Aansingelen groot paard, iemand een idee/oplossing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Aansingelen groot paard, iemand een idee/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 16:43

Scheelt sowieso als ik straks m'n dressuurzadel heb, heb nu nog een vzh leenzadel. Als ik moet aansingelen moet ik altijd op een krukje/poetskist staan om verder aan te singelen, mijn paard is erg groot, zo'n 1.78. Vanaf de grond lukt het mij niet meer. Is hier een oplossong voor, zoals een singel met elastiek aan 1 of beide kanten. Of is dat geen optie?

xMarieke

Re: Aansingelen groot paard, iemand een idee/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:47

Wat je kunt gebruiken, zijn een soort rubbertjes om het metaal heen, waardoor de pinnetjes er gelijk ingedrukt worden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 16:48

ok en hoe heet zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:51

Lotusmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:53

En gewoon op een krukje gaan staan?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 17:09

ja dat doe ik ook maar vind dat verre van ideaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:12

Je zou bokker Dapper eens kunnen vragen, die heeft een of ander ding waarmee ze haar shires aansingelt :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:13

Blijheid schreef:
Je zou bokker Dapper eens kunnen vragen, die heeft een of ander ding waarmee ze haar shires aansingelt :)

Wilde ik net voorstellen inderdaad. Dapper heeft een super handig ding om aan te singelen. Gewoon ff een pb aan wagen zou ik zeggen ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:27

Ik heb zelf dan maar een kleine pony, maar ik singel altijd aan vanaf boven :j

Natuurlijk een beetje vastzetten voordat je opstapt, maar bij ons is er altijd wel iemand in de buurt om even tegen te hangen (of een opstapje). Van bovenaf hoef je veel minder kracht te zetten, omdat je dan gewoon naar je toe kunt trekken. Even oefenen, maar als je er handigheid in hebt echt ideaal! Kan gewoon met een hand, je been voor het zadel leggen (wel beugel uit, als je valt wil je niet blijven hangen) en als je 'm op de juist manier vastpakt kun je trekken terwijl je tegelijk het pinnetje in het gaatje duwt ;) Dat elastiekje lijkt me daar ook erg handig voor trouwens.

Ik vind het dus echt een groot nadeel aan dressuursingels dat singelen van bovenaf niet kan. Als je er op zit zakt het zadel vaak nog een stukje, plus dat veel paarden wat 'slinken' na een rondje stappen. M'n zusje en ik zijn nu nog altijd met z'n tweeën (1 op de grond), zou niet weten hoe het anders moet met haar dressuursingel!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 17:31

Ja dalijk heb ik een dressuurzadel dus zoek daarvoor ook een oplossing.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:42

Anoniem schreef:

Dat kan ook. De singelstoot zet je tussen de twee houtjes en dan maak je het hele ding weer 'plat' en zet je de kant zonder handvat tegen het zadel en beweeg je het handvat omhoog. Zo heb je een hefboomwerking.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:38

Ik weet niet welke singelmaat je paard heeft en of je voor het VZ-zadel een singel zoekt ?

Maar ik heb een Neomatic singel te koop waarmee je superhandig traploos aan kunt singelen.
De singel heeft een soort los lusje aan beide uiteindes. Aan de ene kant van die lus zitten de gespen die je aan de singelstoten vast doet , en aan de andere kant zit een soort zacht handvat.

Je singelt het zadel dan nog 1 keer op de oude manier aan met de gespen van de singel aan de singelstoten. Dan heb je de juiste lengte. Daarna kun je het deel met het handvat losmaken , dit zit met klittenband vast aan de singel namelijk :)

En de volgende keer kun je d.m.v. trekken aan dat handvat je zadel aansingelen , super makkelijk !
Je kunt omhoog , opzij of zelfs naar beneden trekken en wanneer de singel strak genoeg zit klitteband je het handvatje vast aan de singel en zit alles superstevig vast.

Dan hoef je ook niet zoals bij het normale aansingelen altijd wat verder dan je gaatje te trekken om het pinnetje van de gesp er in te krijgen :P , is VEEL fijner voor jezelf en voor je paard. En je kunt ook veel makkelijker nog een laatste gaatje aansingelen vanuit het zadel , gewoon lostrekken , strak trekken en weer vastplakken. Geen gedoe met gespen en gaatjes :)

Ik heb hem in westernmodel en wil echt geen andere singel meer , baal er heel erg van dat ze er niet in dressuurmodel zijn want ik kocht hem meteen , ideaal systeem :j

Aan een singel van 150 cm heb ik totaal niks , heb er geen geschikte zadels voor en heb sowieso een D-pony dus die heeft van haar levensdagen niet zo'n maat singel nodig :P

Zie voor de advertentie met wat plaatjes : http://link.marktplaats.nl/432724412

Celi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:50

Ik heb een grote E-pony en rij een klein paardje (160-165).
Beide hebben een dressuurzadel en ik singel gewoon vanaf het zadel aan. (zorg wel dat je paard stil blijft staan :p Je zit niet zo stevig als je gebogen zit)
Dit lukt bij mij prima!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 01:29

Hoe singel je aan als je op de grond staat? Trek je hem omhoog? Ofwel je elleboog doe je hoger als je hand en trekt zo de singel zegmaar aan? Mijn 'trucje' bij grote paarden is vaak dat ik hem juist omhoog duw, dus echt van onder naar boven duwen zeg maar, zo hoef ik niet te trekken (lukt ook niet omdat ik daar dan snel al te klein voor ben om genoeg kracht te zetten) zo van onder naar boven duwen kan ik een stuk hoger komen en meer kracht zetten. ;)

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 02:01

Zo'n aansingelklos kan heel fijn werken, wel uitkijken dat je niet oversingelt.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 02:19

Ik heb zelf altijd een aansingel hulp gehad, echt ideaal :) Het kost geen moeite om je paard aan te singelen omdat je met een hefboom effect werkt. Vaak moet je ze wel extra verstevegen omdat ze van hout zijn en het wel eens willen begeven na een tijde.