ligt dit zadel goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:16

Ik weet niet of dit te beoordelen is want ik was mijn singel vergeten dus heb hem niet aan kunne singelen..
mijn paardje is bijna 3,5 jaar en wil dus nog niet een "duur" zadel kopen,omdat ie nog heel veel gaat veranderen.
mijn vraag is hier aan de beetje kenners..
1- ligt dit zadel op het eerste geval goed?
of is het beter als ik een andere boom erin doe?
2- gaat dit zadel zowiezo niet passen.. en kan ik beter een andere kopen.
3- zou het helpen als ik er zo'n bonte zadel onderlegger onder doe?
4- heeft het zin om de zadelmakker te laten komen? (omdat het kunstof is)

Het is een Knight rider Neptunes en ligt op een Lustitano x angelo arabier,mijn paardje heeft geen hoge schoft. Hij staat vanaf mei 24/7 op het land dus hij is nu wat aan de dikke kant. Ik wil hem nu weer een beetje op gaan pakken..

foto's:
1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding

foto 4 vind ik hem wat naar achter kantelen.. als ik daar een bontje onder zou doen zou die (denk ik) "rechter worden" omdat ie van achter hoger word..
Bij foto 2 en 3 zie je dat ie erg veel ruimte heeft bij schoft het bontje zal dus niet gaan knellen.

alvast bedankt, <<)

( commentaar als dat een paard van 3 jaar inrijden niet goed is, heb ik niet veel aan dus dat mag men voor zich laten O:) )

Anoniem

Re: ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:18

Zadel is te smal imo.
Een bontje maakt het alleen nog smaller, dat lost dus niets op. Een bredere boom zou het wel beter maken denk ik :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:19

Op het oog lijkt het zadel vooral aan de voorkant te krap waardoor hij om hoog komt bij de schoft.

Ik zou dit niet aan durven via foto's op internet qua laten beoordelen. Mijns inziens is er niets beter dan even een zadelmaker laten komen om er naar te kijken of iemand die erg veel ervaring en verstand heeft van dit soort situaties.

het is niet alleen hoe het lijkt maar ook hoe het verder voelt als je er met je handen onderdoor gaat. Is alles recht? En hoe ligt het met ruiter ed.

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:21

Doordat voorboom te smal is, kiept zadel naar achteren. Dus balans is niet correct en knijpt

Heb idee dat het een zadel voor een warmbloed is, nogals volle kussens aan de voorkant. Kan niet heel goed zien, maar volgens mij komt zadel verder dan laatste rugwervel. Laat een zadelpasser komen, ook met een jong paard is het belangrijk om een goed passend zadel te hebben. Uiteindelijk is en blijft goedkoop, duurkoop.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:29

er zit nu een rode boom in: dat is wide.
de grootste is wit= extra wide.. zou dit de oplossing kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:33

golddigger08 schreef:
er zit nu een rode boom in: dat is wide.
de grootste is wit= extra wide.. zou dit de oplossing kunnen zijn?

Dat zou kunnen. Maar dan nog is een zadelmaker er naar laten kijken wel handig. Want om een zadel te kunnen passen, moet je toch kunnen voelen. En dat kunnen wij niet via internet

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:38

haha ja dat word idd lastig. mijn plan was om vanmiddag even te gaan zitten zodat ik kon voelen of het dit iets voor mij is.
vind ik dit wel lekker zitten dan ga ik de boom bestellen en de zadelmaker laten komen. maar voordat ik dit allemaal ga doen wilde ik eerst weten wat andere ervan vinden( die waarschijnlijk er meer verstand van hebben dan ik). want als zij zeggen dit zadel ligt voor geen meter ga ik er ook geen energie in steken.. :o

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:40

toevallig ken ik dit zadel en weet ik uit ervaring dat als hij niet past met wijde boom hij dan ook niet past met extra wijde boom ik vind het zadel zo op de foto's er niet netjes uit zien qua ligging. Voor echte zekerheid zou ik gewoon iemand laten komen met meerdere zadels dat je zeker weet dat je een zadel hebt die past.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:48

Ik zou niet aan dit zadel beginnen. Wat ik ervan kan zien vanaf de foto's is het zadel veel te lang. Welke inch maat is dit? Ook zijn de kussens bij de schouders te dik gevult, waardoor dat waarschijnlijk gaat knellen. Ook is de boom te smal inderdaad. Ik zou je echt aanraden om er een zadelpasser bij te halen.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:50

dat had ik iddn ook zo iets gelezen ja.. een meisje met een haf die had de grootste boom en die paste nog niet..

maar meestal als de zadelmaker komt komen ze echt met de duurste zadels.. en daar wil ik nog even mee wachten.. of weet iemand hier in zuid-holland een zadelmaker die net 2e hands zadels komt rond de 200/300 euro??

