Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
funnygirl1 schreef:het kan onder mijn zadel
ik vind het mooi en het verdeeld de druk goed
ik weet dat het zadel er smaller door word maar ik heb hier nog nooit iemand met problemen gehoord
InekeH87 schreef:Die zijn overal te vinden, zelfs divoza verkoopt die. Daar kan je gewoon op googlen, onderlegger met sierbont rand. En dat zelfs de hoogste ruiters er mee rijden betekent niet dat het goed is! Bontje is een modeverschijnsel, maar zeker geen positieve. Meerdere kennissen van me rijden met een bontje en zijn er bijna allemaal achter gekomen dat hun paard drukplekker ervan kreeg omdat ze allemaal wel een goed op maat gemaakt zadel hadden waar dus geen ruimte voor een bontje onder was.
Bontjes worden vaak eronder gelegd om een slecht passend zadel te verdoezelen. Bontjes hebben wel degelijk een therapeutische waarde, maar dan alleen voor korte tijd. Denk hierbij aan paarden die snel afgevallen zijn door ziekte, blessures en tijdelijk minder bespiering hebben waardoor het zadel te ruim is. Dan is een bontje een oplossing, anders niet.