Welke verzorgingsproducten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Welke verzorgingsproducten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 00:19

Ik heb vorig weekend een nieuw goed passend zadel voor mij en mijn paard gevonden.
:$ :$ :$
Ik wil van dit zadel nog jaren plezier hebben. En wil hem dan ook goed onderhouden.

Ik heb bij het zadel een fles lederdressing gekregen waar ik het zadel de eerste week 4x mee moest behandelen.
De singelstoten moest ik gewoon met ledervet doen.

Nu heb ik begrepen dat je zadelzeep alleen moet gebruiken als het tuig echt heel vies is. Om het schoon te maken.
Lederdressing zou je gebruiken om het leer te voeden en onderhouden.
En vet/olie zou je alleen moeten gebruiken bij leer wat er soepel moet zijn zoals beugelriemen en singelstoten. En bij tuig wat echt uitgedroogd is. En dat zou het leer waterafstotend maken en lederdressing niet :?
Betekend dat dat ik mijn zadel ook een keer met vet moet doen om het waterafstotend te maken?

Nu zit ik op internet te kijken voor goede verzorginsproducten maar nu kom ik niet veel verder dan vet en olie. Maar dat is dus niet zo geschikt voor regelmatig onderhoud. Nu heb ik zelf nog een tubben Stubben hamanol liggen maar die vind ik niet echt fijn in gebruik. Erg dikke stugge zalf. Maar die blijkt wel heel goed te zijn voor onderhoud.

Kortom ik weet het even niet meer. Help
Wie helpt mij door de vele verzorgingsproducten heen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:13

Zoveel mensen zoveel meningen, maar dit is hoe ik mijn zadel onderhoudt:

Ik heb een blok zadelzeep. Als mijn paard flink gezweet heeft, dan maak ik met deze zadelzeep de onder kant van het zadel schoon. Ik pak een sponsje, maak dit een beetje vochtig, over het blok zeep heen, en dan over het zadel. Ik was vervolgens het sponsje schoon en haal dit nog een keer over het zadel, zodat ook de zeepresten grotendeels weg zijn.
Veel mensen laten de zadelzeep zitten, omdat het een voedende werking zou hebben. Ik heb daar mijn twijfels bij, dus vandaar dat ik een keer "na-was".
Ik doe verder geen voeding op het leer, mijn enige doel is het zweet verwijderen.

Minimaal 1x per maand maak ik mijn hele zadel schoon met zadelzeep. Vervolgens behandel ik mijn zadel met Rapide lederdressing http://divoza.com/shop/a.visit/4e06dddf ... a8c064067d . Ik heb verschillende producten geprobeerd en als ik deze gebruik, dan zie ik dat het leer er echt van opknapt. Het brengt heel gemakkelijk op, is niet vet, geeft niet af.

Succes ermee.