Nieuwe rijlaarzen al beschadigt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blubdevis

Nieuwe rijlaarzen al beschadigt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:09

Hallo allemaal,

Vandaag na één maand wachten heb ik dan eindelijk mijn Petrie rijlaarzen binnen :D Ze passen perfect alleen nu heb ik er n half uurtje mee gereden en slaat het van binnen en op de hak al wit uit van gebruikssporen..

Iemand ideeen of dat dit wel goed is en waarom dit kan zijn:O?

Groetjes

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:11

Is dat geen zweet?

Edit: van je pony dan he :)

blubdevis

Re: Nieuwe rijlaarzen al beschadigt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:12

Ik denk van niet, want krijg het heel moeilijk weg gepoetst..

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:12

Waarschijnlijk is dat gewoon huidvet van je paard. Dat heb ik ook altijd na het rijden. Even een cleaner er over heen en invetten. Dan zijn ze weer als nieuw :)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:20

En anders... tja weetje het zijn gebruiksvoorwerken ;) Ik snap dat je ze nog nieuw wilt houden omdat ze nieuw zijn. Maar dat gaat niet helemaal.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:32

ik denk dat dit gewoon huidvet is hoor. had ik ook. idd even met zadelzeep oid erover heen en weg is het.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 06:52

ja hoor, huidvet. ff schoonmaken, vet laat zich niet met je handen wegvegen, ben je even wat meer voor nodig. Zadelzeep erbij en je laarzen zijn als nieuw

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:04

Geen zadelzeep gebruiken! Dat trekt de glans uit je laarzen is mij bij de winkel verteld.
Gewoon goed boenen met een doekje en wat water, dan wat schoenpoets erover en klaar

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:32

ik doe mijn laarzen met stubben zadelzeep zoals ze mij gezegd hebben bij divoza en ze blijven glimmen hoor.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:47

Gewoon PETRIE CLEANERSETJE(!!!!!!!!!!) kopen, hou je ze netjes en weet je iniedergeval dat het geen kwaad kan voor je leer... Kost ongeveer 15,- maar je doet er best lang mee!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:49

Heb dat bij mijn laarzen ook, lijkt me gewoon huidvet zoals de meesten al zeggen. Ik weet niet welke kleur
laarzen je hebt? Bij mijn zwarte laarzen viel het minder op dan bij mijn huidige laarzen die roodbruin zijn.

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:44

Volgens mij bedoel je huidvet.
Laarzen netjes houden met zadelzeep.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:55

Waarschijnlijk is dat gewoon huidvet. Met even een doekje erover is het zo weer schoon. Ik zelf gebruik daarvoor de set van petrie.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:59

Dat is gewoon huidvet hoor .. Ik heb het ook en ik krijg het er makkelijk af met een leder schoonmaak productje te verkrijgen in de betere paardenshops.
de slijt langs binnen is ook normaal. :)
Als jij ze persé helemaal nieuw wilt houden, kan je ze beter niet gebruiken lijkt me. :+
groetjes :)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:02

_Babettee_ schreef:
Dat is gewoon huidvet hoor .. Ik heb het ook en ik krijg het er makkelijk af met een leder schoonmaak productje te verkrijgen in de betere paardenshops.
Als jij ze persé helemaal nieuw wilt houden, kan je ze beter niet gebruiken lijkt me. :+

Hij heeft ze vandaag pas gekregen, dus zo gek lijkt het me niet dat hij het even vraagt :).

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:10

:j
Siets schreef:
_Babettee_ schreef:

Hij heeft ze vandaag pas gekregen, dus zo gek lijkt het me niet dat hij het even vraagt :).

