Zadel schuift

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:54

Hallo,
Mijn vriendin rijd op een pony waarbij het zadel heel erg schuift, van links naar rechts. Dus niet naar voren of naar achter. Maar alleen van links naar rechts. De pony heeft ook bijna geen schoft. Helaas is het financieel niet mogelijk een zadelmaker te laten komen, en een nieuw zadel ook niet. (zij heeft dit zadel al zelf voor haar verzorgpony moeten kopen omdat er geen normaal zadel was en de eigenaar zelf doet niks met de pony's) nu wil ze er graag een bontje of anti slip pad ofzo eronder doen. Weet iemand wat het beste is om eronder te doen?

nikkie722

Re: Zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:20

het is heel slecht voor een paard als het zadel schuift, een paard moet altijd een goed passend zadel hebben om pijnloos te rijden, ook voor de ruiter! maar als ik dan toch zou moeten kiezen een anti slip pad met gel, en zorg dan tenminste voor een goede singel.
je hebt bijv. op marktplaats wintec zadels, die hebben een verwisselbare boom, dus aan veel paarden aan te passen. en veel zijn er met cair, voor een E 150.- heb je al een mooi wintecje, heb wintec zadel voor erbij van ruitersport den besten nieuw met cair dressuur, voor E 195.-

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 19:35

Okee, een goede singel zit er al wel aan. Ja maar 150 euro is veel voor iemand die het moet verdienen met een krantenwijkje. En ze heeft net een nieuw zadel gekocht. Okee, ze had het erover dat ze een anti slip pad had gezien, met gel en bont. Voor een redelijke prijs, misschien zou dat dan iets zijn?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:37

Wat voor zadel ligt er nu op? En wat voor pony is het?
Een zadel krijg je over het algemeen niet beter passend met pads of bontjes. Misschien kan je vriendin dit zadel verkopen en voor dat geld kijken naar een ander zadel?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:38

wat voor singel heeft ze?

laatst kwam bij mij tweespan om mijn zadel (van een paar maanden oud) even te checken en had er ook last van dat mijn
zadel continu naar links schoof, waardoor ik dus ook scheef begon te zitten. Na 3 keer anders op te vullen was er nog geen
verschil tot dat ze naar mijn singel keek. En ik heb dus een elastische singel. Voor recreatief gebruik of voor springen kan het
ideaal zijn, maar niet als je dressuur rijd en al helemaal niet bij de wat meer rondgeripte paarden.
Dus ik een gewone niet rekbare singel gehaald en weg is het probleem!

Het hoeft dus niet perse aan het zadel te liggen, al is het wel verstandig om een zadelmaker eens in het jaar het zadel weer
opnieuw te checken en evt. bij te vullen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:33

http://www.riderpro.eu/?ButtonID=9&GroupID=1&ItemID=52
Deze singel heeft ze geloof ik.

het merk van het zadel zou ik niet weten, ze had hem op marktplaats gekocht. De kussens voelden gewoon goed aan, het is een veelzijdigheidszadeltje. De pony is een pony van ongeveer 1.15/1.20 redelijk fors gebouwt. En totaal geen schoft. Tja ze heeft het zadel net nieuw gekocht... Ik weet niet of ze dat ziet zitten, om hem nu alweer te verkopen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:49

xJess schreef:
http://www.riderpro.eu/?ButtonID=9&GroupID=1&ItemID=52
Deze singel heeft ze geloof ik.

het merk van het zadel zou ik niet weten, ze had hem op marktplaats gekocht. De kussens voelden gewoon goed aan, het is een veelzijdigheidszadeltje. De pony is een pony van ongeveer 1.15/1.20 redelijk fors gebouwt. En totaal geen schoft. Tja ze heeft het zadel net nieuw gekocht... Ik weet niet of ze dat ziet zitten, om hem nu alweer te verkopen.

elastiek staat er, dan kan dat het probleem zijn :j

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:51

Okee, ik zal er morgen is op letten, ik weet niet zeker of dit precies de singel is, dus of hij ook elastiek heeft. Maar zelf denk ik eigenlijk niet dat dat het probleem is, want het zadel schuift zo erg dat kan bijna niet door de singel komen. Maar ik zal morgen even kijken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:52

xJess schreef:
Okee, ik zal er morgen is op letten, ik weet niet zeker of dit precies de singel is, dus of hij ook elastiek heeft. Maar zelf denk ik eigenlijk niet dat dat het probleem is, want het zadel schuift zo erg dat kan bijna niet door de singel komen. Maar ik zal morgen even kijken.

tja, grote kans dat het zadel voor geen meter zit, kleinere kans dat het alleen aan de singel ligt natuurlijk.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:14

_Bitje_ schreef:
xJess schreef:

tja, grote kans dat het zadel voor geen meter zit, kleinere kans dat het alleen aan de singel ligt natuurlijk.

Nouja het enige is dat hij te wijd is, want verder schuift hij niet naar voor of naar achter. Kan je dat niet gewoon voor een groot deel verminderen met een bontje? De pony is ook nog niet helemaal 100% goed beleerd, dus er wordt niet 7 dagen in de week een uur mee gereden. Maar de galop moet nog verbetered worden, en daar help ik haar nu bij. Alleen worden we een beetje belemerd door dat zadel, omdat ze daardoor slecht haar balans kan houden, en dat merk je ook aan de pony.

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:32

Ik heb dus precies hetzelfde probleem.
Ik heb geen geld, maar wel een goed zadel, die te groot is..
Hij schuift ook van links naar rechts, maar heb geen elastische singel.
De zadelmaker is dus geen optie

domosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:46

Wij hadden ook dit probleem.
Een stubben zadel, bij de pony gekocht.
Ook schuiven van links naar rechts.
Een nieuw zadel op maat laten maken, ook schuiven van links naar rechts.
Er ligt nu een dun anti slip pad onder en een "gebogen"(iets rond) singel.
Zadel ligt nu prima.
Onze pony is 1.26 en was vrij rond.
Nu ze een stuk slanker is blijft alles ook beter liggen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 09:17

domosan schreef:
Wij hadden ook dit probleem.
Een stubben zadel, bij de pony gekocht.
Ook schuiven van links naar rechts.
Een nieuw zadel op maat laten maken, ook schuiven van links naar rechts.
Er ligt nu een dun anti slip pad onder en een "gebogen"(iets rond) singel.
Zadel ligt nu prima.
Onze pony is 1.26 en was vrij rond.
Nu ze een stuk slanker is blijft alles ook beter liggen.

Okee dankjewel! Dan kunnen we dat misschien proberen. De pony is niet dik, gewoon de bouw van een shetlander, alleen een stukje groter. De pony geeft zelf ook niet aan dat het zadel niet goed zou liggen. Hij vindt het rijden prachtig, elke keer met z'n oortjes naar voren. Alleen is hij wel een beetje eigenwijs, dat hij zich ineens omdraait bij de ingang van de bak bijvoorbeeld. En door het zadel raak je dan heel snel uit balans.