wat doe jij het met zadel en jongpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

wat doe jij het met zadel en jongpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 19:38

de titel zegt het al een beetje ik vraag me af hoe de mede-bokkers het doen met hun jonge paard en het aanschaffen van een zadel.

Ik heb mijn paardje met een heel simpel wintecje ingeredenen lag/ligt goed op mijn paard maar ik zit zelf niet echt super op. Nu heeft hij deze vakantie gehad en wil ik hem weer wat oppakken en liever in een wat steviger en fijner dressuur zadel.

Nu heb ik een knight rider (neptunes) geprobeerd maar die is echt te smal. mijn plan was namelijk om nu een wat goedkoper zadel aan te schaffen en over een jaartje een nieuwe te kopen (duurder) en uiteraard met hulp van de zadelmaker waar ik dan wel echt een tijdje mee vooruit kan..
nu werd mij dat eigenlijk afgeraden. maar wat moet ik dan nu doen?
zo'n hele dure nieuwe kopen die mee vormt? of een tweedehandsje kopen, zadelmaker laten komen, op maat laten maken en over een jaar hetzelfde riedeltje..? iemand nog andere ideeën?

pff.. zadel dilemma..!!
iemand tips, ervaring??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:43

Een wintec dressuur zadel? :)*

Lottegold

Re: wat doe jij het met zadel en jongpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 19:49

heb trouwens wel het liefst een leren zadel..maar als het niet anders kan dan nog maar een jaar op een wintec

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:51

De knight rider is toch ook kunstof? En tsja voor jou buget (iig uit het andere topic). Vind je niet veel fatsoenlijke stevige dressuur zadels

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:55

"een tweedehandsje kopen, zadelmaker laten komen, op maat laten maken en over een jaar hetzelfde riedeltje..?"

ik zou (heb ik ook gedaan) voor deze optie gaan!
Ik zelf heb voor 600 euro een 2e hands zeer soepel Passier zadel gekocht met PS baum, waardoor de zadelmaker m bij kan stellen. Kost dan aankoopbedrag, verstelkosten en in de toekomst weer verstelkosten. Je rijd al deze tijd wel op een kwalitatief hoogwaardig zadel en ikzelf vind het fijn om ergens aan te kunnen wennen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:57

heb een ghost standaad gekocht en haar mee beleerd
kan ze 2 jaar in doorgroeien en dan ga ik over op een massimo trail.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:01

Bij mij is ze zadelmak gemaakt met een zadel wat wij aardig goed vinden liggen, met bontje eronder. Als ik eenmaal kan sturen en de staf-drap-galop hulp er redelijk in zit komt er een zadelmaker om te kijken of dat ik mijn zadel kan houden op haar of dat er iets anders moet komen.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 20:18

LenaBaars schreef:
"een tweedehandsje kopen, zadelmaker laten komen, op maat laten maken en over een jaar hetzelfde riedeltje..?"

Ik zelf heb voor 600 euro een 2e hands zeer soepel Passier zadel gekocht met PS baum, waardoor de zadelmaker m bij kan stellen. Kost dan aankoopbedrag, verstelkosten en in de toekomst weer verstelkosten. Je rijd al deze tijd wel op een kwalitatief hoogwaardig zadel en ikzelf vind het fijn om ergens aan te kunnen wennen.

Jij koopt dus over een jaar ofzo weer een tweedehandsje?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:38

Ik heb een ruiz diaz gekocht.
Super (leren) zadel, verwisselbare boom. Fijne pasvorm :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:39

de bomen van ruis diaz,wintec kent en master,fairfax waren mijn tinker al te smal

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:41

Eventueel kentaur boommaat 4?
Kentaur valt wel wat smaller dan normaal... maar je kunt het proberen.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 21:53

Maar in welke prijsklasse moet ik dan een beetje denken? 2e hands..
En willen jullie dit zadel dan elke keer aanpassen of kopen jullie dan na een jaar een nieuw zadel??

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:55

mijn ghost hoef je niet aan te passen

die past zich zelf aan aan het paard ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:56

Ruiz Diaz kon aangepast worden, verwisselbare boom geeft iets meer mogelijkheden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:00

ik heb voor een jong paard een 2de hands gekocht. gewoon zadelmaker laten komen die ook 2de hands verkocht en op maat laten maken en over half jaartje komt ie terug om alles te controleren. past het niet meer gaat zadel terug naar hem en hoop ik weer fijn ander zadel uit te kunnen zoeken tot ze beetje volgroeit is/bespiering enz heeft en dan een definitief zadel erop

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:03

Ik heb met mijn paard eerst nog de zadels van mijn pony gebruikt die lagen goed (niet perfect, maarja), tweedehands dus. Toen hij 5,5 jaar was hebben wij nieuwe zadels gekocht (spring en dressuur) die goed lagen, hij was er gewoon uitgegroeid. En nu is het springzadel een beetje opgevuld en ligt nu weer goed, het dressuurzadel ligt nog steeds perfect ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:06

Anderhalf jaar wintecje gereden en daarna zadelmaker laten komen met de opmerking dat ie de toekomst ook nog bruikbaar moet zijn als 't paard nog groeit. Paard was toen ruim 4 jaar, dus extreem groeien doet ie natuurlijk niet.

