Touwhalster kopen wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liekekeira

Touwhalster kopen wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 14:42

Hoi!

Ik ga met een leuke groep van de ponyclub op kamp met een western-thema, waar we ook de pony's willen versieren.
Nu wilde we met 3 meiden samen bij epplejeck voor onze pony's touwhalsters kopen http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id=10000032&itemno=3710031 en gebruiken als gewoon halster.
Maar omdat we eigenlijk niet echt wat van die halsters afweten mochten we ze niet bestellen voor we er echt iets vanaf wisten hoe wat en waar.
Mijn vraag is eigenlijk of het wel verstandig is om een touwhalster te kopen en te gebruiken? want mijn pony loopt altijd met gewoon halster in de wei, maar ze heeft nooit moeilijk gedaan met harnachement. Van de andere pony's weet ik dat niet echt. en kun je een touwhalster eigenlijk wel als gewoon halster gebruiken? (het enige dat ik ervan weet is dat die knopen druk uitoefenen op bep. punten, en dat heeft effect op ??? en dat het bij NH wordt gebruikt.

Wie kan ons helpen?

Groetjes Lieke, Manon en Imke

xRosanna1998

Re: Touwhalster kopen wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:44

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 14:59

Dankje , maar daar kan ik niet vinden of dat veilig is als gewoon halster (wel dat je daarmee niet moet vastbinden)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:10

steet er toch bij op wiki

Gebruik

Een touwhalster is een werkhalster. Je moet leren hoe je met een touwhalster om moet gaan, namelijk acuut de druk op het halster laten vallen als het paard de gewenste opdracht uitvoert. Je mag een paard nooit met een touwhalster vastzetten. Als het paard gaat hangen kan het zich heel erg bezeren. [size=24]Het is ook niet de bedoeling dat het paard met een touwhalster om op de wei wordt gezet.[/size]

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:17

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 15:23

@Bojangles oh ja die zijn net zo leuk eigenlijk :)

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:39

Touwhalsters zijn fijn om mee te werken als je met grondwerk bezig gaat, of als je je paard gaat beleren zonder bit.. maar ze zijn zeker niet geschikt om je paard mee vast te zetten, of om ze er mee rond te laten lopen in het land. (nu ben ik zelf van mening dat je met een gewoon halster ook je paard beter niet in het land kan laten lopen, maar daar denkt iedereen anders over :D )

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:36

Ik ben het helemaal met Fairmaiden eens. een touwhalster is voor grondwerk en niet voor vastzetten of het vrij rondlopen van een paard.

Menna11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:25

Ik denk niet dat het verstandig is een touwhalster te kopen. Zoals hierboven al word gezegt, dit zijn hele fijne halsters voor grondwerk maar voor dagelijks gebruik kan je je paard ermee bezeren.
Wil je er grondwerk mee gaan doen dan is het een heel geschikt soort halster.