Meningen en ervaringen gezocht -> wat voor beenbescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

Meningen en ervaringen gezocht -> wat voor beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:16

Beste Allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen met de verschillende soorten beenbescherming.
Wat voor beenbescherming gebruik je, in welke tak van de sport ben je actief en waarom kies je voor bepaalde bescherming?

Wat voor merken/modellen horen er volgens jullie in de winkel te liggen, en wat is 'uit'?

Alvast bedankt voor jullie medewerking :)

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:35

Ik dressuur en spring soms een sprongetje en af en toe naar bos en ik gebruik nooit peesbeschermers want, mijn pony heeft ooit een peesblessure gehad. (Door een val over een boom wortel in het bos)
Omdat je pees koel moet houden krijgt hij geen bescherming om want dat word veelte warm!

Voor de blessure sprong ik met peeskappen en ging ik er mee naar het bos. Ik vind de beschermers van Ruitergilde erg fijn en van BR, ik heb ook HKM maar dat vind ik minder en Norton vind ik al helemaal niks want de klittebanden zijn te kort!

xAnnexin

Re: Meningen en ervaringen gezocht -> wat voor beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:22

Ik heb altijd rondom peesbeschermers, br, scapa en van die zachte.
Bij het springen nog een springschoentje om en voor de cross moet ik noeg even kijken wat ik hem omdoe.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:03

Ik doe mijn pony altijd pees & kogel beschermers aan, i.v.m. strijken (en heél hard zelfs).
Soms gebruik ik ook bandages, maar dat vind ik nogal veel oprolwerk.
Tijdens het springen ook altijd pees & kogel beschermers.
Ik vind volgende merken wel goed:
-Eskadron
-HKM
-BR
-Eurostar

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:05

Ik dressuur en spring altijd simpel met altijd dezelfde peesjes en rondom strijklappen achter. :j Zijn echt trainingsbeschermers zeg maar.
Soms met dressuur wel eens bandages als ik meer zijgangen ed ga oefenen.

Met cross heb ik crossbeschermers van NEW en springschoenen van Premier equine met kevlar waterdicht.

Op springwedstrijd gebruik ik Veredus peesjes en strijkappen en bruine springschoenen.
Op dressuurwedstrijd inrijden heb ik BR Pro Max voor rondom. :j

Mn mini heeft met mennen peesbeschermertjes voor (eigs pijpkousen) en als we vaardigheid doen ook springschoenen.

Pony heeft eigs alleen bij springen en cross peesjes om maar die staat nu ff stil.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 08-07-11 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:07

Bij de shetlander niks, omdat er voor mij nikt goed genoeg is om hem om te doen (allemaal slecht passend of waardeloze kwaliteit). Voor mijn pony met buitenrijden/springen (wat nooit meer gebeurd) alleen voor peesbeschermers omdat die nogal vaak op der bek gaat tegenwoordig.. Verder nooit wat.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:09

ZusJacobs schreef:
Bij de shetlander niks, omdat er voor mij nikt goed genoeg is om hem om te doen (allemaal slecht passend of waardeloze kwaliteit). Voor mijn pony met buitenrijden/springen (wat nooit meer gebeurd) alleen voor peesbeschermers omdat die nogal vaak op der bek gaat tegenwoordig.. Verder nooit wat.

Peesbescherming helpt helemaal niet bij een vallend paard? :')
of ben ik nu achterlijk?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:10

Ik rij dressuur met 2 paarden. Ik heb meestal rondom peesjes en voor springschoenen om. Echter in de zomer als het erg warm is wil ik ze achter nog wel eens af laten. Voor altijd wel.

Ik heb ze van allerlei merken, maakt mij niet zo uit, als ze maar goed zitten en niet slap worden.

Op de trailer als ik naar les ga heb ik altijd van die 3in1 beenbeschermers om. Die laat ik dan met rijden ook om zitten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:12

Ik rijd dressuur en heb haar helemaal niet in de beenbescherming staan.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:13

Dressuur rondom peeskappen van br (die extra lange kappen met 3 klittebandjes om de achterbenen). Met springen meestal rondom peeskappen met achter van die lage ''kapjes'' en dan voor nog springschoenen om.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:50

Dressuur in principe niks. Soms strijkt ze wat, dan kogelbeschermers.
Met springen peesbeschermers en kogelbeschermers.
Als ik SGW rijd, heeft ze crossbeschermers van NEW aan en springschoenen van IR.
Met mennen heeft ze eigenlijk nooit wat om. Longeren ook niet, net als in 't bos.

Zelf ben ik erg tevreden over BR en Eskadron. Met name de Pro-modellen en de Flexisoft.
Ik was heel tevreden over de Tri Zone-springschoenen, maar helaas is het model iets veranderd waardoor ze nu niet meer passen.
Wat ik mis is een goede tussenmaat. Mijn merrie heeft een kort pijpbeen waardoor een simpele peesbeschermer maat Full te lang is. De Pro-modellen vallen beter maar zijn nog royaal.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:50

_Babettee_ schreef:
ZusJacobs schreef:

Peesbescherming helpt helemaal niet bij een vallend paard? :')
of ben ik nu achterlijk?

