte rug, en het zadel mag niet te lang zijn. Maar ik moet er ook inpassen, en het liefst moet mijn vader er ook nog in passen. Ik zou nu waarschijnlijk nét in een 16 inch passen, maargoed, mijn kont groeit ook nog. Welke gok zou ik wagen?

De rug van mijn fjord:
Afbeelding

Even voor de duidelijkheid: Als het zadel er is gaat iemand met verstand van zadels kijken of het past.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:07

Op mijn Fjord ligt een Wintec 500 17 1/2 inch:

Afbeelding

thoraklover

Re: Welke maat zadel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:10

Heeft jou fjord een lange rug of een korte brainless?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:13

Wintec zijn best lange zadels, dus als je paard een korte rug heeft lijkt mij een wintec niet de beste keuze. Dan zou ik eerder gaan voor thorowgood cob (plus). Die zijn korter en de boom is geschikter voor een brede fjorden rug. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:13

Zij heeft geen hele lange rug. 17 1/2 gaat goed, maar is denk ik wel het maximum.

16 inch is wel erg klein hoor en daar groei je zo uit.
Ik zou, in jou geval, dan kiezen voor een 17 inch.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:14

Op de fjord die ik rij ligt een 18 inch en ligt prima. Bij ons op stal hebben veel mensen een 18 inch op hun fjord liggen. Verschilt natuurlijk ook per paard maar ik denk dat de zadelmaker wel kan zien wat er allemaal mogelijk is op de rug van jou fjord. Bij ons op stal zijn het trouwens allemaal rossners. bevalt hier heel erg goed op de fjorden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:17

joliene schreef:
Wintec zijn best lange zadels, dus als je paard een korte rug heeft lijkt mij een wintec niet de beste keuze. Dan zou ik eerder gaan voor thorowgood cob (plus). Die zijn korter en de boom is geschikter voor een brede fjorden rug. :)

Ik vind wintec juist niet zo lang.

Hier een wintec 18 inch op mijn korte, brede paardje:
Afbeelding

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:18

joliene schreef:

Oké, dus ik kan beter voor klein gokken?

femmy91 schreef:
Op de fjord die ik rij ligt een 18 inch en ligt prima. Bij ons op stal hebben veel mensen een 18 inch op hun fjord liggen. Verschilt natuurlijk ook per paard maar ik denk dat de zadelmaker wel kan zien wat er allemaal mogelijk is op de rug van jou fjord. Bij ons op stal zijn het trouwens allemaal rossners. bevalt hier heel erg goed op de fjorden.

Rossner vind ik iets te duur voor hoe vaak ik het ga gebruiken.
Brainless schreef:
Zij heeft geen hele lange rug. 17 1/2 gaat goed, maar is denk ik wel het maximum.

16 inch is wel erg klein hoor en daar groei je zo uit.
Ik zou, in jou geval, dan kiezen voor een 17 inch.

Oké :j

Brainless schreef:
joliene schreef:

Ik vind wintec juist niet zo lang.

Hier een wintec 18 inch op mijn korte, brede paardje:
Afbeelding

Die heeft ongeveer een even lange rug :j

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:20

Ik heb een wintec xl 17,5 inch gehad en die was dacht ik toch wel zo'n 50 cm. Voor mijn paardje bleek dat veel te lang te zijn. Ik heb nu een startrekk dressuur en die is maar 45 cm. Dat past net, maar elk paard is anders.

@ TS, kan je niet proberen op te meten hoelang het zadel mag zijn? De winkel waar je het zadel wil bestellen, wil vast wel even opmeten hoelang de zadels zijn. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:21

Maar een wintec XL is ook wat langer in de kussens dan de "normale wintec 500.

Vandaar dat ik op de mijne ook deze heb en niet de XL.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:23

joliene schreef:
Ik heb een wintec xl 17,5 inch gehad en die was dacht ik toch wel zo'n 50 cm. Voor mijn paardje bleek dat veel te lang te zijn. Ik heb nu een startrekk dressuur en die is maar 45 cm. Dat past net, maar elk paard is anders.

@ TS, kan je niet proberen op te meten hoelang het zadel mag zijn? De winkel waar je het zadel wil bestellen, wil vast wel even opmeten hoelang de zadels zijn. :)

Ik heb het gevraagd aan de verkoopster, die zij dat 16 inch +- 48 cm lang was, 16,5 inch +-50cm en 17 inch 52cm :j

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:24

Brainless schreef:
Maar een wintec XL is ook wat langer in de kussens dan de "normale wintec 500.