Ken iemand die voor een 3 jarige een nieuw zadel op maat had laten maken, drie jaar later kon ze dat weer doen..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-07-11 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:06

ik had toen een heel oud 2ehands zadeltje voor weinig gekocht waar alles wel nog heel aan was en redelijk paste, daar had ik zo'n schuim onderlegger onder.
een jaar later heb ik mijn toen nieuwe kieffer gekocht waar ik nu 14 jaar later nog meer rijd (ik laat hem wel regelmatig nakijken en opvullen, en dit jaar gaat de gehele vulling eruit voor een nieuwe vulling)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:08

Ik zou ook een zadelmaker bellen voor een 2de hands.
Van een goed merk,die blijft dan best wel waardevast wanneer je hem later inruilt op een nieuw zadel.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:47

Ik heb eerst een Wintec gekocht, en nu het paard 5 jaar is en wat stabieler in bespiering en bouw heb ik een luxer dressuurzadel gekocht tweedehands (Kentaur, echt een aanrader!!) Deze past nu echt perfect, hopelijk over een jaar ook nog en anders verkoop ik het zadel weer door. Zoek eens op marktplaats naar zadels van betere merken die vrij waardevast zijn.. zo kun je, wanneer het paard het zadel nietmeer past, het zadel weer verkopen voor hetzelfde bedrag (evt iets lager). Dit er wel van uit gaande dat je het zadel netjes onderhoud. Zo kun je op een net zadel rijden die lekker zit zonder al te veel verlies te lijden als je weer een nieuw zadel moet kopen. Waardevaste zadels zijn oa Stubben, Passier, Kieffer. En ook Hulsebos.. eigelijk alle zadels mits deze netjes onderhouden worden. Wel belangrijk is dat je natuurlijk een zadelmaker laat komen om het zadel te passen of aan te laten passen aan je paard.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:09

Kiefer wien tweehands heb ik gezien bij een zadelmaker.. Die ga ik maar laten komen kijken of het een beetje past.. En dan als het past lekker oprijden tot ik een nieuwe moet hebben... Die Zadel maker had wel meer waardevaste zadels..

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:16

Ik heb mijn merrie ingereden met een goedkoop leren zadel (volgens mij zelfs van Zadelmarkt).
Toen ik goed links en rechts kon en er zeker van was dat ik niet met paard en al op mijn rug zou komen te liggen heb ik een nieuwe KN Tango aan laten meten. Nu 7 jaar later ligt het nog steeds top! Zadelmaker hier is heel enthousiast over het zadel, omdat het goed aan te passen is, maar totaal niet nodig is. Blijft netjes liggen.

Denk dat goed laten informeren door een goede zadelmaker erg belangrijk ik. En soms is het investeren nu toch echt een minder dure investering dan 2x een 2e hands zadel kopen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:57

golddigger08 schreef:
LenaBaars schreef:

Jij koopt dus over een jaar ofzo weer een tweedehandsje?

Nee ik heb een Passier PSL met PS baum, welke door mijn zadelmaker telkens perfect aangepast kan worden op zijn rug. Nu heeft hij geen bijzonder moeilijke rug, maar het zadel kan mee groeien en de kussen aangepast.
Ik wen zo aan een bepaald zadel (vorige was zeer diepe zit met extreme wrongen. deze open zit met onderliggende wrongen) En leer ik in het zadel rijden. Het zadel gaat nog wel een jaar of 15 mee hoor!

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:31

masja schreef:
Ik heb mijn merrie ingereden met een goedkoop leren zadel (volgens mij zelfs van Zadelmarkt).
Toen ik goed links en rechts kon en er zeker van was dat ik niet met paard en al op mijn rug zou komen te liggen heb ik een nieuwe KN Tango aan laten meten. Nu 7 jaar later ligt het nog steeds top! Zadelmaker hier is heel enthousiast over het zadel, omdat het goed aan te passen is, maar totaal niet nodig is. Blijft netjes liggen.

Denk dat goed laten informeren door een goede zadelmaker erg belangrijk ik. En soms is het investeren nu toch echt een minder dure investering dan 2x een 2e hands zadel kopen.

dat zou natuurlijk ideaal zijn.. 1 keer een zadel aanschaffen en er jarenlang van kunnen genieten.. binnenkort de zadelmaker bellen, hopen dat zij ook zoiets voor mij heeft liggen..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:59

Misschien een deal met de zadelmaker maken?
Dat je nu zadel koopt (eventueel 2e hands) en over een jaar (of eerder) komt hij weer en dan kun je zadel inruilen voor schappelijke prijs of zadel laten verstellen.