Paard met kleine mond welk bit? en vraagje over zadelbontje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kagiwaga

Paard met kleine mond welk bit? en vraagje over zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 20:06

ik weet dat hier meer topic's over zijn maar ik heb nog niet gevonden waar ik naar zoek
ik ben alvast opzoek naar een geschikt bit voor mijn 2 jarige voor over een jaartje zodat ik mooi de tijd heb
omdat ik nu al kan zien dat ze een hele bescheiden mond heeft
ik zoek een bit zonder notenkraker effect en het liefst een niet al te dik bit
ik rij met stille zachte hand dus een dun bit moet geen probleem zijn denk ik
ik ben eveneens opzoek naar een zadelbontje maar vroeg me af of de ruggen graat vrijheid echt veel verschil maakt wat zijn jullie ervaringen?
ik zit te twijfelen over een sir lancelot bontje zonder ruggengraat vrijheid want die hebben ze (nog) niet
en een BR bontje met ruggengraat vrijheid

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:09

Gebruik zelf voor mijn paard met weinig ruimte een dubbelgebroken RVS onderlegtrens(die zijn mooi dun). Loopt ze heel goed op maar zou je moeten proberen. Was nog geen 20 euro bij divoza.

kagiwaga

Re: Paard met kleine mond welk bit? en vraagje over zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 20:10

ok ik wist niet dat die geschikt waren voor gewoon zag ze ook al staan bij agradi
bedankt voor de tip!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:10

Zelf ben ik ook opzoek naar een dun bitje ivm een kleine smalle mond.. Is alleen erg lastig te vinden en vrijwel altijd kom je dus ook op een behoorlijk scherp bit uit, dus ik lees even mee.

Wanneer je kunt kiezen voor een zadelbontje met ruggengraat vrijheid zou ik toch daarvoor gaan, hoe meer bont, hoe smaller het tussen je zadel wordt, dus lijkt mij wel prettiger en beter liggen onder een zadel. :)

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 20:13

ik weet het niet want ik weet niet of het nou echt verschil maakt en het scheelt 15 euro maar daar doet het me niet om :D

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:22

Waarom wil je eigenlijk per se een bontje?

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 20:26

het kan onder mijn zadel
ik vind het mooi en het verdeeld de druk goed
ik weet dat het zadel er smaller door word maar ik heb hier nog nooit iemand met problemen gehoord

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:41

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:59

myler bit is een heel mooi dun bitje

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:01

Kijk eens naar Sprenger/K&K bitjes :)

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 21:14

en bustrens en watertrens maakt dat eigenlijk veel uit?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:30

Kan, hoeft niet, heb ze beiden zij natuurlijk altijd verschillebde diktes, maar in het algemeen merk ik weinig verschil tussen een bustrens of watertrens. :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:25

upendo schreef:
Kijk eens naar Sprenger/K&K bitjes :)

Zou ik persoonlijk niet doen, gewoon simpel RVS. Niet alle paarden lopen goed op dure bitten met legeringen. Heb zelfs al een aantal paarden gezien hier die er niet tegen konden en blaren hadden van de legeringen, meestal vanwege de koper

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:33

Kunt Anke Oerlemans consulteren.

Zie is Da en een "speciale"tandarts. Kan niet zo goed uitleggen, maar zij krijgt alle probleem gevallen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:26

funnygirl1 schreef:
het kan onder mijn zadel
ik vind het mooi en het verdeeld de druk goed
ik weet dat het zadel er smaller door word maar ik heb hier nog nooit iemand met problemen gehoord

Bontje onder het zadel is alleen maar slecht als je een goed passend zadel hebt. Als je het mooi vind kies dan voor een pad met sierbontranden. Zeker als je een jong paard in gaat rijden moet er een goed passend zadel zonder bontje onder. Een bontje verdeelt de druk ook niet beter, dat doen de kussen van je zadel al genoeg.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:33