Vandaar dat ik op de mijne ook deze heb en niet de XL.

Dat kan dat weet ik verder ook. Wel raar. := Veel brede paarden hebben ook een kortere rug.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:25

thoraklover schreef:
joliene schreef:

Ik heb het gevraagd aan de verkoopster, die zij dat 16 inch +- 48 cm lang was, 16,5 inch +-50cm en 17 inch 52cm :j

Oei! Dan zijn de zadels nog veel langer dan ik dacht. :oo Dan zou op mijn paard nog niet eens de 16 inch passen. :+

Heb je al eens gekeken naar de thorowgood dan? Die zijn een stuk korter. Volgens mij is de 17 inch cob plus iets van 46 cm. Ze zijn wel wat duurder, maar ik denk dat wel betere slagings kans hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:29

Ik heb net even gemeten:
De lengte van de kussens van mijn wintec 500, 18 inch, is 48 cm.
Die van mijn 17 1/2 inch is maar iets (1cm?) korter.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:59

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het nieuwe model zowat 5 cm langer is := Maar ik kan me vergissen..

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:03

wow, wij hebben ook 2 fjordjes
en de zadelpasser die bij ons geweest is heeft ons gezegd dat bij onze 2 fjorden zelfs de 18 inch zou passen
dat ze beide ruimte zat hebben op hun rug om een zadel te dragen

denk dat je echt om zeker te zijn iemand zult moeten laten komen dan ben je meteen zeker en doe je geen miskoop die je terug moet zenden met de miserie die daarbij hoort

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:04

joliene schreef:
thoraklover schreef:

Oei! Dan zijn de zadels nog veel langer dan ik dacht. :oo Dan zou op mijn paard nog niet eens de 16 inch passen. :+

Heb je al eens gekeken naar de thorowgood dan? Die zijn een stuk korter. Volgens mij is de 17 inch cob plus iets van 46 cm. Ze zijn wel wat duurder, maar ik denk dat wel betere slagings kans hebt.

Ik vind thorowgood hele lelijke zadels :x Maar ik zal is kijken, het gaat immers om de pasvorm :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:06

@TS
Waar woon je in Groningen... is het een beetje richting Wolvega of helemaal aan de andere kant?
Anders wil ik best wel even langs komen met mijn zadels om te kijken of de lengte goed is.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:07

Keandra schreef:
en de zadelpasser die bij ons geweest is heeft ons gezegd dat bij onze 2 fjorden zelfs de 18 inch zou passen

denk dat je echt om zeker te zijn iemand zult moeten laten komen dan ben je meteen zeker en doe je geen miskoop die je terug moet zenden met de miserie die daarbij hoort

Ik snap je laatste zin niet helemaal. Het gaat erom dat dit een aanbieding is, dus moet er nog al snel bij zijn. En er staat op de website dat het binnen 8 dagen terug gezonden kan worden mits er geen gebruikssporen te zien zijn.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:08

Brainless schreef:
@TS
Waar woon je in Groningen... is het een beetje richting Wolvega of helemaal aan de andere kant?
Anders wil ik best wel even langs komen met mijn zadels om te kijken of de lengte goed is.

Ik woon aan de grens van groningen/friesland. Maar ik ben bang dat het kwa lengte tussen het oude en het nieuwe model best groot is :=

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:10

thoraklover schreef:
Keandra schreef:

Ik snap je laatste zin niet helemaal. Het gaat erom dat dit een aanbieding is, dus moet er nog al snel bij zijn. En er staat op de website dat het binnen 8 dagen terug gezonden kan worden mits er geen gebruikssporen te zien zijn.

ok, ik bedoel gewoon dat er een zadelpasser zal moeten komen om echt uit te maken of het zadel past of niet
dan kun je dus wel afspreken met iemand om je pas toegekomen zadel te testen en indien niet gepast is kun je het dan nog altijd op tijd terug zenden

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 21:18

Oké Keandra, maar ik bestel er maar 1, en als die nét te groot, of juist nét te klein is het nogal een gedoe om hem terug te sturen en dan weer die andere maat te laten komen.

Maar wie heeft er nog meer ervaringen?