Wel als ze zichzelf daarbij tegen de pezen mept }:0

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:57

Ik gebruik standaard Peesbeschermers voor en strijklappen achter :j maakt niet uit of ik nou ga springen , dressuren of een bosrit ga maken. Pony staat rondom op ijzers...
Mijn pony strijkt achter behoorlijk , en wil niet dat hij zijn benen aan goort helpt. Als hij in de winter geen ijzers heb , dan laat ik de strijklappen weg ;) En voor heeft hij aan allebei de benen al een keer een peesklap gehad en peesbeschermers helpen dat te verkomen (Let op: niet onoverkomelijk natuurlijk).

Never_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:03

Voor dressuur gebruik ik alleen peesbeschermers voor van BR, voor springen zelfde + strijklappen en af en toe ook springschoenen...
Cross ook peesbeschermers, strijklappen en springschoenen. Wil nog heel graag crossbeschermers, maar die zijn toch wel erg duur :=

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:17

Ik gebruik de dalmar speed voor alles. (ze tikt zich soms aan met haar ijzers tegen de zijkant van haar pijpbeen) Super lichte peesbeschermers met aircooling voor de pezen en een carbon bescherming voor de pezen. Achter gebruik ik niets.

voorheen had ik veredus piaffe evo (pasvorm was slecht en toch te warm), eskadon peesbeschermers (te warm) en Indra 3 in 1 (ook te warm)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:22

Crossbeschermers voor het springen en bij *offroad* bosritjes. Verder normale. Hij strijkt nog wel eens als hij nog niet helemaal op de achterhand loopt (lui). En met springen omdat hij nog niet zo super handig is af en toe.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:35

Ik rij met m'n pony dressuur en ik rij ook af en toe buiten. Ze heeft altijd voor peesbeschermers om, omdat ze zich zelf nog wel eens wil aantikken.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:14

ik gebruik rondom pro protect of de BR rondom. voor alles en dan met longeren en springen en buiten ook nog springschoenen om.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:19

Ik doe alleen strijklappen bij mijn paard om. Toen ie nog op ijzers stond gingen op een buitenrit ook de springschoenen en peesbeschermers om, maar dat vind ik nu helemaal niet meer nodig.
Ik gebruik altijd dit soort strijklappen
Afbeelding
Mijn paard heeft sokken, en dit type zijn de enige strijklappen die niet draaien. Ik heb ze zowel van BR als van huismerk Divoza.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:19

Ik ben een tegenstander van willekeurig welke bescherming dan ook om de benen.
Zeker in de zomer loopt de temperatuur veels te hoog op onder al die bandage's peesbeschermers enz.
Alleen bij jonge paarden aan de longe die beleerd moeten, of paarden die zich zelf verwonden of aantikken met rijden raad ik het aan.
Verder geen poespas om de paarden benen! Het is ook al lang achterhaald, maar de ruitersport zaken verdienen natuurlijk geld aan al die onzinnige dingen, dus blijft het in de handel!

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:15

Voor mijn draver gebruik ik tijdens dressuurtrainingen alleen peesbeschermers voor. Tijdens de koers en snelwerken krijgt hij rondom bescherming om. Dat houdt in kniebeschermers, peesbeschermers, springschoenen voor en achterbeschermers.Eventueel nog achterschoenen maar dat ligt aan de soort baan waarop we koersen. Ik heb liever meer bescherming voor mijn paard tijdens de koers dan te weinig aangezien je kort op elkaar rijdt met een hoge snelheid.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:29

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:41

In principe rijd ik liever zonder, maar nu staat mijn paard vierkant op ijzers, en als je dan op concours proppen in hebt, is bescherming toch wel verstandig.
Ik heb hele fijne peesbeschermers van Dalmar met ventilatie, de benen blijven daar duidelijk koeler onder dan bij conventionele peesbeschermers.
Verder heb ik gewoon simpele neopreen springschoenen voor en strijklappen achter.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:28

Ik rij in principe altijd met peeskappen en strijklappen, soms bandages en als paardlief op ijzerstaat ook springschoenen.
Ik heb de peeskappen van BR, springschoenen van eskadron en de bandages van Eskadron vind ik heel fijn! :)) Als je goed afspuit na het rijden is er volgens mij niets ergs aan peeskappen of anders je peeskappen afdoen als je uitgaat stappen. :j

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:29

Mijn paarden(fjorden)hebben helemaal geen bescherming om. Of de bak moet zwaar zijn dan zijn het alleen peesbeschermers.
Mijn oudste fjord heeft wel altijd springschoenen om, maar dat is tegen het afslaan van de ijzers