Welk bit voor sterk, koppig trekpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Welk bit voor sterk, koppig trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:16

we zoeken een bit voor een shire, die over het algemeen redelijk gevoelig is in de mond, maar als ze het in haar koppie haalt ze zich gigantisch vastzet op het bit en haar eigen gang gaat.
op een enkel en dubbelgebroken trens loopt ze niet zo denderend goed, ze verkiest duidelijk haar ongebroken liverpoolstang.
ik vind dit echter geen geschikt bit om mee te rijden, daar ze ook voor de koets loopt met dit bit en ze wel goed controleerbaar moet blijven voor de koets.
ik ben niet de enige die er mee rijdt, er rijden ook beginnende ruiters mee, dus met tips als: neem les ben ik niks.

Dus om het kort te maken, ik zoek een ongebroken bit, met weinig of geen hefboom (er mag wel mogelijkheid zijn om een hefboom te kunnen gebruiken, maar dan denk ik aan van die D ringen met gleufjes in, dat we kunnen kiezen tussen de ring of een van de gleufjes)
Maar vooral: het paard mag het niet kunnen vastzetten, ze weet heel goed hoe ze het moet doen, en komt dan simpelweg gevaarlijk.
ik dacht aan een ongebroken bit met van die rolletjes, maar ik weet niet in welke mate dit een zacht bit is?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:35

Een bit vast pakken kan een gevolg zijn van ruis, ongemakken of een slecht passend bit.

Er zijn diverse bitten waar je de teugels zo kunt bevestigen dat je een kleine mate van hefboomwerking krijgt en dan kan je de teugels anders bevestigen voor een grotere mate. Het zijn onder andere deze bitten:

Pessoa
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3PYZVJCH-D.jpg
De bakstukken op het bovenste oogje en de teugels aan de bitringen: een minimale hefboomwerking. De teugels op de onderste ring geven een grotere hefboomwerking. In combinatie met een kinriem werkt dit bit weer wat pittiger in, maar daardoor kan er wel voorkomen worden dat het bit de mondhoeken omhoog trekt bij grote kracht.

Yankee watertrens
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EVHWGOEW-D.jpg
Door de bakstukken aan de oogjes te bevestigen en de teugels aan de normale bitring heb je een minimale hefboomwerking. Door ook de teugels aan de onderste ring te bevestigen heb je een sterkere inwerking. Zoiets als een milde vorm van de pessoa.

Bovenstaande bitten zijn overigens ook in een ongebroken versie te verkrijgen.

Pelham
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CRA4VHJQ-D.jpg
Een pelham zou ook kunnen. Voor de beginners kan je eventueel de teugels alleen aan de normale bitring bevestigen en voor jezelf zou je gebruik kunnen maken van een pelhamriempje.

Kimblewick
http://www.saddler.co.uk/prodpics/ready ... _large.jpg
Nog beter dan de pelham is de kimblewick. Hiermee kunnen de teugels maar op één manier gebruikt worden, maar je blijft de hefboomwerking houden. Zoek echter wel de kimblewick uit zoals die van de foto, want je hebt ook de versies waarbij je de teugels wel divers kunt bevestigen.

Grobegni

Re: Welk bit voor sterk, koppig trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:30

Behalve dat die bitten niet verkrijgbaar zijn in maat 17/18...
Ik heb voor mijn trekkertje een billy allen Dtrens: http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... itten_17cm
Is 'ongebroken', maar kan wel beide kanten afzonderlijk van elkaar bewegen. Ze kunnen het natuurlijk nog wel vastpakken, maar dat is met elk bit. MIjn paard laat vooral makkelijker los op dit bit, heb al heel wat uitgeprobeerd...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:31

Een bit gaat het paard niet stoppen. Hoe eng het ook klinkt en hoe tegenstrijding het ook voelt; probeer eens bitloos. Er zijn meer mensen op bokt die met een kasteel danwel tank model bitloos rijden :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:40

Op Ebay worden ze regelmatig aangeboden in die maat. Vandaar mijn reactie ook. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 12:27

ze heeft maat 14.5, dus kwa maat valt mee, die BA trens heb ik voor de belg, maar die is ruim 4 cm te groot. mss dat ik die er wel eens in hang om uit te testen.