Je hebt gelijk! Sorry, ik kwam misschien wat hard over .. Maar die slijt lijkt me wel normaal :)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:25

Hyposjuhhh schreef:
Geen zadelzeep gebruiken! Dat trekt de glans uit je laarzen is mij bij de winkel verteld.
Gewoon goed boenen met een doekje en wat water, dan wat schoenpoets erover en klaar

Juist geen schoenpoets op je laarzen smeren, dat is heel slecht! Dat maakt de coating stuk.
Het beste is gewoon het petrie setje kopen (van petrie ;) ) en daar zit een cleaner en een cream in + 2 doekjes, en daar kan je gewoon je laarzen goed mee schoonmaken en onderhouden. top spul!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:00

BBMarin schreef:
Hyposjuhhh schreef:

Juist geen schoenpoets op je laarzen smeren, dat is heel slecht! Dat maakt de coating stuk.
Het beste is gewoon het petrie setje kopen (van petrie ;) ) en daar zit een cleaner en een cream in + 2 doekjes, en daar kan je gewoon je laarzen goed mee schoonmaken en onderhouden. top spul!

Op goede laarzen zit toch juist geen coating (op Petrie Perfect bv wel)?

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:09

petrie perfect heeft idd een coating en de anky bijv. weer niet. maar ik weet niet welke laars ze heeft?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:26

BBMarin schreef:
petrie perfect heeft idd een coating en de anky bijv. weer niet. maar ik weet niet welke laars ze heeft?

Ik kreeg dit advies ook bij mijn De Niro's, en dan neem ik aan dat er geen coating op zit die er over een jaartje afbladdert

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:29

Ik heb ook Petrie rijlaarzen en kheb er zo'n poetssetje bij gekocht van het merk Petrie!
Daar ziet en flesje cream en een flesje cleaner in en 2 doekjes!
Nadat ik heb gereden poets ik ze met cleaner en de cream doe ik er 1 keer per week op!
En dat bruine is zweet van je paard/pony volgens mij!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:27

Je heb wel speciale 'schoenpoets' voor laarzen (van ariat en petrie) maar dit is echt gebaseerd op het leer van de laarzen. Ik werk zelf in een ruitersportwinkel en ik adviseer toch altijd het petrie setje omdat dit speciaal op de laarzen gemaakt is. Het is uit de praktijk vaak (helaas) gebleken dat de coating die over bepaalde laarzen zit er echt na een tijd af gaat bladeren en dit is gewoon zonde. daarom adviseer ik nooit schoenenpoets maar zou je evt. voor kale/doffe plekken de poets van ariat of petrie kunnen gebruiken. Die is namelijk (zeker weten) goed voor de laarzen. Vaak word er evengoed nog dingen vanuit de winkel geadviseerd die vaak niet correct zijn (en dit komt vaak door onkunde en geen bijscholing over producten)

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:26

Zelf werk ik al 4 jaar in een ruitersportzaak, en ook training gehad van petrie zelf.
Voor het schoonmaken van je laarzen, ongeacht de kleur, wordt het volgende aangeraden:
Haal grote mest en zandplekken weg met een vochtigdoekje (bij voorkeur warm) Maak het daarna schoon met de cleaner van Petrie, dit is speciaal ontwikkeld om het huidvet van het paard te verwijderen zonder dat het bijtend is voor het leer. Laat het ongeveer een uur drogen en wrijf het dan (dun) in met de Petrie cream. Deze is zo ontwikkeld dat het niet te vet is voor je stiksels en de lijm tussen de twee lagen leer niet losweekt.
Vind je dit teveel werk kan je de Ariat liquid wax conditioner gebruiken, heel makkelijk in gebruik en als je het even oppoetst heeft het ook een mooie glans.

Indien de kleur van je laarzen na enige tijd afgesleten is kan je het een paar keer behandelen met de Petrie colourcream.

het grote nadeel van zadelzeep en vet is dat het te agressief is voor je stiksels en de lijm tussen de twee lagen. Het leer kan van de zadelzeep erg dof worden en het zadelvet kan de stiksels en de lijm laag op den duur oplossen.

Alle petrie laarzen hebben inmiddels geen coating meer die los kan laten (de oude Petrie Perfects nog wel), de Petrie Perfects hebben wel een speciale laag die ze minder gevoelig maakt voor goed onderhoud maar deze laat in princiepe niet los.