singels proberen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

singels proberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:27

Weten jullie toevallig iets een site of bedrijf in overijssel waar je singels kunt proberen? Ik kan namelijk de meest ideale singels nog niet vinden. Me paarden heeft een wat ronde buik dus de meesten trekken snel naar voren. Komt ook nog bij dat ze nogal gevoelig is. Nu ben ik wel rond aan het kijken. Maar durf niet echt wat te kopen tis allemaal zo duur en ja een miskoop vind ik jammer

Angela

Re: singels proberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:50

Een goede vraag! Zadels zijn overal te passen en te proberen, terwijl de singel zeker net zo belangrijk is! Veel zadelpassers hebben wel meerdere soorten singels bij zich als je er een zadel wilt passen, maar of je ook alleen de singels kunt proberen?

Zelf ben ik super tevreden over de singel die ik nu heb: een Norton Y leren dressuur singel. Hij is mooi breed, anatomisch, en door het y systeem heel fijn aan te singelen. Bij mijn paard blijft hij in ieder geval super op de plek liggen :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 07:55

ik heb hetzelfde probleem als TS, en gebruik een banaansingel, ideaal!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:36

Ik herken je probleem, ik ben ook nog op zoek naar de ideale singel! Ik wil graag de Eric le Trixerant, Mattes banaan en Wintec Cair proberen, maar dat zijn ook nog eens niet zo goedkope singels.. Welke wil jij proberen TS? Misschien heb ik iets liggen. Welke regio zit je?

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:15

Je zou misschien ook wat singels in de winkel kunnen kopen en thuis passen/proberen. Als het niet is wat je zoekt kan je de singels weer terugbrengen (wel eerst vragen of je dan je geld terug krijgt). Bij een webshop zou je ook singels kunnen bestellen en evt. weer retour sturen. Het is een beetje omslachtig, maar zo kan je wel veel singels passen/proberen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:01

Niceee, ik kan me niet voorstellen dat je een gebruikte singel terug mag brengen.. Het zou zeker ideaal zijn om even te kunnen proberen, maar het is natuurlijk lastig te verkopen als de singel al gebruikt is.

Die singel die Angela noemt is er trouwens ook in het neopreen, mocht je paard niet tegen leer kunnen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:53

Bij Agradi mag je de singels passen en een keer uitproberen. Als het niets is kan je ze terugsturen, dan moet je ze natuurlijk wel schoonmaken. Volgens mij kan je bij de meeste webshops wel een aantal dagen op proef.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:24

Echt waar? Dat zou fijn zijn! Ik had uit de voorwaarden begrepen dat je wel mocht passen, maar niet gebruiken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:28

Ze vinden het niet grappig als je met de singels door het bos gaat crossen, dan zullen ze ze weigeren. Maar ik heb ook wel gehad dat ik het met alleen passen toch niet zeker wist en toen ben ik er even een half uurtje rustig mee gaan rijden. Singel was toch niet goed, dus ik heb hem netjes schoongemaakt en weer terug gstuurd. Ze hebben totaal niet moeilijk gedaan hierover.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:32

Ok, handig te weten :) Ik ben benieuwd wat ze dan met die singels doen. Of kon je echt helemaal niet zien dat íe gebruikt was?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:34

Nee je kon het niet zien. Ik had hem goed schoongemaakt en ervoor gezorgd dat ik mijn paard niet overdreven heb laten werken zodat er niet veel zweet op de singel kwam. Direct na het werken afgespoeld en schoongeborsteld en toen zag hij er nog als nieuw uit. Maar ik heb ook wel eens singels met nog wat plekjes etc. erop terug gestuurd en ook daar maakten ze geen probleem van.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:38

Ik kan je geen singel laten passen, maar de FRA supersingel is volledig paardelastisch, dit wil zeggen dat wij hem niet uitgerekt krijgen, maar de singel wel meebeweegt met het paard.
De singel lijkt scherp doordat deze heel plat is, dit heeft als voordeel dat er weinig kans is dat er velletjes klem komen te zitten, dat is ook het voordeel van de elasticiteit. De singel is volledig van elastiek, hierdoor gaat ook de 'rek' er niet uit en het maakt hem wasbaar.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 08:35

Maroesjka schreef:
Ik kan je geen singel laten passen, maar de FRA supersingel is volledig paardelastisch, dit wil zeggen dat wij hem niet uitgerekt krijgen, maar de singel wel meebeweegt met het paard.
De singel lijkt scherp doordat deze heel plat is, dit heeft als voordeel dat er weinig kans is dat er velletjes klem komen te zitten, dat is ook het voordeel van de elasticiteit. De singel is volledig van elastiek, hierdoor gaat ook de 'rek' er niet uit en het maakt hem wasbaar.

heb ik ook al gehad maar ben er zelf niet zo content over

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:40

Bovendien is een elastische singel bij dressuurzadels niet ideaal. Bij veelzijdigheid, spring en boomloos zadels wil het prima.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 17:25

mja ik zou bij agradi eens kunnen informeren

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:50

InekeH87 schreef:
Bovendien is een elastische singel bij dressuurzadels niet ideaal. Bij veelzijdigheid, spring en boomloos zadels wil het prima.

