welk bitloos hoofdstel voor dit paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

welk bitloos hoofdstel voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:28

Hallo,

omdat mijn paard een erg dikke tong heeft en daarom niet lekker loopt met een bit in wil ik overstappen op een bitloos hoofdstel. Ik vraag me af welk bitloos hoofdstel jullie me aanraden en waarom.

Het gaat om een braaf paard, bokken/steigeren enz kent ze niet. Ik rijdt licht dressuurmatig,voornamelijk in het bos. Paard is wel wat sterk, geeft moeilijk na en is wat drammerig richting huis en neemt dan vaak het tempo over.

Wie heeft ideeen?

manonnus

Re: welk bitloos hoofdstel voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:29

een gewone met kruislinkse kaak is makkelijk.
anders Hackamore

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:08

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:09

Dat is een kwestie van proberen..
Ik denk niet dat je dat zo kan verklaren, hoe scherper de optoming hoe slechter ze te remmen is hier.
Sterk en drammerig hoeft dus niet altijd een scherp hoofdstel aan.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:26

Bij de Nederlandse Vereniging Bitloos Paardrijden kun je inderdaad verschillende hoofdstellen uitproberen en dan beslissen welke het beste werkt voor jullie.

Je kunt ook vast eens met een halster en twee touwtjes rijden, daar lijkt de sidepull het meeste op. Ik zou zelf de sidepull aanraden, zelf vond ik de kin/kaakgekruiste niet prettig rijden. (en m'n paard al helemaal niet)
Veel succes met het vinden van een passend hoofdstel.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:34

Een cross rope bridle of een sidepull. :) De meeste paarden zijn niet zo geliefd op kaakgekruist.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:23

Heb zelf een kaakgekruist hoofdstel. Heb ook wel eens een paard bereden met een sidepull, ging ook prima.

Hackamore zou ik persoonlijk niet snel voor kiezen, vind die vrij scherp inwerken en dat kan juist weer een negatieve reactie van het paard oproepen ;)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:13

Ik heb voor mijn E-pony het bitloos hoofdstel van Antilope. Is ook kaakgekruist maar er zitten aan de zijkant van de neusriem ook ringen zodat je daar de teugels aan vast kan maken, vind ik persoonlijk heel fijn want mijn pony reageert niet zo fantastisch op kaakgekruist systeem ( ik weet ook niet in hoeverre je dit ook anders kan bevestigen bij andere bitloze hoofdstellen, sorry als dat bij ieder hoofdstel kan ;))

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:48

^^ Dan rij je gewoon met sidepull.

Je bedoelt zo?

Afbeelding

Neusriem zit wat laag, moet nog een gaatje bijkomen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:09

Ninarootring schreef:
Ik heb voor mijn E-pony het bitloos hoofdstel van Antilope. Is ook kaakgekruist maar er zitten aan de zijkant van de neusriem ook ringen zodat je daar de teugels aan vast kan maken, vind ik persoonlijk heel fijn want mijn pony reageert niet zo fantastisch op kaakgekruist systeem ( ik weet ook niet in hoeverre je dit ook anders kan bevestigen bij andere bitloze hoofdstellen, sorry als dat bij ieder hoofdstel kan ;))

Die heb ik ook :j Heb alleen nog nooit geprobeerd om de teugels aan de neusriem vast te maken :P

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:16

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:18

Gambler21 schreef:
Hallo,

omdat mijn paard een erg dikke tong heeft en daarom niet lekker loopt met een bit in wil ik overstappen op een bitloos hoofdstel. Ik vraag me af welk bitloos hoofdstel jullie me aanraden en waarom.

Het gaat om een braaf paard, bokken/steigeren enz kent ze niet. Ik rijdt licht dressuurmatig,voornamelijk in het bos. Paard is wel wat sterk, geeft moeilijk na en is wat drammerig richting huis en neemt dan vaak het tempo over.

Wie heeft ideeen?

Kaak gekruisd is handig en fijn, mijn 4jarige haflinger merrie (die voorheen bokte en steigerde) heeft het niet meer gedaan sinds ik bitloos ben gaan rijden.

Anders neusgekruisd of een hackemore, anders kun je ook een marylot bloem of een gluksrad proberen. ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 07:20

Ninarootring schreef:
http://desmond.imageshack.us/Himg52/sca ... res=medium

http://desmond.imageshack.us/Himg692/sc ... res=medium

hmm een foto uploaden lukt me niet, de afmetingen van de afbeelding konden niet bepaald worden ofzoiets.
als je deze in je taakbalk plakt krijg je - als het goed is - een foto te zien,
foto 1 is dus aan de neusriem, teugel is door de ring van het kaakgekruist systeem gehaald zodat ze niet slingeren :)
foto 2 is dus zoals het hoofdstel eigenlijk hoort te zijn, denk ik? :=

Mooi hoofdstel hoor!
Je gebruikt hem dan inderdaad op de manier van een sidepull, als je de teugels aan de neusriem vastmaakt. :j

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 07:34

Ik zou gaan voor een gluckrad, nurtural of zachte sidepull (leer of biothane onderlegt)
Een sidepull met rawhide of gewoon touw werkt te sterk in als je hier aanleuning mee vraagt met dressuur rijden.

www.bitloosnederland.nl