Bit op wandeling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Bit op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:21

Ik heb een haflinger van 14j ,die echt heel hard in de mond is. Ik rij hem eigenlijk heel vriendelijk gwn met een enkelgebroken bitje maar op wandeling is dit echt zo moeilijk .. Als we galopperen of gwn al draven wilt hij echt doorgaan, en gaat hij heel hard hangen .
Daarom dacht ik er aan toch mss een ander bit te proberen voor op wandeling dan, maar welk heb al vanalles opgezocht maar geraak er eigenlijk geen wijs uit :/

Worrel

Re: Bit op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:30

Misschien heb je iets aan een thiedemanteugel i.p.v. een scherper bit. Thiedeman werkt pas in wanneer je aan de teugels gaat hangen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:32

..
Laatst bijgewerkt door EarthFocus op 03-07-11 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:34

gabjj8 schreef:
Doe een praam om, sporen en 6 zwepen meenemen :)
Dan komt het allemaal goed.

Oja en prikkeldraad in plaats van een bit...

Dit meen ik niet, maar iedereen altijd met z'n scherpere bitten enzovoort... Gewoon je paard onder controle houden.

Ja daar kun je iets mee, jee wat een supertip! Denk dat ik die ook maar es ga gebruiken, jij hebt er vast voor gestudeerd denk ik!

:o

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:38

En zónder bit?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:40

gabjj8 schreef:

Dit meen ik niet, maar iedereen altijd met z'n scherpere bitten enzovoort... Gewoon je paard onder controle houden.

Sneu hoor, ookal meen je het niet, plaats het dan niet maar denk het lekker. Is zo kinderachtig.

Enkelgebroken is helaas niet zo vriendelijk als je denkt.
Heb je les? met goed les los je dit soort dingen al een stuk(of helemaal) op :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:42

De eerste reactie vind ik wel triest hoor ;)

Maar heb je les? Wat zegt je instructrise hiervan?
Je zou natuurlijk met hulpteugels in de weer kunnen gaan, maar als ze eenmaal willen gaan dan gaan ze ook wel. En als je ernaast loopt? Is het voor rengedrag?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:43

MelanieB schreef:
gabjj8 schreef:

Sneu hoor, ookal meen je het niet, plaats het dan niet maar denk het lekker. Is zo kinderachtig.

Enkelgebroken is helaas niet zo vriendelijk als je denkt.
Heb je les? met goed les los je dit soort dingen al een stuk(of helemaal) op :)

Dat vond ik dus ook, iemand stelt een heel normale vraag om ervaringen of raad van een ander te horen...
En dan krijg je zo'n banketstaaf antwoord, echt daar word ik niet zo vrolijk van!
je vraagt iets heel normaals, wil advies en dan krijg je zo een belachelijk antwoord....

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:44

en een bit met een ketting??

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:45

Ja,het rare is dan ook als ik gewoon in de piste rijd, geenn probleem kan ik er echt wel op werken, maar op wandeling is ie echt niet aandachtig genoeg ervoor ..
Thiedeman heb ik al van gehoord maar ken ik niet echt, zal eens googlen.
Nee, het is geen rengedrag ofja ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven eigenlijk als we gaan galopperen de ene keer gaat het goed blijft ie bij me en de andere keer gaat die met zen neus naar de grond en maar sneller ..dan gaat ie wel rennen ja :)
Soms wil ik ook gwn bijdraven ( ander paard volgen) maar dan denkt ie dat ie een sprint moet nemen ofso en hij hangt ook echt in men handen heb ik t gevoel.
Ja, ik vraag raad omdat ik ok geen fouten wl maken en weet dat hier op t forum wel genoeg mensen zitten met ervaring dus.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 09:42

Ben er nog steeds niet uit..Zo een thiedeman als ik het goed begrijp helpt dat dat het paard zijn hoofd niet in de lucht steekt niet ?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:08

