Ik weet dat de meningen erg verdeeld zijn en er veel verschillende zadels zijn. Maar ik wil gewoon wat informatie verzamelen over wat voor mij en mijn paard wel eens een goed zadel zou kunnen zijn.
Ik ben niet echt op zoek naar een nieuw zadel, simpelweg omdat ze gewoon niet te betalen zijn. Wel zou ik erg graag een nieuwe willen, maarja je kan niet alles hebben
. Nieuwe (echt goede) zadels kosten minimaal zo'n €1500,-.Op dit moment heb ik een Rossner Amerika. Ruim anderhalf jaar geleden nieuw gekocht bij Divoza en ook door hun gepast. Dit zadel kost zo'n €700,- dacht ik.
Prima zadel, ligt fijn op mijn pony, schuift niet, pony krijgt geen drukplekken, pony is fijn rond te sturen. Geen problemen zou je zeggen. Nou.. ik kan er dus voor geen meter in zitten, dus ik heb het gevoel dat ik mijn pony in de weg zit ondanks dat het rijden wel goed gaat. Ik heb ook altijd last van mijn onderrug als ik na het rijden afstap. Nou komt dat ook mede doordat ik mijn rug eens gebroken heb gehad, maar toch. Misschien komt het ook doordat mijn pony 'maar' 1.53 is en ik 1.78. Ik heb het idee dat ik mijn benen nergens kwijt kan. Ook merk dat ik op (grote) paarden wel lekker kan zitten.
Mijn pony is niet extreem breed maar wel vrij rond met een beetje schoft. Zijn gangen helpen ook niet echt mee want hij hobbelt ontzettend! Iedereen die op mijn pony heeft gereden zegt altijd meteen.. 'jeetje wat hobbelt jou pony!'
Wat is mijn doel met dit topic?
Ik wil gewoon informatie verzamelen over zadels die geschikt zijn voor ronde paarden. Met een diepe zit en kniewrongen, die zitten als een huis. Zodat als ik wel het geld heb ik meteen weet naar welke zadels ik moet zoeken. Het zadel moet wel in het bruin leverbaar zijn.
Ook ben ik op zoek naar een goede zadelmaker in het Noorden. Ik zou toch graag eens iemand naar mijn zadel willen laten kijken om zeker te weten of mijn zadel wel goed ligt.
Adressen in het Noorden waar je je 2ehands zadel kunt inleveren tegen een nieuwe (uiteraard met bijbetaling) zijn ook welkom.
Favoriete merken: Fryso, Anatomica, Arno Brandt enz.
Brand los!
Met mijn vorige zadel kon ik in een sukkel drafje redelijk doorzitten maar een goed tempo niet , galop was al helemaal een ramp om op mijn billen te blijven zitten. Werd letterlijk en figuurlijk mijn zadel uitgelanceerd. Ik heb sinds een klein weekje een Bates Isabell Werth (ook 2de hands gekocht) en ik merk echt aanzienlijk verschil! Heerlijk diepe zit met prima kniewrongen. Boom en kniewrongen zijn naar eigen wens aan te passen net als bij de Wintec alleen niet het ellende van de kunststof. Ik kan nu gewoon eens lekker gaan zitten en genieten van een drafje/galopje in plaats van mezelf in het zadel zien te houden. Ik heb dit zadel zelf aangeschaft omdat ik een afwijking aan mijn been heb en met diepe zit en goeie wrong gewoon een stuk makkelijker en stiller zit. Je zit niet echt heel erg vast , maar als ik ga zitten in dit zadel , zit ik ook echt!
Die mag er zeker zijn
Mocht je de Massimo eens willen proberen dan ben je welkom hoor