Welk bitloze hoofdstel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iljavdm

Welk bitloze hoofdstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:48

Hee,,
Ik heb een vraagje want mijn verzorgpony nikita heeft dorsale verplaatsing van luchpijp, dat is dat de tong naar beneden word gedrukt door het bit en daardoor sluit de luchtpijn bijna helemaal af waardoor ze moeilijk ademen en nikita gaat daardoor tegen het bit in en loopt onder me weg, bokken etc. Daarom wil ik met haar bitloos gaan rijden, ik heb er al wat informatie over opgezocht, maar nikita is wel een snelle, soms eigenwijse pony maar is erg werkwillig dus weet ik niet precies welk hoofdstel dan het beste is, liefst onder de 70,- en voor als je er zelf een 2de hands hebt zou je daar ook info over mogen geven.
Ik hoop dat mn verhaal een beetje duidelijk is :+ , en sorry voor als het verkeerd staat :p

'xx
Edit: owjaa ik wat naar de pardoes en de Glücksrad (ivm haar snelheid) te denken.

paarden115

Re: Welk bitloze hoofdstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:57

welk doel heb je ? dressuur, jumping, ...?
als het gewoon voor te plezieren is en dus NIET met constante aanleuning zou ik een hackamore proberen ( als de hackamore op de juiste hoogte zit kan het neusbeen niet bereken zoals sommige zeggen ) door de lengte van de scharen werkt de hackamore scherpen of minder scherp maar het blijft afhankelijk van paard tot paard!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 00:03

Ik zou persoonlijk zeker niet voor een hackamore kiezen, het is iets dat je gewend moet zijn, het rijden zonder constante aanleuning, en het is gemiddeld genomen! niet een erg vriendelijk hoofdstel.
Zeker bij een werkwillige, snelle pony zou ik het niet zien als eerste keus.
Ik zou kiezen voor een sidepull, omdat ik dat een hele duidelijke optoming vind voor zowel paard als ruiter en je geen problemen hebt met release. (Het kan bij hoofdstellen met gekruiste teugelvoering voorkomen dat die als het ware een beetje 'klem blijft zitten' en dat geeft storing.)
Beide optomingen die je noemt (Pardoes = merk sidepull, vriendelijke neusriem) en Glucksrad (kan als sidepull ingesteld) zouden imo prima zijn.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:57

Dan is de Djietsji een erg leuk hoofdstel voor je in de lagere prijsklasse en toch goed.
Het is een combinatie van leder met katoen, voor een volledig katoenen bitloos hoofdestel betaal je minder, voor een lederen wat meer.
Voor verschillende hoofdstellen kun je onderstaande link proberen, er staat ook beschreven hoe een hoofdstel inwerkt middels systemen.
Een systeem 5 lijkt het meest op een 'normaal' hoofdstel in het gebruik voor de ruiter en als je vragen hebt, kun je ze altijd stellen!

Succes!

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:22

paarden115 schreef:
welk doel heb je ? dressuur, jumping, ...?
als het gewoon voor te plezieren is en dus NIET met constante aanleuning zou ik een hackamore proberen ( als de hackamore op de juiste hoogte zit kan het neusbeen niet bereken zoals sommige zeggen ) door de lengte van de scharen werkt de hackamore scherpen of minder scherp maar het blijft afhankelijk van paard tot paard!

Ik wil over een paar maanden wel op de manege dressuurwedstrijden doen, maar ik spring ook wel.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:24

TurdusMerula schreef:
Ik zou persoonlijk zeker niet voor een hackamore kiezen, het is iets dat je gewend moet zijn, het rijden zonder constante aanleuning, en het is gemiddeld genomen! niet een erg vriendelijk hoofdstel.
Zeker bij een werkwillige, snelle pony zou ik het niet zien als eerste keus.
Ik zou kiezen voor een sidepull, omdat ik dat een hele duidelijke optoming vind voor zowel paard als ruiter en je geen problemen hebt met release. (Het kan bij hoofdstellen met gekruiste teugelvoering voorkomen dat die als het ware een beetje 'klem blijft zitten' en dat geeft storing.)
Beide optomingen die je noemt (Pardoes = merk sidepull, vriendelijke neusriem) en Glucksrad (kan als sidepull ingesteld) zouden imo prima zijn.

Dankjewel, welke zou dan het beste zijn om haar op haar drukke dagen beter onder je te kunnen houden?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:28

Als je paardje verder netjes te rijden is, dan zou ik ook kiezen voor een sidepull :j
Deze is het minst ingewikkeld en imo erg duidelijk voor het paard.
Bij mijn Arabier kruising was dat zo een kwestie van wegrijden.
Voor mijn sterke Fjord is dit echter wel een te lichte optoming, dus voor hem ben ik nog zoekende.

Eventueel kun je kijken voor een bloem hackamore met steeltje.
Kun je gewoon als sidepull gebruiken, maar als het nodig is kun je het steeltje gebruiken en krijgen je meer een hackamore effect dus werkt hij sterker is.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:30

Silence schreef:
Als je paardje verder netjes te rijden is, dan zou ik ook kiezen voor een sidepull :j
Deze is het minst ingewikkeld en imo erg duidelijk voor het paard.
Bij mijn Arabier kruising was dat zo een kwestie van wegrijden.
Voor mijn sterke Fjord is dit echter wel een te lichte optoming, dus voor hem ben ik nog zoekende.

Eventueel kun je kijken voor een bloem hackamore met steeltje.
Kun je gewoon als sidepull gebruiken, maar als het nodig is kun je het steeltje gebruiken en krijgen je meer een hackamore effect dus werkt hij sterker is.

Okee, dankjewel, ze heeft soms wel haar drukkere dagen dan anders

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:32

Heb even een foto voor je opgezocht:
Deze is dus ook met bit te gebruiken, maar dat komt omdat deze helemaal naar eigen wens gemaakt is.
Steeltje van de bloem zit tussen de bakstukken verwerkt.
Afbeelding

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:40

Silence schreef:
Heb even een foto voor je opgezocht:
Deze is dus ook met bit te gebruiken, maar dat komt omdat deze helemaal naar eigen wens gemaakt is.
Steeltje van de bloem zit tussen de bakstukken verwerkt.
Afbeelding

Dankjewel en hoe moet je het dan versteld worden?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:55

Met sidepull pardoes mag je ook dressuur wedstrijden rijden, dus dat is zeker een aanrader!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:13

Bedoel je de bloem?