Probeer eerst eens terug te gaan naar de basis, want blijkbaar gaat daar ergens al iets fout.
Je kunt nu wel gaan graaien naar andere bitten of hulpteugels, maar zoals altijd gezegd wordt, waar de kunde van de ruiter stopt komen de hulpteugels.
Uiteindelijk zal je paardje daar ook aan wennen en dendert hij rustig weer door. Mijn pony heeft ook altijd door mij heen gedenderd, totdat ik met hem grondwerk ben gaan doen en haalt het zich nu niet meer in zijn hoofd hoor!
Ik raad je aan helemaal terug naar de baiss te gaan, eerst vanaf de grond, ook wandelen, en dat uitbreiden naar onder het zadel.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:09

Ik zie nu trouwens dat je met een enkel gebroken bitje rijdt, probeer eens een dubbel gebroken of bitloos? Enkelgebroken is in mijn ogen alles behalve vriendelijk!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 13:30

Ha, ik heb altijd begrepen dat een enkelgebroken niet zo onvriendelijk was maar daar was ik dan mis in blijkbaar.
Ja,maar dat is het hem net onder het zadel gwn als ik in de piste rij doet hij dit helemaal niet zo erg.. het is enkel op wandeling dat hij echt momenten heeft zo van ik loop en hang ..want wat doe ik dan automatisch trekken en naar voor getrokken worden, en wat heb je er nog aan te zeggen niets meer.
Ja, van mij moet ie geen ander bit hoor maar hoorde onlangs nog van een vriendin die zei ik gebruik een ander bitje alleen op wandeling.
Ik heb nog een dubbelgebroken bitje liggen, zal het vanavond eens uitproberen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:51

Wat vervelend is dit voor je zeg. Kan me voorstellen dat het onveilig gaat voelen voor je.
Wat ik zelf heb gedaan toen ik erg veel moeite had om mijn paard buiten onder controle te houden (mijn paard werd echt reuze enthousiast van het buiten rijden, en had voortdurend de neiging om onder me uit te crossen) is les nemen. Mijn instructrice en ik zijn in die tijd regelmatig samen buiten gaan rijden. Ik heb geleerd hoe ik kan zorgen dat mijn paard met zijn aandacht bij mij blijft, hoe ik met mijn lichaam en zit, het tempo op kan vangen, hoe ik vertrouwen in mijn paard kan behouden ookal gaan we een keer harder dan dat ik zou willen etc. Dit is echt heel leerzaam geweest.
Ik zou dan ook met een instructrice gaan overleggen of een ander bit nodig is. En zo ja, welk bit. Je kan er wel een zwaarder bit in gaan hangen, maar je moet in staat zijn om met dit bit om te gaan. Absoluut belangrijk is dat je in alle gangen een goed evenwicht hebt zodat je de teugels niet nodig hebt om je evenwicht te bewaren. Teven zal je moeten weten wat er gebeurt als je "inkomt" bij het zwaardere bit.
Het risico van niet goed omgaan met een zwaarder bit, is dat je paard alleen maar sterker wordt, zijn mond harder wordt, en dan ben je nog verder van huis.
Heel veel succes.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:59

Ja,het is niet dat ie continu onder me uit rent hoor, maar bv dan doen we een stukje galop maar hij wilt dan sneller als ik zou willen, zijn oplossing ofja misschien is dit ook een beetje protest is dan van hup koppie omlaag, echt gaan hangen en gaan..soms nog een bok erbij. Ok ik krijg hem wel terug naar draf maar ik trek hem dan ook echt tot draf en als je even onderweg bent voel je dat wel aan je handen. Beter als dit kan ik het niet beschrijven denk ik.
Ja, wat jullie zeggen zal wel waar zijn een zwaarder bit zal ie uiteindelijk ook wel door gaan lopen ..Het is ook niet bepaald een iel paardje he :D

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:41

Misschien een slofje bijhangen? Die kun je dan pakken als je paard probeert weg te rennen, als je hem met z'n kin op de borst zet stopt ie vanzelf. Dit is niet de meest vriendelijke manier, maar in mijn ogen beter dan trekken/zagen/plukken/andere manieren om een paard wat niet meer luistert te remmen. Natuurlijk is het een rijtechnisch probleem, maar het is voor je paard ook fijn als hij lekker het bos in mag. Na een tijdje flink oefenen in de bak heb je de slof niet meer nodig.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 21:49