Want...?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:59

Ik herken je probleem. Ik heb ook zo'n paard met ronde buik waarbij de singel snel naar voren getrokken wordt.
Ik heb nu een Kieffer Comfort: http://ooteman.nl/op-en-om-het-paard/za ... fort-zwart
Heb er wel 3 maanden op moeten wachten omdat ik 'm persé in het bruin wilde, maar dan heb je ook wat :D
Vind het een hele fijne singel en mijn zadel blijft nu netjes liggen doordat het dragende deel van de singel wat verder naar voren zit en de gespen met stoten blijven dan keurig op hun plek :j

Vond het inderdaad wel link om er eentje te bestellen en er dan achter te komen dat ie niet zou werken voor m'n paard, gelukkig bevalt ie goed.

*Edit: Mocht je voor een banaansingel gaan, dan kun je beter geen neopreen singel nemen. Die schijnen vrij gemakkelijk "recht" te trekken zijn en kun je dus beter in een leren uitvoering nemen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 11:21

Vankje schreef:
Ik herken je probleem. Ik heb ook zo'n paard met ronde buik waarbij de singel snel naar voren getrokken wordt.
Ik heb nu een Kieffer Comfort: http://ooteman.nl/op-en-om-het-paard/za ... fort-zwart
Heb er wel 3 maanden op moeten wachten omdat ik 'm persé in het bruin wilde, maar dan heb je ook wat :D
Vind het een hele fijne singel en mijn zadel blijft nu netjes liggen doordat het dragende deel van de singel wat verder naar voren zit en de gespen met stoten blijven dan keurig op hun plek :j

Vond het inderdaad wel link om er eentje te bestellen en er dan achter te komen dat ie niet zou werken voor m'n paard, gelukkig bevalt ie goed.

*Edit: Mocht je voor een banaansingel gaan, dan kun je beter geen neopreen singel nemen. Die schijnen vrij gemakkelijk "recht" te trekken zijn en kun je dus beter in een leren uitvoering nemen.

ik heb ook nog een andere comfort gezien, die schijnt ook niet te schuiven, mja mooiste zou zijn als ik ze kon proberen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:26

Ik heb een wintec anatomische singel met drukverdeler op de borst voor die van mij.
Ook ronder dan rond en dat gaat goed, ze kosten alleen wel een slordige 100 euro..

In deze singels zit heel stevig elastiek aan beide zijdes en zijn van kunstof.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:30

Ja, mooiste zou zijn als je ze kunt proberen idd. Mijn paard heeft ook nog best een aardige maat (75cm), dus als ie niet werkt is het ook nog niet echt een maat die makkelijk verkoopt. Daarom ben ik erg blij dat het met deze singel zo goed gaat.
Had over deze singel meer mensen met een vergelijkbaar paard gehoord en daar werkte ie goed, dus heb de gok maar genomen. Heeft je zadelmaker niks liggen wat je even mag proberen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:53

De singel die ik heb is 90 cm. :+
Die is dus niet eens in Nederland te krijgen, die heb ik uit Engeland laten komen.
Een Nederlandse winkel kon heb niet leveren met drie leveranciers.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:17

Elastieken singel bij een dressuurzadel geeft vaker een schuivend zadel dan bij andere zadels, en ik heb gemerkt dat een hoop paarden die ik ken die een dressuurzadel hebben een elastieken singel helemaal niet fijn vinden. Ze worden eerder narrig met so'n singel dan met een gewone lederen of neopreen zonder elastiek. Ik weet ook niet waardoor het komt, maar ik heb hier uit ervaring echt gemerkt dat de meeste dressuurpaarden lekkerder liepen met een singel zonder elastiek dan 1 met.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:06

InekeH87 schreef:
Elastieken singel bij een dressuurzadel geeft vaker een schuivend zadel dan bij andere zadels, en ik heb gemerkt dat een hoop paarden die ik ken die een dressuurzadel hebben een elastieken singel helemaal niet fijn vinden. Ze worden eerder narrig met so'n singel dan met een gewone lederen of neopreen zonder elastiek. Ik weet ook niet waardoor het komt, maar ik heb hier uit ervaring echt gemerkt dat de meeste dressuurpaarden lekkerder liepen met een singel zonder elastiek dan 1 met.

Ik heb een singel zonder elastiek getest en paard liep duidelijk fijner met een singel mét elastiek.
Zonder elastiek heeft ze singelnijd, met niet.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:11

Ik heb het juist andersom bij mijn merrie (en bij een aantal andere paarden :P). Met een singel met elastiek is ze narrig, zonder elastiek niet. Echter als ik een boomloos zadel, veelzijdigheids of springzadel erop leg is het helemaal andersom. Dan is ze juist met een singel zonder elastiek narrig. Ik heb van meerdere mensen in mijn omgeving (en een aantal bokkers) precies hetzelfde gehoord. Dus vandaar dat ik dit hier in het topic meldde

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:14

Ik had om het te testen een niet elastische singel gekocht.
Toen de zadelmaker er was die laten kijken waar zij vond dat ze beter op liep.
Daar kwam duidelijk uit naar voren dat ze beter liep met de Wintec Cair.

Nu heb ik dressuurstoten en ik heb weer dezelfde singel gekocht, ze reageert er duidelijk goed op.
Op een singel met elastiek zonder drukverdeler singelnijd, met drukverdeler singelnijd weg.