Ik rij aangespannen en mijn pony heeft een vrij vette huid. Gevolg is dat met name het borsttuig na het rijden grijs is. Ik neem het nu elke keer af met een vochtige doek, maar dat is geloof ik niet zo goed voor je leer. Ik zoek iets van een handige spray oid die het leer gelijk verzorgt, maar er is zo ontzettend veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Iemand tips/ervaringen?
Heb je er al een onderlegger onder? misschien van echt bont dat het zweet goed opneemt en ademt?
Kunsttof tuig misschien een oplossing, al is dat natuurlijk weer minder voor je portomonnee gelijk om alles nieuw te halen Je hebt wel spray van passier maar dat was volgens mij alleen voor hoofdstellen dus weet niet of je dat ook op't tuig mag gebruiken.
Ik heb wel onderleggers, maar gebruik ze eigenlijk nooit, vind het niet zo mooi. En tja, ik ga mijn mooie bruine clever tuig echt niet inruilen voor een kunsstof Het is overigens niet alleen de borst hoor, borst, schoftje, broek, culeron, strengen, eigenlijk alles, maar de borst wel het meeste
wedstrijden rij ik niet , maar goed, op zich heb je gelijk hoor, maar dan zit ik nog steeds met mn strengen en mn broek, dus nog steeds de vraag wat een goed onderhoudsmiddel is
bij de stal heb ik een middel staan, dat je moet verdunnen met water. na het rijden/mennen tuig naverzorgen met dat spul, en dan blijft het leer mooi. ik weet het merk niet uit mijn hoofd, maar ik zal het morgen even voor je kijken.
Ik heb vaak op mijn laarzen ook van die vettige aanslag van huidtalg. Die wrijf ik er meestal gewoon af met mijn hand of een doek. Dan krijg je van die rolletjes en laat het los van het leer. Komt geen water aan te pas. Om het echt goed schoon te krijgen gebruik ik zadelzeep en daarna vet ik het in, maar dat doe ik ook niet wekelijks.
Maris
Geplaatst: 04-07-11 15:54
Ik kwam laatst hier op Bokt een middel tegen wat heet : faulpelz of terwijl luilak. Is een middel waarvan je wat in een emmer water doet en dan vervolgens je tuig erin. Paar minuten later eruit halen en alles is schoon en gelijk ook verzorgd.
Goesju
Geplaatst: 04-07-11 15:56
Bij de blokker geloof ik, of in ieder geval bij zo'n huishoudwinkel, heb je van die leerdoekjes. Dat gebruiken een aantal mensen bij mij ook wel, misschien is dat wat? Zodat je het iedere keer alleen maar hoeft af te nemen?
Volgens mij reinigt het alleen, dus geen verzorging. Maar het zal ook niet slecht zijn voor leer lijkt me. Er is trouwens van het zelfde spul ook een verzorgende spray, voor de luie mens Ik heb trouwens geen ervaringen met andere spuitbussen, dus of het beter is dan andere kan ik je niet vertellen. Succes!
Sectolin zadelzeep spray. Even op een sponsje sprayen en dan uitsmeren over je tuig. En als je dit iedere keer na gebruik even doet blijft je leer perfect en heb je'm ook direct schoon.