Ik vraag niet om een discussie hierover zelfs de hoogste ruiters rijden ermee
Maar waar vind ik er 1 zonder bont ondkant?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:12

Die zijn overal te vinden, zelfs divoza verkoopt die. Daar kan je gewoon op googlen, onderlegger met sierbont rand. En dat zelfs de hoogste ruiters er mee rijden betekent niet dat het goed is! Bontje is een modeverschijnsel, maar zeker geen positieve. Meerdere kennissen van me rijden met een bontje en zijn er bijna allemaal achter gekomen dat hun paard drukplekker ervan kreeg omdat ze allemaal wel een goed op maat gemaakt zadel hadden waar dus geen ruimte voor een bontje onder was.
Bontjes worden vaak eronder gelegd om een slecht passend zadel te verdoezelen. Bontjes hebben wel degelijk een therapeutische waarde, maar dan alleen voor korte tijd. Denk hierbij aan paarden die snel afgevallen zijn door ziekte, blessures en tijdelijk minder bespiering hebben waardoor het zadel te ruim is. Dan is een bontje een oplossing, anders niet.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:58

InekeH87 schreef:
Die zijn overal te vinden, zelfs divoza verkoopt die. Daar kan je gewoon op googlen, onderlegger met sierbont rand. En dat zelfs de hoogste ruiters er mee rijden betekent niet dat het goed is! Bontje is een modeverschijnsel, maar zeker geen positieve. Meerdere kennissen van me rijden met een bontje en zijn er bijna allemaal achter gekomen dat hun paard drukplekker ervan kreeg omdat ze allemaal wel een goed op maat gemaakt zadel hadden waar dus geen ruimte voor een bontje onder was.
Bontjes worden vaak eronder gelegd om een slecht passend zadel te verdoezelen. Bontjes hebben wel degelijk een therapeutische waarde, maar dan alleen voor korte tijd. Denk hierbij aan paarden die snel afgevallen zijn door ziekte, blessures en tijdelijk minder bespiering hebben waardoor het zadel te ruim is. Dan is een bontje een oplossing, anders niet.

_/-\o_

Om nog even op die therapeutische waarde terug te komen; dan moet je een echt schaapvachtje gebruiken die ook nog eens rechtstreeks op de paardenrug ligt en niet met een sjabrak ertussen.

Wat bitje betreft zou ik zelf in eerste instantie kiezen voor een zo normaal mogelijk bitje. Gewoon een watertrensje/bustrensje, enkel of dubbelgebroken. Omdat je al weet dat ie een klein mondje heeft neem je een iets dunnere versie. Later kan je altijd nog wijzigen van bit.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:36

Als bit kan ik je myler adviseren en als 'zadelbontje' een flexpad (www.flexquality.nl)

Zelf gebruik ik beide en ben er erg tevreden over.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:13

Ik heb al en PB gestuurd, maar wil toch ook voor anderen laten weten dat een onderlegger/bontje vaak op de verkeerde manier wordt gebruikt namelijk tussen het dekje en het zadel, hierdoor verdwijnt het effect van het bont omdat het dek strak over de rug ligt.
Een bontje heeft alleen effect als het als sjabrak wordt gebruikt en recht op de rug ligt, dat er hierdoor minder ruimte ontstaat zal een klein beetje zijn, maar het bontje kan wel doen wat ie moet doen: veren waar nodig.
Wordt een bontje niet vies dan? Nee, want het natuurlijke 'vet' van de wol zorgt dat vuil van buitenaf wordt afgestoten, mits je het bont met een wolwasmiddel wast.

Even een vergelijking: een onderlegger kost € 69,- en een sjabrak met bont onderlegd € 89,-
En mensen, let op dat je echt bont hebt, want er is ook zeer veel syntetisch materiaal wat dus echt niets doet.
Christ, Mattes en F.R.A. weet ik zeker dat het bont is, de rest weet ik het niet van.