dekens voor fries... en scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

dekens voor fries... en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 11:25

wel of geen deken wil ik geen discussie over ;) gaat er omdat hij van de winter geschoren word.

ik heb dus een fries en vind een mat lastig te bepalen!
hij heeft een vliegen deken met hals van EJ maat 195 en voor het mooie dus net te krap bij de borst...
ook heb ik een regen deken maat 195 en die past hem perfect...

nu vroeg ik mij af wat voor deken heb jij op je fries? en dan gaat het voor al om het merk ivm de bouw van zijn borst, schouders en hals.

voor al als hij van de winter geschoren word wat voor deken raden jullie dan aan?

ik heb een eis: moet wel betaal baar blijven :+ ik weet dus dat rambo een goede pasvorm heeft maar een deken van dik 200,- gaat mij iets te ver gezien hij als het niet mee zit na een winter al stuk is...

BrankaZ

Re: dekens voor fries... en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:30

Heb geen Fries maar een barokke kruising Andalusiër. Bij hem lag de deken van EJ ook veel te krap om de hals en borst.
Vantagio ligt bij hem erg netjes. Bucas Freeform ook. En heb een deken van een onbekend merk dat ik zo niet uit mijn hoofd weet. 300 grams, heb ik vorig jaar voor 40 euro in de uitverkoop gekocht en die ligt ook super.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:33

Kijk eens naar Amigo, dat zijn dekens met een goede pasvorm (ook van horseware) maar dan een heel stuk goedkoper. Wellicht is dat een optie? Vaak zijn deze dekens ook in tussenmaten verkrijgbaar (zoals 180 en wellicht ook wel 200?). En het is toch echt meten= weten. Vraag iig of je een deken mag terugbrengen als die niet past en ga dan maar eens passen :j

[edit] ervaring leert dat elke deken anders valt en dat je van de ene 195 nodig zal hebben en van de ander 215. Amigo vind ik wat klein uitvallen (175 met blote kont) en een horze deken weer groot (175 en eigenlijk te groot)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:35

Tussenmaat is erg handig. Maar ik heb ook gemerkt dat maten per merk verschillend kunnen vallen.
De vantatio is 185, de Bucas 190 en de merkloze 195. En allemaal liggen ze netjes.
Onderlengte heeft mijn paard vooral nodig door zijn forse schouderpartij en boeg. Maar als dat ruim bemeten is kan hij dus 'gewoon' in maat 185.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:38

En niet elke fries is hetzelfde. Waar de ene genoeg heeft aan een 195, heeft de ander niet genoeg aan 205.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:39

kennis heeft een 215 van HH voor haar fries... Is krap qua lengte, maar naar mijn mening iets te groot aan de hals...

verder leg ik op een geschoren paard meestal een 350 grams deken op (tenzij het overdag nog een 12°C wordt dan kan het dat ik een 220grams opleg en 's nachts een 150grams er bij onder) en bij vrieskou nog een fleece of 150grams onderdeken...

Voor een goed gevoerd outdoordeken ben je makkelijk tussen 100 en 200 euro kwijt. voor rambo zou ik eerder gaan denken richting 400 of zelfs 500... Ikzelf zweer bij horseware, maar omwille van de prijs blijft het momenteel bij enkele amigo's en 1 rhino deken...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:40

Die van mij heeft laatst een zweetdeken opgehad maat 195 en die was te krap. maar kun je ook niet een deken kopen die van hetzelfde merk is als je regendeken?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:41

Op mijn verzorgpaard liggen Amigo dekens, die passen heel mooi.
Zij heeft een 195, 6.6. Maar je hebt ze ook in tussenmaten bij Amigo.

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:41

Zelf heb ik een Fries en ken hetzelfde probleem ; borstsluiting kan niet dicht !

Ik heb nu een (hals) winterdeken van het merk "Tattini" ; in NL nog niet zo bekend,
maar in Italië enorm gewild.

Winterdeken met een hoge afneembare hals, voorzien van klittenbandsluiting, gespen & 2 drukknopen.
Zeer sterke 600 DENIER dubbel ripstop, waterdicht, winddicht, ademend met 300 gr. vulling : dubbele borstsluiting, kruissingels & staartflap.

