Bit-vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Bit-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:39

Ik ga dus een nieuw hoofdstel kopen, maar ik twijfel tussen een enkelgebroken of een dubbelgebroken watertrens.
(Mexicaans hoofdstel voor het springen)
Mijn pony is bijna 5 jaar, en redelijk zacht in haar mond.
Maar uiteraard niet zo zacht als een net beleerd paard.
Kan ik best voor een enkelgebroken of een dubbel gebroken gaan?
(als jullie nog andere soorten bitten dan een watertrens kennen die wel goed zouden zijn, ga je gang!) :list:
Liefst reactie van mensen die écht zeker zijn over hun reactie!
(dus geen bokkers van: 'ik zal maar eventjes een gokje wagen.) !! :n
Alvast bedankt! :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:45

Losse bitringen, zoals de watertrens, laten het bit vrijer bewegen in de paardenmond wat sommige paarden prettiger vinden. Dit bit moet iets breder zijn dan de bustrens en kan worden voorzien van rubberen bitringen. Hierdoor kunnen de lippen niet ingeklemd raken.
Afbeelding

Wanneer je paard dit bit dus te bewegelijk vindt, dan zou je een bus-, D-, knevel- of hangende trensbit kunnen proberen.

Een enkel gebroken mondstuk werkt als een notenkraker wanneer de ruiter druk uitoefent. Hierbij worden de tong, de mondhoeken, het gehemelte en de lagen betrokken.
Afbeelding

Een dubbel gebroken mondstuk heeft een middenstuk dat verschillende vormen en afmetingen kan hebben. Ze hebben een minder sterke 'notenkrakereffect' maar werken wel in op de lagen, de tong en de mondhoeken. De gehemelte wordt er bij betrokken wanneer het middenstuk 'opbolt' dus wanneer er sprake is van een tongboog.
Afbeelding

Als antwoord op je vraag voor welke van de twee je kunt gaan, dat kan ik niet geven. Dat is afhankelijk van de voorkeur van je paard.

Voor meer informatie over de trensbitten en hun verschillende werking, verwijs ik je door naar mijn site: http://www.paardenbitten.nl/index.html

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:51

Verschilt per paard , dus zoals voorganger zei lastig om echt te zeggen wat beter is voor jouw paard.
Heb je al eerder met mexicaans gereden? Dit werkt zowiezo al anders in dan een engels hoofdstel.

Persoonlijk zou ik gaan voor een Dubbel gebroken , maar dat kan ik alleen vertellen uit ervaring met mijn eigen pony.
Die werd eerst gereden op enkel gebroken was erg onrustig in de aanleuning, had een nieuw hoofdstel gekocht en wilde daar een nieuw bit in dus dubbel gebroken geprobeerd.
Eerste 3x moest hij erg wennen aan het bit , sindsdien is het alleen maar beter gegaan! Daarin tegen loopt hij met een mexicaans hoofdstel en dubbel gebroken weer onrustiger dan met een engels hoofdstel en enkel gebroken ;)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:37

Ze heeft altijd een enkelgebroken watertrens gehad, waar ze ook goed op reageert.
Mijn paard heeft geen ervarig met een mexicaans hoofdstel, maar mijn besluit staat vast dat het zo'n hoofdstel wordt. (i.v.m. té enthousiaste springer.)
Dit nieuwe hoofdstel is dan ook alleen voor springen! (mijn ander hoofdstel heeft dus een enkelgebroken watertrens)
Mijn pony is nog jong dus wil ik zo licht mogelijk zijn in haar mond en dus speelt het bit daar ook een rol in.
Daarom wil ik weten welke van de twee fijner is bij jonge paarden.
Maar zowiso, stel ik koop een dubbelgebroken bitje & de pony reageert er na 2 weken of zo nog steeds niet goed op, koop ik gewoon terug een enkelgebroken.
Maar bedankt voor de reacties, daar ben ik al veel mee! :D

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:46

Als je het fijnste bitje wil hebben , zou ik gaan voor een dubbel gebroken ;)
werkt net even wat zachter in , je heb toch de scherpere inwerking van de mexicaanse neusriem al.
En wat je zegt , als je pony er niet goed op reageerd kan je altijd nog terug.
In mijn ervaring is dubbel gebroken beter , mijn pony kan af en toe ook aardig drammen zeker op buitenrit. Maar merk daarin geen verschil in dubbel of enkel gebroken.