Bitloos is geen optie (zou ik zelf wel proberen) maar de eigenaar is niet zo voor bitloos, en zou ermee in de les gaan rijden.
kwa stoppen is het ook geen probleem, zolang ze mag meelopen met een ander paard,, het is meer als ze alleen op weg is dat ze dom doet, maar dit komt de eerste tijd niet voor, zal altijd met een ander paard zijn.
in de piste echter zet ze zich zijdelings vast erop, draait links af ipv rechts, en bij een beginnende ruiter is dit gewoonweg niet handig...
ik neig inderdaad naar een kimblewick, een yankee of een BA
pessoa vind ik niets ivm ht ontbreken van de kinketting, en pelham vind ik dan vrij sterk, als het niet direct lukt is het uitlokkend om hem vlug op enkel de hefboom te zetten.

een ongebroken trensje met rolletjes is geen optie?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:05

Bij een pessoa kan je zelf een (western) kinketting/kinriem eraan zetten, dus dat hoef geen probleem te zijn. Een pelham kan je gewoon gebruiken als je de teugel op de normale bitring houdt, dan heeft het bit alleen maar een lichte hefboomwerking. En als het uitlokkend is, tja dat is aan je zelf.

Bitten met rolletjes, daar zijn de meningen over verdeeld. Vooral als er gebruik is gemaakt van verschillende materialen kunnen er chemische reacties optreden wat elektrische schokjes tot gevolg heeft, die het paard dus weer kan voelen.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:34

Duhelo schreef:
we zoeken een bit voor een shire, die over het algemeen redelijk gevoelig is in de mond, maar als ze het in haar koppie haalt ze zich gigantisch vastzet op het bit en haar eigen gang gaat.
op een enkel en dubbelgebroken trens loopt ze niet zo denderend goed, ze verkiest duidelijk haar ongebroken liverpoolstang.
ik vind dit echter geen geschikt bit om mee te rijden, daar ze ook voor de koets loopt met dit bit en ze wel goed controleerbaar moet blijven voor de koets.
ik ben niet de enige die er mee rijdt, er rijden ook beginnende ruiters mee, dus met tips als: neem les ben ik niks.

Dus om het kort te maken, ik zoek een ongebroken bit, met weinig of geen hefboom (er mag wel mogelijkheid zijn om een hefboom te kunnen gebruiken, maar dan denk ik aan van die D ringen met gleufjes in, dat we kunnen kiezen tussen de ring of een van de gleufjes)
Maar vooral: het paard mag het niet kunnen vastzetten, ze weet heel goed hoe ze het moet doen, en komt dan simpelweg gevaarlijk.
ik dacht aan een ongebroken bit met van die rolletjes, maar ik weet niet in welke mate dit een zacht bit is?

Al eens aan bitloos gedacht? Ik rij met mijn shire ook bitloos. Dr Cook, in de grootste maat past perfect. Denk zelfs dat een maat kleiner ook prima had gepast. Mijn paard is altijd met bit gereden, en sinds ze bij mij staat vanaf dag 1 zonder. Gaat prefect. Gewoon proberen, echt! Ook voor de beginnertjes (juist).
Er bestaat van FRA ook een bosal model, tot maat GROOT! Maar hier heb ik geen ervaring mee... :)

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:48

Misschien een idee om je liverpoolstang te gebruiken op de ringen en de kinketting eraf te halen of heel los te doen?
Ik rij mijn belg ook vaak zo. Heb je toch een ongebroken stang met geen of weinig hefboom en geen harde inwerking, tenzij je dat echt wenst. Dan is het makkelijk te verzetten.
Maar een ongebroken bit kunnen ze toch altijd vast pakken? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:51

Voor ons paard hebben we een dubbelgebroken bit dat een stang vormt zodra het paard (of de ruiter) er te hard aan trekt. Dat werkt heel goed. Paard snapt nu dat zo lang hij z'n kop er niet voor zet, het bit zacht blijft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:52

Ik zou inzetten op een Billy Allen of een Myler.

Myler heeft een onafhankelijke links en rechts, maar kan niet notenkraken.
Daarnaast kan je ze met sleuven kopen waardoor je hefboomwerking kan creeeren.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:02

amai, 14.5 voor een shire? dat is idd niet groot, mijn tinker van 1m 40 heeft ook een 14.5 :D

Maar ik kan je niet helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:07

Nouks schreef:
Voor ons paard hebben we een dubbelgebroken bit dat een stang vormt zodra het paard (of de ruiter) er te hard aan trekt. Dat werkt heel goed. Paard snapt nu dat zo lang hij z'n kop er niet voor zet, het bit zacht blijft.

Een dubbelgebroken trens kan nooit een stang worden, een stang heeft hefboomwerking en en kinketting. Ik denk dat jij bedoeld dat het een ongebroken trens wordt en die is in principe helemaal niet strenger dan een dubbelgebroken bit, hij werkt alleen op een andere plek in.