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:28

Er zijn genoef zadelmakers/passer in het midden segment. Maar dat hangt ook van de klant af.
Er zijn goede en mooie zadels rond € 900 zie Thorowgood T6 en T6, Kent & Masters.

Bij een 2de hands zadels adviseer ik altijd om de vulling, volledig te laten vervangen. Deze zijn veelal hard en bobbelig. Tevens is de vulling naar de rug van een ander paard gaan vormen.

Succes, kies voor je paard en niet alleen voor je eigen wensen. Sommige zadelpasser/makers kunnen je ook een regeling treffen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:33

Ik heb dit zadel in handen gehad en ik vermoed dat het kussenkanaal voor dit paard te smal is. Dat is het ook voor mijn paard.
Iedereen kijkt altijd alleen naar de voorkant, maar de achterkant is ook belangrijk, net als de breedte van het kussenkanaal.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 11:37

Afbeelding

meneer wou niet meewerken om recht te staan

oOoKellyoOoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:38

Ik zou ook niet voor dit zadel gaan, zelfs niet om te kijken of ie lekker zit.
Bel een goede zadelmnaker, die hebben ook 2dehands zadels en die kan je dan ook vertellen wat wel en niet pas en je kunt ze uitproberen

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 11:39

maar dan moet ik over half jaar/ jaar weer een nieuw zadel kopen....toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:44

ik denk dat het zadel te smal is en te lang voor de rug van je paard. Misschien is een ainsley met verstelbare boom wat voor je? maar het allerbeste is om een zadelmaker met 2ehands zadels te laten komen. Je zult sowieso een ander zadel moeten als je paardje gaat groeien in spier. ook voor het begin is een goed passend zadel belangrijk. kosten aan osteopaten en dierenartsen word je ook niet blij van hoor!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:57

Zadel is niet alleen te smal (de boom) maar ook te lang. Het moet nog verder naar achter liggen dan op foto 4 en daar ligt ie al op de lendewervels.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:04

het ligt op de schouders
trouwens laatste foto is erg mooi
kan je zien dat je paard linksgebogen is, dat is wel offtopic voor nu, maar okee daar ga je wel op moeten letten i d toekomst
ik reageer zo omdat er staat dat hij niet mee wilde werken om recht te staan, dat kán hij dus niet door die gebogenheid.
heb je daar meteen antwoord op.

Inkaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:15

volgensmij ligt het zadel best goed, als het paard niet raar gaat doen bij het rijden en na een tijdje geen schuurplekken waar het zadel hoort te liggen vertoont is het goed!

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:16

Waarom over een half jaar een nieuwe kopen??
Ik heb een thorowgood T6, en een goede zadelmaker kan die ook pas maken over een half jaar.
Ik heb de mijne nu 2 jaar en hij is nu 2 keer aangepast(paard dunner maar meer spieren)
Nou heb ik wel een voordeel mijn zadelpasser is ook mijn lesgever.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:19

Je kunt ook een boomloos zadel van bv Barefoot kopen, dan heb je het probleem niet dat je steeds een ander zadel moet kopen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:24

Dit zadel is het niet, ik ga met de anderen mee dat je beter een goedpassend tweedehands zadel kan laten aanmeten/aanpassen.

Juist op een jong paard moet een zadel heel goed passen, anders kan je veel problemen krijgen met de rug van je paard, maar ook met het gedrag t.a.v. een zadel. Singelnijd, wegdraaien met zadelen en opstijgen, problemen zijn zo ontstaan, maar leren ze niet zomaar weer af.

Wat heb je eraan als je voor het eerst op je paard gaat zitten en het paard uit pijn begint te bokken.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:31

mylene32 schreef:
het ligt op de schouders
trouwens laatste foto is erg mooi
kan je zien dat je paard linksgebogen is, dat is wel offtopic voor nu, maar okee daar ga je wel op moeten letten i d toekomst
ik reageer zo omdat er staat dat hij niet mee wilde werken om recht te staan, dat kán hij dus niet door die gebogenheid.
heb je daar meteen antwoord op.

haha wat grappig dat je dat meteen opvalt. := Toen ik hem ging inrijden merkte ik dat al snel.. en me instructrice en ik zijn z.s.m begonnen met het recht richten maar hij heeft inderdaad linksom in zijn moeders buikje gelegen.. :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:35

Waarom probeer je niet boomloos? voor 200-300 euro heb je al een hele nette tweedehands boomloos en daarmee kun je meestal nog jaren vooruit ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:46

Advies: laat een zadelpasser komen. Dit zadel gaat hem niet worden.
Daarnaast is goedkoop duurkoop en dan bedoel ik dat je de rug van je paard binnen een aantal keren in de vernieling kunt rijden met een slecht passend zadel.
Dus langer sparen en een goed zadel kopen. Probeer richting thorowgood of kent en masters, model cob (hebben een verstelbare boom). Zeker geen wintec.