voordelen kaptoom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

voordelen kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 08:54

Hoi allemaal,

zoals de titel zegt, wat zijn nu de voordelen van een kaptoom tijdens het africhten van een jong paard. Het enige wat ik mij zo direct kan inbeelden is bij de eerste keer erop, dat je hier je teugels kan aan bevestigen en dus niet direct in de gevoelig mond zit...
Met de zoekfunctie kwam ik vooral oudere topics tegen over verschillende modellen en discussie over de klassieke rijkunst.

Hoe werkt een kaptoom?
Wat kan je er meer doen?
Wat is de meerwaarde ervan in een paard zijn opleiding?

alvast bedankt.

Equiine

Re: voordelen kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:57

Ee kaptoom is vooral bedoeld om te longeren, maar kan volgensmij ook wel gebruikt worden om een paard alvast aan teugels e.d. te laten wennen. :)
Men gebruikt een kaptoom vooral om te longeren, zodat het paard goed aanvoelt wat je doet.
Want ''longeren'' met een halster is eigenlijk gewoon je paard/pony rondjes laten lopen. x)
Heb op het gebied van paarden berijden met kaptoom 0% ervaring :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:17

Een goede kaptoom geeft niet of nauwelijks ruis in de hulpen, je kunt er behalve longeren ook prima mee rijden (of lange lijnen). Vaak is een kaptoom duidelijker voor een paard dan een bit, maar je hebt net zo goed paarden die het beter doen op een bit.

Zelf vind ik het en prettig middel met longeren en met werken aan de hand (academisch), rijden doe ik niet dressuur matig (alleen buitenritten), daar gebruik ik dus gewoon een bit of side-pull bij.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:23

kaptoom geeft de informatie beter door dan een halster aan je paard/pony zonder dat je dr een bit in moet hangen overgens wordt t ook wel in combinatie gebruikt met bit maar daar weet ik te weinig tot niets af dus daar kan ik je geen info overgeven.

zelf gebruikte ik m bij m'n vorige verzorg pony bij t longeren aan de handwerken/grond werken en wandelen.

bij deze dingen kon ze nogal heftig reageren en met een halster had ik te weinig tevertellen en met kaptoom kon ik haar beter in de handhouden en uiteindelijk was ze super braaf met werken en wandelen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:20

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:13

bedankt voor jullie antwoorden. 't is omdat in mijn omgeving er zelden gebruik van gemaakt worden en ik hier op het forum toch vaak lees dat er gebruik gemaakt wordt van een kaptoom.

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:42

Mijn paard is ingereden met een kaptoom, en zelf rij ik er nu ook nogsteeds mee. Ik vind het echt een ideaal ding :)

Bij het handwerk werkt het heel fijn omdat je dan niet het bit door de mond kan trekken, maar echt volgens het wijken voor druk principe werkt. De neusriem is verstevigt dus je kan de hulpen ook heel subtiel geven zonder ruis.
Met longeren kun je de lijn vastclippen op de middelste ring, dit vind ik ook vele malen prettiger dan longeren aan een bit. Een bit is nou eenmaal gemaakt voor teugels van bovenaf en niet voor een lijn vanaf het midden.
Met buitenrijden kan je je paard gewoon laten eten, maargoed dit is natuurlijk bij ieder bitloos hoofsteld zo ;)
Met rijden in de bak is het niet zo dat de kaptoom je beperkt tot wat rondhobbelen, ook met een kaptoom kan je erg fijn dressuurmatig rijden. Op een hoger niveau zie je vaak dat er een kandare bij wordt gepakt (bit met scharen), dit is om net wat meer verzameling te kunnen vragen, zoals ZusJacobs ook al zei :).

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:14

Ik rij mijn merrie ook met kaptoom gezien ze absoluut niet tegen druk in de mond kan, en eigenlijk gaat dit super je kunt hele nauwkeurige hulpen geven en binnenkort gaan we een poging wagen met het bit erbij zodat we de combinatie van beide kunnen gebruiken. Inmiddels kan ze beter met wat druk om gaan dus we zullen zien. Maar voor jonge dieren vindt ik dit een super begin en wellicht wel om altijd mee te blijven rijden. Het enige nadeel soms vindt ik dat ze wel eens mee willen schuiven waardoor de hulp weer niet goed over komt dus zorg dat het goed aansluit om de neus en op de juiste hoogte zit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:43

bedankt voor jullie reactie :)

't is gewoon dat ik niemand in mijn directe omgeving heb, waarvan ik weet dat die jonge paarden met een kaptoom beleren, vandaar mijn interesse