Ik heb van iemand de tip gekregen als ie dat doet dat ik juist meer been moet gaan geven ..ja,rijtechnisch ga ik er zowiezo nog een tandje aan bijsteken ;)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:04

Ik reed voorheen met een dubbelgebroken kneveltrens. Ik was daar heel content van, maar in galop wilde hij wel es gaan hangen (hij gaat graag té hard :P)

Op zich nie zo'n probleem en ik had er ook niet echt last van. Alleen op grote (vooral kale) lange stukken kon dit wel es ambetant zijn. Iemand raadde mij een kimblewick aan :j Een dubbelgebroken.

En daar rijd ik nu mee, teugels op t eerste gaatje en kan em beter rijden, met een meer lossere teugel en hij loopt relaxter.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:11

ik ken meer mensen die voor de buitenritten een ander bit hebben dan voor het rijden in de bak.
Daar is op zich niets mis mee mits er goed mee omgegaan word.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat een buitenritje voor jou ook veilig blijft toch?

Verder is het een kwestie van zoeken welk bit geschikt zou zijn.
Niet ieder paard reageerd het zelfde op een bit.
Je zou verschillende uit kunnen p[roberen van mensen die er nog 1 hebben liggen in de juiste maat.
Vraag of je die een week mag lenen, na een paar keer er mee rijden heb je als snel een duidelijk beeld.

succes

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:56

ik heb ook een tijdje een paard gereden die ongeveer hetzelfde deed buiten. Op het strand dan zijn hoofd naar beneden en dan heel hard weg galloperen. Die werd dressuurmatig met een D-trensje gereden en voor buiten hadden wij een dangerbit. Dit is een dubbelgebroken watertrens, deze werkt normaal in bij een zachte teugelvoering maar als hij te hard gaat en je geeft een ophouding dan werkt het als stang. op het moment dat hij terugkomt ontspannen en ik kon heerlijke buitenritjes met hem maken. MAAR je moet vooral niet blijven vast houden aan je teugels!!!!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:21

Heeft je paard niet toevallig pijn van het enkelgebroken bit? ik dacht namelijk ook dat die zo vriendelijk waren, maar ben er toen wat info over gaan vragen. Toen kreeg ik te horen dat een enkelgebroken bit de tong wat kan afknellen en in het gehemelte kan drukken. Nu rijd ik met dubbelgebroken bustrens met koper, is al wat vriendelijker. Ongebroken is geloof ik het meest vriendelijk, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Maar weer ontopic, misschien is het een idee om voor het wandelen een touwhalster te proberen. Is een heel licht halster, wat niet inwerkt als het paard braaf naast je loopt. Maar zodra het paard bijvoorbeeld gaat hangen op het halster, werkt het op de neus en achter de oren in. Heeft net iets meer effect dan een gewoon halster of een bithoofdstel. Zodra het paard dan weer rustig loopt, valt de druk van het halster ook weg.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:03

Ik heb ook een supersterke en erg voorwaartse haf als bijrijdpaard. Paardje doet het uitstekend op een sidepull. Misschien iets om te proberen. Bit wil hij graag vastpakken en zich sterk maken maar met de sidepull geen enkel probleem.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:09

Tja, ieder zijn mening maar ik rij buiten met een pelham bit.

In de bak is er niets aan, het gaat eerder te langzaam dan te snel. Maar buiten gaat er een knopje om, en dan zit er soms geen rem meer op. Over het algemeen rijd ik buiten met een losse teugel, totdat ze het op haar heupen krijgt. Dan heb ik tenminste iets waarop ze stopt... Niet iedereen is het met mij eens, maar ik zeg veiligheid boven alles! Een auto is veel harder dan een keer een bit dat flinkt drukt in de mond! Ze heeft er helemaal geen last van!