Ik zou een ongebroken trens eens proberen, evt een met sleuvel in de ringen waarmee je hefboomwerking kan krijgen als je dat wil.
Een ongebroken trens is een heel zacht bit, alleen het werkt op de tong en de lagen in plaats van het verhemelte en de lagen zoals een (dubbel)gebroken bit doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:27

@Blijheid, bedankt voor de correctie, ik bedoel natuurlijk inderdaad de inwerking van een ongebroken trens, maar was denk ik wat afgeleid doordat ik "stang" las eerder in dit topic. Ik ben me ervan bewust dat dat in principe niet strenger is dan een (dubbel)gebroken trensje, echter verkiest mijn paard duielijk het één boven het ander en is hij door dit bit volledig gestopt met trekken.

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:07

bij ons op stal staat ook een trekpaard zou is kijken wat voor een bitje die heeft. Daarmee kan ze hem iniedergeval goed houden. Pessoa bit zou ik niet doen doordat die zo sterk is kan het ook in je nadeel gaan werken vooral omdat je paard al zo gevoelig is zoals je zegt dan kan je paard juist weg wil rennen van het bit. Ben zowieso niet zo weg van een pessoa bit veel mensen gebruiken en weten de werking er niet eens van en dan heb je ook nog mensen die extra teugels aan het onderste ringetje doen en er niet verantwoordelijk mee omgaan hun paard de bocht om trekken. maargoed ik zou even voor je kijken wat voor een bitje dat is.

Bit met rolletjes zou je ook kunnen proberen dan kunnen ze zich geloof ik niet vastzetten ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:27

Een pessoa bit behoort ook met 2 teugels gebruikt te worden Kirsten_Ches, 1 aan de normale bitring en 1 aan een van de onderste ringen. Daarnaast kan dit bit in goede handen juist een heel fijn bit zijn. Het kan als een watertrens met lichte hefboomwerking dienen en indien nodig kan de ophaalfunctie gebruikt worden.

Ik zou persoonlijk het bit met rolletjes op de laatste plek zetten, dit is een omstreden bit en de meningen zijn daar nog verdeeld over i.v.m. het teweeg brengen van elektrische schokjes.

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:46

Ik heb trekpaarden en de mijne rijden op een Utrechtse stang (of bokkenbit / boerenbit als je het zo wilt noemen), heb nooit problemen met rijden ^^

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:05

bokkenbit vind ik niet echt een optie, daar ik wil dat er onder het zadel in de piste géén hefboomwerking is, maar eventueel wel de mogelijkheid om te vergespen (om buiten te rijden) dat er dan wél hefboom of sterkere inwerking is.
paard loopt voor de kar met liverpool op tweede gat, en moet daar nog goed onder controle blijven, al we onder het zadel constant op hefboom rijden wordt ze naar mijn mening harder.
ik denk dat ik voor een kimblewick met sleuven of yankee ga (op de normale ring geen hefboom, op sleuf wel)

edit: de liverpool is zonder tongboog/voorgevormd mondstuk
een ongebroken met met voorgevormd mondstuk of een recht?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:30

Ik zou geen zwaarder bit nemen, maar voor bitloos gaan.
Dr Cook is een goed bitloos hoofdstel. Verder is een sidepull vaak ook erg fijn voor paarden. Menig paard is rustiger geworden nadat het bit uit de mond gehaald werd.
Succes ermee!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 08:34

nogmaals: bitloos is geen optie.
ik heb de ervaring met de bitloze optomingen waar je wel een goede rem mee hebt (hack, bosal, ed) je geen mooi stuur hebt en dus niet geschikt voor dressuurmatig werk
en de optomingen waar je een beter stuur op hebt (sidepull, crosslink ed) je geen goede rem op hebt, dan kunnen we evengoed op een stalhalster gaan oprijden.
Daarnaast is het de bedoeling dat de (beginnende) eigenaar er ook mee gaat rijden, en hij rijdt liever niet bitloos ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:09

Toch zou ik het niet zoeken in een zwaarder bit (lees: meer pijn in de mond) maar in de opvoeding van het paard. Verdiep je in Natural Horsemanship, dan gaat het vast beter. En ja, dan zou je ook op stalhalster moeten kunnen rijden..
Als dit niet het geval is zou ik niet eens op dit paard gaan zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 20:37