Op advies 1 maat groter besteld maar past perfect.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:34

Ik gebruik voor mijn cobs een quarter deken, ideaal!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:22

@ Tattini: gezien je gebruikersnaam lijkt jouw reactie nogal op reclame maken. En ik moet eerlijk zeggen dat ik 600 denier helemaal niet zo heel sterk vind. Dat is vrij normaal. Sterk is het dubbele 1200D.

@ Caira: dat hoor ik vaker. Jammer dat ze vrij prijzig zijn. Ben zelf nogal terughoudend geworden in aanschaf van duurdere dekens doordat ik een winter in een maand tijd 3 dekens weg kon gooien omdat mijn paard met slopers stond. Hij staat nu met alleen merries, die zijn gelukkig een stuk minder sloperig.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:24

De mijne gaat inmiddels al 4 jaar mee!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:26

Ik heb hetzelfde probleem met mijn haf :) Bij hem passen de dekens van Harry's Horse goed en van horseware, die hebben echt een fijne pasvorm. Deze dekens zijn ook niet megaduur, maar wel prima in gebruik. Voor mijn haf van 150 cm heb ik maat 195, anders krijg ik ze niet dicht van voor :+ Je moet er alleen op letten dat het geen jurken worden (te lang op de benen). Maar over het algemeen zijn de dekens van HH en Horseware niet zo lang.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:27

Hier even een foto ter illustratie:

Afbeelding

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:30

Marieke_K schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn haf :) Bij hem passen de dekens van Harry's Horse goed en van horseware, die hebben echt een fijne pasvorm. Deze dekens zijn ook niet megaduur, maar wel prima in gebruik. Voor mijn haf van 150 cm heb ik maat 195, anders krijg ik ze niet dicht van voor :+ Je moet er alleen op letten dat het geen jurken worden (te lang op de benen). Maar over het algemeen zijn de dekens van HH en Horseware niet zo lang.

Heb eerder het tegenovergestelde: hoog water in de polder. Mijn crusado (hispano arabe) is n.l. niet alleen breed bij zijn schouders en boeg, maar ook op zijn rug en zijn kont. Vorig jaar een mooie regendeken van HH gepast (die bruine met rode ruit) en die was echt te kort. Hing nauwelijks onder zijn buik.

@ Caira: ziet er goed uit Lon! Die ligt mooi. Heb je misschien een adres en prijs waar je die vandaan hebt? Mag ook wel via pb ;)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:31

mijn fries heeft verschillende dekens, en allemaal verschillende maten/merken.
zo heeft hij een deken van ej (175) ligt trouwens wel erg goed :j
maar hij heeft ook een deken van een onbekend merk (205!!) en die ligt ook erg goed.
Normaal gesproken leg ik hem dekens op die in de uitverkoop zitten en ga ik voor de 185 dat past hem meestal wel :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:37

mooi he! Met teruggesneden schoft met een schapenbontje eronder!! 1 ondersingel en 2 kruissingels bij de achterbenen, hij ligt als een huis.

Hij komt bij een winkeltje in Egmond vandaan. Het is een lamicell quarter deken, maar de prijs, uhhh geen idee meer.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:45

Ziet er zeker super uit! Teruggesneden en bontje (hoewel dat snel vies gaat worden bij die van mij ...) zijn ideaal bij lange manen. Hier is het ieder jaar weer raak dat die bij zijn schoft afschuren door de dekens.

Is het model trouwens 'mijn vriendinnetje'?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:47

tuurlijk is het Irish! Het bontje zit onderaan, dus behalve wat huidvet wordt het niet vies.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:47

Ik heb voor mijn fries een HH thor :) Erg fijne dekens. Passen fijn.. en ik ken meer friezen eigennaren die die deken hebben zijn er allemaal tevreden over ;)
Ik heb er 2, een 200 grams en een 100 grams (dan heb ik nog een onderdeken van een onbekend merk)
Beide waren 70 euro. Dus nog betaalbaar vind ik :) Ik had ook een rambo regendeken gekocht maar die paste helemaal niet op mijn fries.

Succes met je zoektoch :=

lb_limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 05:33

Wij hebben een speciale deken gemaakt voor het Friese paard. Geheel aangepast aan de bouw van een Fries. De gehele deken is tevens afgezoomd met een Fries bies
kijk maar eens:
http://www.luba-paardendekens.nl/

Nicole1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:20

Wheatherbeeta, heb je ook in de maat 200. Ben ik erg tevreden over.