Ik heb een trekpaard en daarop uiteraard een trekpaard zadel. De trekpaard zadels zijn in verhouding naar het paard groter gemaakt. Zelf ben ik erg klein. 1,56 m. daardoor komen mijn voeten maar net onder het zweetblad vandaan waardoor ik erg problemen heb met rijden. Eigenlijk zijn mijn benen gewoon te kort in verhouding met het zadel. Het paard zelf is erg groot en breed waardoor er vrijwel geen ander zadel op past. Anders zou een kleiner zadel een oplossing zijn, maar dat past natuurlijk niet.
De laatste tijd rij ik alleen nog maar zonder zadel, maar dat is ook niet ideaal. Langzaam draven is bijvoorbeeld nog te doen, maar met middendraf hobbel ik er zo vanaf. Daarbij kan ik gewoon niet goed oefenen zonder zadel.
Nog een klein probleempje is mijn rug. Op veel zadels krijg ik erg last van mijn rug als gevolg van een hernia die ik gehad heb. Dus het moet echt een comfortabel zadel zijn.
Nu zat ik te denken dat boomloos misschien wel iets zou zijn. Zijn er mensen op bokt met een trekpaard die boomloos rijden?
Toevallig kom ik net je topic tegen. Ik heb een shire en rijdt ook boomloos (barefoot). Ik heb heel veel moeite gehad om een zadel te vinden wat goed lag. Ook ik heb in het begin veel zonder zadel gereden, maar ben nu toch wel blij met een zadel tussen mij en het paard :J
Zoals pmarena ook al zegt, de Arizona of Atlanta zou goed kunnen, ivm het zweetblad en je eigen lengte. Als je niet van dit model zadel houdt, misschien de Cheyenne? Die heeft wel een zweetblad maar omdat hij geen kniewrong heeft ervaar je het wel al heel vrij. Ook is het heel erg flexibel en zacht, Dus geen hard zweetblad zoals bijvoorbeeld bij een standaard dressuur zadel.
Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar een Barefoot en dan het liefst de Cheyenne. Heb jij geen problemen met opstappen? Dat het gaat schuiven.
Soraya85
Geplaatst: 06-07-11 07:59
hihihi, nou dat was dus altijd het probleem waardoor ik geen goed zadel kon vinden. Toen ik zeg maar een 'proefrit' ging maken om te kijken of ik Sarah wilde kopen, ben ik er zelfs afgevallen doordat het zadel niet goed paste en dus begon te draaien. Dit zadel (barefoot Cheyenne) ligt op Sarah echt stabiel. Als het echt moet kan ik gewoon alleen opstappen ook zonder dat het zadel schuift. Maar ze is 1,84 dus dat doe ik echt alleen als het echt moet (als je er bijvoorbeeld op buitenrit af moet en er geen boomstam in de buurt is). Thuis stap ik altijd op met krukje, ik vind dit sowieso iets paardvriendelijker. Of het zadel ook echt goed op je paard ligt dat kan ik van te voren natuurlijk niet vertellen, maar de kans dat het goed ligt is wel groot. Doordat er geen harde boom in zit, vormt het gewoon makkelijker om het lichaam. Met de juiste maat pommel kan je de schoft vrij houden.
HorseTopShop
Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-11 09:23
Nouja, die van mij is gister toevallig gemeten 1,87 dus ik kom er zoiezo niet zonder hulp op. Ik ga het gewoon proberen met het boomloze zadel wat we voor de pony's hebben en dan kan ik altijd nog en Barefoot kopen
Ik heb voor mijn trekpaard een massimo trail zadel. Doordat het van origine een endurancezadel is, zijn de zweetbladen korter dan normaal. De zitting is ook zeer comfortabel, ik heb zelf ook lang last van mijn onderrug gehad, maar doordat de lepel vrij hoog is, zit het heerlijk! Er zit wel een boom in