Je eigen tuig maken/bewerken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Els92

Je eigen tuig maken/bewerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 16:08

Ik zou graag beginnen met het maken van halsters en hoofdstellen. Ik heb reeds een plek gevonden waar ik leer kan bestellen en heb al een stanleymesje in huis. Ik weet verder nog vrij weinig van leerbewerken (heb toegekeken hoe iemand een hoofdstel maakte dat wel) en ik kan zo snel niet bedenken wat ik nog meer echt nodig heb en hoe ik precies begin. Waar koop ik bijvoorbeeld van dat sterke draad wat je wel vaker bij leer ziet? En hoe kom ik aan zo'n pinnetje om in het leer te prikken? Hoe kun je alles het beste vast maken? Met van die ijzeren knopjes of door te naaien?

Jullie hebben wellicht al door dat ik er echt niks van weet want ik gebruik waarschijnlijk helemaal niet de juiste woorden. Ik hoop dat iemand me kan verbeteren en dat jullie me enigszins begrijpen.

Ik heb al even rondgekeken op internet en kan heel weinig informatie vinden. Leren met trial & error is best leuk maar als jullie tips hebben dan hoor ik het graag!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:22

Hier: http://www.boomsma.nl/nl/webshop kan je eigenlijk alles krijgen wat je nodig hebt.

Het sterke draad wat je bedoeld is waxdraad. Niet denken 'dat is me veel te duur', gewoon draad word doorgesneden door de randen van het leer, zelfs als je heel dun, soepel leer hebt. (ben ik ook door schade en schande achter gekomen... :P)

Als je alles wilt naaien heb je leer, waxdraad, een stevige en scherpe naald met een groot oog, gespen en een scherp mes nodig.
Als je stukken leer aan elkaar vast wilt zetten met van die metalen pinnen moet je ook holnieten kopen, en eventueel een hulpstukje om ze netjes in het leer te slaan.

Els92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:02

Hoi Julius_juut, hartstikke bedankt voor je antwoord, daar kan ik wat mee! Het is allemaal ook nog wel betaalbaar geloof ik, fijn! Ik ga eens even de site doorkijken en spulletjes bestellen. Ik hoop dat ik de motivatie vast kan houden om er ook echt wat moois van te maken :o

cvelthuis

Re: Je eigen tuig maken/bewerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:09

Ga je ook hoofdstellen op bestelling maken? dan zou ik zeker intresse hebben

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:20

Wanneer ik hoofdstellen knutsel, of eens een halster verbouw of repareer, gebruik ik een els, brospen en 2 naalden met waxdraad (voor leer) of sterk bankstellengaren (voor biothane)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:45

Ik heb nog wel een handnaaimachine voor je met garen,