Dingetje aan teugels..?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Dingetje aan teugels..?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 17:17

Bokkers, lieve bokkers.

Ik zit met een brandende vraag waarvan ik het antwoord (nog) nergens terug heb kunnen vinden.
Vandaag liep ik er weer tegenaan. Wat is toch in vredes naam onderstaand omcirkeld dingetje en waar dient het voor?

Afbeelding
Of stel ik nu echt een hele domme vraag? := :P

Anoniem

Re: Dingetje aan teugels..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:18

Stoppertje; zorgt dat bv het ringetje van een martingaal niet vast komt te zitten aan de gesp van de teugel.

Jeanine93

Dat zijn stops of zo. Precieze functie ken ik ook niet eigenlijk :P

Gowlan

Als je een martingaal hebt, dat hij niet verder schuift.. stoppertje

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:19

Oh antwoord is al gegeven :')

superlise

martingaal-stoppers (altans zo noem ik ze) zodat het ringtje van je martingaal niet aan het gespje van je teugel kan blijven hangen (want dan zit ie dus vast).

suuzepuus

inderdaad een stoppertje... het lijkt mij alleen logischer als je stoppertjes bij je martingaal krijgt ipv bij je teugels....

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:20

Dat noem je passanten. Die zitten eraan om te voorkomen dat een martingaal niet verder kan verschuiven/klemmen bij de gespen van te teugel, waar de teugel aan het bit bevestigd zitten.
Vaak worden deze van dressuurteugels afgehaald omdat ze dan geen functie hebben.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:20

Maarja volgens mij is het antwoord toch al gegeven.. ? :roll:

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:23

Dat zijn (teugel)vlinders. Een martingaal-stop is het rubberen deel welke ervoor zorgt dat de vork van de martingaal niet te ver door het collier van de martingaal zakt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:29

Het zijn inderdaad vlinders, die zorgen ervoor dat je martingaal(ringen) niet over de gespen van de teugel bij het bit komt en vast komt te zitten. Ik gebruik geen martingaal en haal ze er dus altijd af, vind het geen gezicht bij dressuur :o

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:45

Revanches schreef:
Dat noem je passanten. Die zitten eraan om te voorkomen dat een martingaal niet verder kan verschuiven/klemmen bij de gespen van te teugel, waar de teugel aan het bit bevestigd zitten.
Vaak worden deze van dressuurteugels afgehaald omdat ze dan geen functie hebben.

Nee dat zijn geen passanten. Die komen na iedere gesp, waar je het teveel aan riem doorheen kan steken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:05

Maare ben ik de enige die het raar vindt dat die dingen aan de teugels zitten en niet andersom... dat ze je bij je martingaal koopt?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:12

Meestal krijg je ze niet zomaar van je teugels af, de uiteindes van je teugels die aan het bit zitten hebben best een grote gesp en langs de andere kant gaat ook moeilijk door de stops op springteugels. Ik knip ze altijd open om ze eraf te krijgen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:23

Geweldig!

Maar inderdaad vreemd dat deze al Standaard op sommige teugels geleverd worden. Zo vanzelfsprekend is martingaalgebruik toch helemaal niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:25

Maar zo'n ding aan je teugel maken is bijna niet te doen. Want probeer die maar eens over een gesp heen te halen.. Die dingen zijn kei strak!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:29

Maar ik gebruik geen martingaal. :P Die dingen zouden mij alleen maar in de weg zitten.

Het is vast mogelijk om iets dergelijks te ontwerpen wat bij een martingaal geleverd kan worden of los gekocht. (Gat in de markt?) :P

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:30

Anoniem schreef:
Maar zo'n ding aan je teugel maken is bijna niet te doen. Want probeer die maar eens over een gesp heen te halen.. Die dingen zijn kei strak!

Dan maken ze die dingen toch in een ander model... met een drukkertje ofzo.... dat ze standaart aan de teugels zitten vind ik erg vreemd...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:32

Kleine moeite om ze er even af te knippen cq. snijden. Of gewoon een paar zgn. dressuurteugels aanschaffen! :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:33

suuzepuus schreef:
Anoniem schreef:

Dan maken ze die dingen toch in een ander model... met een drukkertje ofzo.... dat ze standaart aan de teugels zitten vind ik erg vreemd...

Ja dat is ook weer zo, Maarja ik heb er geen last van. Al gebruik ik nooit een martingaal

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:38

De teugels waar ze standaard aanzitten zijn springteugels. En de martingaal wordt voornamelijk met springen gebruikt. Ik vind het dus wel logisch dat ze eraan zitten. Als je dressuurteugels koopt, dan heb je ze er niet aan zitten.

Ze heten inderdaad (teugel)vlinders. Heeft met de vorm te maken.

Je kunt ook losse rubberen kopen, maar dat is echt een drama om eraan te maken. Automatisch eraan vast is dus veel makkelijker.

Vraag me ook wel af hoe je er last van kan hebben als ze aan je teugels zitten... Dat je het niet mooi vindt, dat kan natuurlijk, maar er last van hebben lijkt me wat vreemd.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:43

Ik heb geen teugels met teugelvlinders, martingaalstoppers o.i.d. hoor ;) Ik kwam ze de laatste tijd alleen abnormaal vaak tegen.

Maar PriscaZ, dat verklaard alweer een hoop ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:17

smeetjoew schreef:
Kleine moeite om ze er even af te knippen cq. snijden. Of gewoon een paar zgn. dressuurteugels aanschaffen! :)*

Dan nog..... het is misschien een kleine moeite maar waarom zitten ze eraan als je ze niet persee nodig hebt....
overal maar dan ook overal betaal je je scheel voor. al helemaal als het om ruitersportspullen gaat. En deze dingen moet je er dan maar gewoon afhalen en waggooien?? ik vind het raar!!
Het is toch weer een stukje ongebruikte koe....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:56

Maar wat zouden ze anders van zo'n kort restje leer kunnen maken ? :P

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 22:39

Een leuke sleutelhanger. 5cm extra teugel. Misschien heul veul nieuwe teugels als je ze verzameld. :P