Welke barebackpad op paard met hogere schoft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Welke barebackpad op paard met hogere schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:07

Hoi allemaal!

Ik had even een vraagje, omdat we allemaal bij elkaar meer weten dan ik in mijn eentje ;)

Ik rijd op een Friesje van net 17 jaar en we zijn bezig haar rugspieren weer op te bouwen. Nu rij ik zelf heel graag zonder zadel, maar ze zit niet erg lekker, ze heeft een erg aanwezige ruggengraat op 't moment ;) is niet fijn. Vind daarom een barebackpad een goede uitkomst, máár.... Welke is qua pasvorm goed voor een paard met een "hoge" schoft en zit ook nog fijn?

Ik heb nu een barebackpad van Best Friend, maar wat ik vandaag ervoer toen ik een buitenrit maakte op de BBP, was dat hij vrij strak lag om de schoft. Heb ik te strak aangesingeld? Anders gaat het schuiven of valt dat mee? Dat zou ik nog uit kunnen proberen.

Ik ben best bereid er (wat meer) geld aan uit te geven, als ik dan maar zeker weet dat het goed is. Nadeel van die van Best Friend vind ik dat er maar één "singelstoot" is zegmaar dus dat die druk op één punt op de rug komt. Die van Barefoot lijkt me dan al fijner (heeft ook betere drukverdeling door de singel zegmaar), maar hoe is die qua pasvorm? Ik denk dat ik er 1 nodig heb waar wat meer vorm in zit zegmaar, die bij de schoft wat oploopt. Maar zijn die er?
De Barebackpad De Luxe van Emiel Voest lijkt me ook heel erg fijn (lekker dik dus zelf geen last van de ruggegraat), maar levert dat geen probleem op een paard met "hoge" schoft?

Even voor het beeld, dit is het paard waar het om gaat. Rug is amper veranderd sinds deze foto gemaakt is, alhoewel ze wel wat is afgevallen.
Afbeelding
Afbeelding

Alle tips, ervaringen en suggesties zijn welkom!!

Alvast bedankt,
Groetjes Ilse

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:09

Ik heb een Barefoot, die bevalt prima.
Die heb ik inderdaad ook om de reden dat deze gewoon goede singelstoten heeft en er dus een fatsoenlijke singel aan past.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:10

Wat dacht je van de Christ Premium (Plus)?
De plus heeft zelfs inlages waardoor de drukverdeling ook beter wordt :j

Afbeelding

Ilsiie

Re: Welke barebackpad op paard met hogere schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:16

@Moonfish op wat voor paard heb je die liggen? Want zoals ik zei ben ik bang dat die ook strak om de schoft trekt?

@Anne die ziet er zeker heel erg fijn uit, zag dat Christ er ook 1 heeft zonder de "wrongen" zegmaar. Zit je alleen niet ook met deze bbp dat de druk van de singel op één punt komt, of maakt dat inderdaad niet zoveel uit (omdat je niet te strak moet aansingelen...?)

Dankjulliewel in elk geval!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:49

Dat strak trekken zullen ze denk ik allemaal doen, anders moet je een zadel nemen..
Daar zijn bomen voor ontwikkeld.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:55

@Moonfish daar heb je wel een punt hoor dat bomen ervoor zijn ontwikkeld, maar ik dacht: misschien bestaan er wel bbp's met meer vorm erin die beter liggen op paarden met een hogere schoft, vandaar dat ik het vraag!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:56

Dan ga je al snel richting een boomloos zadel ;)

Ik lees net op de lammfell.com site van bovenstaand barebackpad dat het ook mogelijk is een 'Kopfeisen' er in te doen. Een kopijzers, een soort van miniboom, inclusief beugelophanging. Niet dat dat nou zorgt voor zo'n geweldige drukverdeling, maar misschien scheelt het al voor je paard met hoge schoft :)

Afbeelding
Ik vind hem er persoonlijk niet zo heel paardvriendelijk uit zien, en zal hem al helemaal niet gebruiken als beugelophanging. Voor verruiming bij de schoft is dit denk ik wel zeker een optie ;)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:28

Heb al een PB gestuurd, maar wil toch hier reageren omdat ik denk dat de Dardo en Markus van FRA ook zeer geschikt zijn, deze hebben namelijk een vrij ver uitgesneden schoft: http://www.paardeluxe.nl/c-554213/bont-pads/