ketting en sperreriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DB_CARTAGO

ketting en sperreriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:01

Hey allemaal,
Overlaatst moest ik op een grote dikke haffie waarmee ik te gek heb gesprongen maar die week erna moest ik er weer op maar net toen ik op wou stijgen ontdekte ik dat zijn kinketing weg was (paniek). Nu zij de eigenaar dat als ik hem op kop reed dat ik hem wel zou kunnen houden maar toch haakte ik voor de zekerheid af. Hij zij wel dat ik ook een sperreriem kon gebruiken maar dat wilde ik niet omdat mijn sperreriem niet past. hahaha Dus nu wil ik te weten komen wat een sperreriem doet en een kinketting doen. Is dat iets om het bit straffer te maken ofzoiets?

GRTJS dEMI

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:04

Ketting weet ik niet precies.

Sperriem zorgt ervoor dat een paard zijn mond niet open kan doen.
Dat is niet alleen streng maar ook het verdoezelen van een probleem, een paard doet alleen langdurig zijn mond open om van de pijn van het bit af te komen.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:07

Nickyyyy schreef:
Ketting weet ik niet precies.

Sperriem zorgt ervoor dat een paard zijn mond niet open kan doen.
Dat is niet alleen streng maar ook het verdoezelen van een probleem, een paard doet alleen langdurig zijn mond open om van de pijn van het bit af te komen.

Aha dank u wel ik wist niet waarvoor dit diende maar nu ik het weet haal ik de sperreriem van mijn verzorg paard er maar af want Hij is echt braaf maar Hij loopt alleen graag met haar hoofd in de lucht tijdens buitenritten en is nogal moeilijk tegen te houden als hij wilt dan wilt hij heb je daarvoor ook mischien nog een tiip zodat ik niet steeds in zijn mond moet zitten?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:13

Doet hij het alleen tijdens buitenritten of vaker?

Als hij het alleen bij buitenritten doet zou je een martingaal kunnen pakken.

doet hij het altijd is het misschien handig om zijn rug een keer na te laten kijken en eventueel een instructeur in te roepen zodat hij rijtechnische kan helpen

Tezzy

Re: ketting en sperreriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:18

Je zou ook de sperriem op de plek van de kinketting vast kunnen maken, als tijdelijke vervanging van de kinketting.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:19

Je kan heel goed een sperriem gebruiken, de werking is hetzelfde en wel dat het bit niet doorslaat naar voren als je eraan trekt.
Ik neem aan dat je met een stangbit reed.
Aan de meeste westernstangen zit ook een leren riem.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:20

ja kan een sperriem op de plaats van de kinketting doen (dus de ketting "vervangen") dat heb ik ook bij mijn hackamore omdat de baardharen snel tussen de ketting komen.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:27

Nickyyyy schreef:

doet hij het altijd is het misschien handig om zijn rug een keer na te laten kijken en eventueel een instructeur in te roepen zodat hij rijtechnische kan helpen

Alleen tijdens buitenritten tijdens het binnenrijden neemt die het bit mooi aan en gaat hij mooi aan de teugel en bij het buitenrijden weigert hij dat hij houd zijn hoofd in de lucht hij wil alles zien hij vind buitenrijden fantastisch!!! Net als ik

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:28

gootje12 schreef:
Je kan heel goed een sperriem gebruiken, de werking is hetzelfde en wel dat het bit niet doorslaat naar voren als je eraan trekt.
Ik neem aan dat je met een stangbit reed.
Aan de meeste westernstangen zit ook een leren riem.

Ja een kleine stang maar wel een sterke!! het is voor een haffie en die bij ons zijn niet de gemakkelijkste!!

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:30

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:32

DB_CARTAGO schreef:
Nickyyyy schreef:

Alleen tijdens buitenritten tijdens het binnenrijden neemt die het bit mooi aan en gaat hij mooi aan de teugel en bij het buitenrijden weigert hij dat hij houd zijn hoofd in de lucht hij wil alles zien hij vind buitenrijden fantastisch!!! Net als ik

Is het dan zo dat hij zijn hoofd zeg maar recht vooruit heeft, of echt omhoog? Dat het een sterrenkijken wordt zegmaar..
Als hij zijn hoofd gewoon ontspannen naar voren houd is er niks mis, als hij echt een sterrenkijker wordt en hij doet dat alleen buiten kan je buiten een martingaal gebruiken. die werkt alleen in als hij zijn hoofd omhoog doet, heeft hij zijn hoofd normaal zal hij geen last ondervinden van de martingaal.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:33

Ja echt als een sterrenkijker hahahrecht omhoog de hele tijd

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:36

Als hij het alleen buiten doet en binnen prima loopt zou ik voor buitenrijden een martingaal eromdoen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:55

RT-D >> HAR

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:20

een kinketting voorkomt het doorslaan van je stang. deze legt druk op de onderkaak er hierdoor
ontstaat een hefboomwerking.
Bitten zoals een pelham, liverpool, kimblewick en dressuurstang moeten met ketting gereden worden
om doorslaan te voorkomen.
een passoa wordt doorgaans zonder ketting gebruikt, maar is niet vriendelijker.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:34

1 dingetje je beugels moeten effies langer

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 11:21

funnygirl1 schreef:
1 dingetje je beugels moeten effies langer

ja weet ik daar heb ik ook al commentaar op gegeven want hier lijdt mijn houding onder maar ik was toen ook aan het inrijden met springen dus ja ik wee mischien een gaatje of 2 langer.