boomloos zadel past dat altijd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

boomloos zadel past dat altijd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:33

ik heb even een vraagje ik zit er over na te denken om een boomloss zadel te kopen voor mijn pony.
ik rij alleen maar buiten, zal een boomloos zadel altijd goed liggen?

ik rij alleen maar rechtuit en alleen stappen en draven langs de weg.

alvast bedankt

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:37

Het simpele antwoord is: Nee.
Om een van de redenen te noemen, het zadel kan bijvoorbeeld te lang zijn voor je pony.

lisetteexx

Re: boomloos zadel past dat altijd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:38

ja oke maar kwa breedte?
ik ben niet zo groot dus kan ook een iets kleiner zadel nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:42

Van de website boomloosrijden.nl

Citaat:
Sommige mensen / winkels / websites beweren dat een boomloos zadel ALTIJD past.
Wie dit zegt heeft geen verstand van zadels want dit is natuurlijk onzin.

Geen enkel zadel past ALTIJD , dat kan gewoon niet , er zijn enorm veel
verschillende modellen paarden waarvan een aantal een erg afwijkende bouw heeft.

Ook een boomloos zadel heeft zijn grenzen. Een Barefoot heeft de makkelijkste pasvorm van alle boomloze types ,
En op 95% van de paarden past het gelukkig wel gewoon goed , maar op ALLE paarden , dat is onmogelijk.

In de breedte kunnen de Barefoots alle kanten op , over de kromming van de rug ook ,
alleen bij de schoft houdt het natuurlijk een keer op. Hebben paarden een heel erg hoge schoft dan wordt het moeilijk.

Dan kun je door verschillende dekjes en inlages , of het uitnemen van het voorboogje nog wel een eindje komen ,
maar niet ALLES is mogelijk uiteraard..... er is wel een einde aan de flexibiliteit en aanpasbaarheid.

Net als bij elk zadel is er zelfs bij een Barefoot af en toe een paard waar het helaas niet 100 % goed op wil liggen.

Je zult dus met een boomlooszadel net zo goed als met een ander zadel moeten kijken of het past of niet. Het ligt helemaal aan je paard, en aan jou.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:43

okee dankje wel!

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:14

Waar je ook heel erg goed op moet letten is dat je vooral bij een erg rond paard het zadel heel erg goed aansingeld omdat je anders grote kans hebt dat het zadel naar de zijkant zakt.
Heb dat nu al 6 keer gehad met een barefoot cheyenne look a like en 2 dagen geleden is het weer gebeurd en ben ik helemaal verkeerd terecht gekomen en kan nu bijna niet meer lopen.
Voor mij geen boomloos zadel meer dus ben er helemaal klaar mee

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:38

Mijn echte Barefoot Cheyenne schuift minder dan mijn vorige westernzadel en dressuurzadel met boom. Terwijl ik ook een ronde fjord heb.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:53

Bij een Barefoot kun je ook kiezen tussen verschillende maten van pommels, afhankelijk van de breedte van de schoft. Er zit standaard altijd een medium in, maar ik merkte dat deze voor mijn ruintje te krap was, en heb nu een large, die veel beter past.
Je moet bij een Barefoot dus rekening houden met:
- de lengte van je paard en de grootte van je zitvlak (meestal kun je kiezen tussen een maat 1 en 2)
- de breedte van de schoft (hiervoor kun je een pommel kiezen van maat small t.e.m XXL)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:03

Een boomloos zadel past bijna altijd en bepaalde types mogen te lang zijn zonder dat het paard hier last van heeft
Een boomzadel daarintegen moet heel precies passen en mag ook absoluut niet te lang zijn om nergens puntbelasting te krijgen
Daarom ga je met een boomloos zadel veel "saver"

De meeste paarden worden er doorgaans heel blij van :j

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:16

cynthiar schreef:
Mijn echte Barefoot Cheyenne schuift minder dan mijn vorige westernzadel en dressuurzadel met boom. Terwijl ik ook een ronde fjord heb.

Als hij goed aan gesingeld is dan schuift hij ook niet.
Maar ik denk dat je wel gelijk kan hebben wand de kwaliteit van het zadel is een heel stuk minder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:12

Het antwoord is eigenlijk al gegeven , maar als tip voor angrywolf : een boomloos zadel schuift in principe echt niet vaker of erger dan een boomzadel hoor , boomzadels schuiven natuurlijk ook heel erg vaak op bepaalde paarden (hoe vaak hoor je mensen niet praten over dat probleem ;) ) en vaak komen mensen uiteindelijk bij een boomloosje uit omdat ze maar geen boomzadel kunnen vinden dat goed blijft liggen....en een boomloosje dan toevallig wel. Maar een boomloos zadel is ook maar een zadel en uiteraard kan die (net als boomzadels) soms ook schuiven , dat is gewoon puur pech en een kwestie van proberen :)

Een goede singel en pad en opletten of je het zadel wel op de juiste plek op de rug van je paard legt kunnen ook een enorm verschil maken. Een geheel elastische FRA singel geeft bijvoorbeeld supergoede resultaten.

En ik heb zelf met mijn Barefoots ook dat als ik het zadel een cm te ver naar voren leg bij het opzadelen...het echt heel vervelend zit en enorm schuift.

Als ik dan opnieuw opzadel en wat beter oplet ;) en hem net een pietsje verder naar achteren leg , ligt het zadel gewoon muurvast en zit het heerlijk :j