Met alle respect voor de NH'ers en andere naturals ;)
Echter wij werken met duidelijk commando's en signalen, paardlief kon het voorheen wél en doet het nu gewoon plots niet meer (in de piste is het trouwens geen probleem, ze loopt gewoon goed op een liverpool op de bril = ongebroken trens, ze heeft wel haar momenten, maar dat zijn rijtechnische problemen)
Als het echter op buitenrit is, waar ze voorheen wél passeerde, ook met de koets passeerd zonder problemen, met een ander paard mee ook geen problemen heeft,
maar als je alleen gaat plots in de staak gaat en op haar sokken omdraait en naar huis rent, dat is simpelweg een teken van koppigheid en geen respect meer,
en dat is iets dat gewoon niet kan en gevaarlijk is, en ja, als ze 9 X braaf is, maar de 10 de maal zo kan reageren, dan hang ik er een scherper bit in.zeg ik ook niet dat die altijd op het scherpste gebruikt wordt (vandaar ook de vraag welk bit werkt er zacht in , maar kan ik optioneel harder zetten?)
ik wil dat ze dressuurmatig zacht gereden wordt, en op buitenrit ook, enkel wil ik er de mogelijkheid bij hebben om een tweede teugel op scherp te zetten, om ons er van te verzekeren dat we een rem hebben
Daarnaast is dit paard voor de verkoop, en lopen we hier in het belgenlandje ook een stuk achter op NH
Te koop: paard
heel braaf, maar moet je eerst enkele maanden grondwerk in stoppen om haar respect te winnen zodat ze langs de weg niet meer op hol slaat!
hmmm, dacht het niet :D

Paard moet gewoon luisteren, alles past, ze heeft geen lichamelijke problemen, en ze hoeft heus niet te hard te werken :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:06

Ga toch nog eens pleiten voor bitloos, van FRA is er ook de Tinver. Bokker Koudbloedkim rijdt haar Belgisch trekpaard er mee en met veel plezier. Met het hoofdstel kun je prima dressuurmatig rijden, de meeste paarden zijn bitloos zelfs gevoeliger dan met bit (de mijne liep bijv. weer scheef door ongelijke hand, terwijl ik dacht dat de druk gelijk was, met bit liep hij recht).
De Tinver staat op onderstaande site en ik weet dat er in België op dit moment een inhaalslag gemaakt gaat worden op NH gebied, FRA komt ook in België en Frankrijk in de winkels te liggen, wellicht iets om op in te springen ;)
En ik ben niet anti bit, maar het zorgt niet altijd voor dè oplossing van het probleem, liever zoeken naar de oorzaak (en dit geldt ook voor bitloos) natuurlijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:50

Duhelo schreef:
Paard moet gewoon luisteren, alles past, ze heeft geen lichamelijke problemen, en ze hoeft heus niet te hard te werken :)

Ik ben zeker geen NH-er, maar wel een ervaren paardenmens als ik dat van mezelf mag zeggen. De uitspraak die je in de quote doet strijkt mij een beetje tegen de haren!
Ik zou eerder zeggen dat niet het paard 'gewoon moet luisteren', maar de ruiter| eigenaar eens moet luisteren én kijken naar wat het paard aanbiedt. Uit de TS is duidelijk dat het paard niet fijn loopt met het bit dat je nu gebruikt en het is wellicht terecht dat je gaat zoeken naar een andere mogelijkheid. Zolang je je maar bedenkt dat bepaalde problemen niet opgelost worden door alleen een bit of andere tuigage - je moet de kern van het probleem zien te vinden en niet alleen aan symptoombestrijding doen.

ik bedoel het bovenstaande niet onvriendelijk of aanvallend hoor, maar mijn ervaring is dat er naast wat jij als mogelijk probleem ervaart ( het bit) er wellicht nog andere dingen spelen en als je die niet oplost of onderkent, het beste bit ter wereld niet zal helpen om van een 'koppig' paard een goede vriend te maken.

Misschien voor de bitten eens even hier kijken: http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0007 en hem eventueel om advies vragen?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:11

Maroesjka schreef:
Ga toch nog eens pleiten voor bitloos, van FRA is er ook de Tinver. Bokker Koudbloedkim rijdt haar Belgisch trekpaard er mee en met veel plezier. Met het hoofdstel kun je prima dressuurmatig rijden, de meeste paarden zijn bitloos zelfs gevoeliger dan met bit (de mijne liep bijv. weer scheef door ongelijke hand, terwijl ik dacht dat de druk gelijk was, met bit liep hij recht).
De Tinver staat op onderstaande site en ik weet dat er in België op dit moment een inhaalslag gemaakt gaat worden op NH gebied, FRA komt ook in België en Frankrijk in de winkels te liggen, wellicht iets om op in te springen ;)
En ik ben niet anti bit, maar het zorgt niet altijd voor dè oplossing van het probleem, liever zoeken naar de oorzaak (en dit geldt ook voor bitloos) natuurlijk.

Mee eens, zonder een ijzeren staaf in zijn mond zal hij je ook wel begrijpen.
Mischine moet er gewoon wel aan de communicatie gewerkt worden,
(Ik ben ook niet anti-bit, maar ik denk inderdaad ook niet dat een ander bit de echte oplossing zal zijn.)
Succes in iedergevel:)