zadeldrama's....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zadeldrama's....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:26

goed, ik ben waarschijnlijk bokker nummer 432444 die een topic over zadeldrama's post.

;)

Ben in bezit van pony met korte rug. Veel zadels vallen dus automatisch af.
Komt bij dat ik mijn stuitje gebroken gehad heb en zwaar beschadigde ruggenwervels heb...voor mij zitten veel zadels
helaas totaal niet goed/zacht genoeg.
Dan wil ik OOk nog een zadel waarmee ik én kan dressuren, én lange ritten kan maken.
Kortom: drama.

Geprobeerd heb ik:

Barefoot cheyenne(schoof)
Barefoot arizona(zálig,maar breed--->auw)
Equestor dressuur levade(zalig,lag niet goed op pony)
Wintec(past niet)
Stock: te smal
Innova corazon spaans boomloos: te breed

wat zoek ik dan?

zachte zitting,dit moet echt voor mijn stuitje
korte zweetbladen
diepere zitting(wil stevig zitten)
wrong of oortje
zadel dat je rechtop zet
geschikt voor rijden met lang been

boomloos of boom maakt me weinig meer uit.
ik weet gewoon echt niet meer wat ik zoeken moet...veel endurance gerichte zadels spreken me aan maar om daar even fijn mee
te dressuren...is vaak niks.
echte dressuurzadels vind ik veelal lelijk en niet prettig voor lange buitenritten(rond de 3.5 a 4 uur).
mooi vind ik ook de spaanse zadels(doma vaquera en de alta escuela)...

iemand tips?

budget is toch wel max rond de 1250/1500 euro
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-11 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:29

Oke, ik las: zadellama's! :') :')

Maar, nee, verder geen tips, sorry!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:33

Een ander boomloos zadel? Ik ben niet echt thuis in de merken.

Of je zou eens een trekkerzadel kunnen proberen? Maar daar moet je echt mee kunnen rijden.
Succes :)

Anoniem

Re: zadeldrama's....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:34

trekker was ik vergeten in het lijstje: valt af, vond het niet prettig zitten.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:35

Een vriendin van me had voor haar pony een massimo endurance richting dressuur zadel, ik heb daar ook een keer op gereden en dat zat toch wel erg comfortabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:36

Marchak, je doelt op de massimo trail denk ik?
die wil ik ook weleens proberen,ergens bij iemand ofzo.
Zit dat zacht, stevig en ook voor dressuur wat geschikt?

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:37

hm... misschien een ijslanderzadel?
of nee, die heeft lange zweetbladen...
succes met je zoektocht! :)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:37

Ik heb een zacht dressuurzadel te koop, eventueel kun je er ook een bontje op doen? Je mag hem altijd komen passen, je komt toch uit de buurt van waar ik woon :) Ik maak er regelmatig lange ritten mee (2 tot soms 5 uur) en heb nergens geen last van, zadel zit erg fijn. pb maar als je meer wilt weten.
Laatst bijgewerkt door Hommage op 23-06-11 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:38

Ijslanderzadels hebben een vlakke zit.(dacht ik)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:40

Kent&Masters? Ik heb ook een paard met een drama rug en zelf kan ik mijn linkerbeen niet goed bewegen waardoor ik al snel heel verkrampt in het zadel zit en pijn krijg. De K&M is heerlijk zacht en is het eerste boomzadel waar ik lekker op kan zitten. Omdat het een dressuurzadel is kan je er goed mee dressuren en ik heb ondervonden dat buitenritten van een paar uur ook prima te doen zijn.
Zadel kost nieuw 1000 euro, dat is dus nog binnen je budget.

Ik heb trouwens ook een tijd boomloos gereden uit wanhoop omdat ik niets kon vinden wat voor zowel mijn paard als mij goed lag. Maar uit angst voor drukplekken of een niet optimale drukverdeling wilde ik toch een boomzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:42

Ik heb zelf een Pfiff TEX Freemax (http://www.pfiff.com/nl/producten/rijde ... del-100506)

Zijn diverse zadels op mijn pony (korte rug, rond, etc.) gegaan, maar deze lag echt als een huis. Zelfs met opstappen bleef het zadel gewoon liggen. En zelfs met even rijden en terug opstappen lag het nog steeds super vast (dat was met alle zadels ervoren nooit zo, dan moest ik altijd heel veel moeite doen of ik hing half onder mijn pony := en soms geraakte ik er ook gewoon niet meer op zonder hulp :+ Ligt voor een stuk ook wel aan mijn eigen lichamelijke beperkingen hoor, maar met dit zadel had ik dat dus totaal niet).

Daarnaast vind ik het zelf ook super zitten. Ik zocht een zadel waar je toch wat vaster in zat (ik hou van stevigheid :+ ) maar het moet natuurlijk wel zacht en fijn zitten. Omdat het een boomloos is (wel stevig boomloos) zit je bij wijze van spreken zo breed als je paard is ;) Dus misschien toch wel interessant voor jou om eens te bekijken :)

Ik heb er trouwens ook een Massimo (wel een dressuurversie) en een ijslanderzadel op gehad .. Die laatste viel al meteen af, kon ik zelf echt niet op zitten (zit inderdaad héél vlak) en die andere zat op zich goed maar bleek toch voor mijn pony niet te werken (ookal lag die volgens de passer in eerste instantie wel goed) .. En daarvoor heb ik jaren met een gewone boomloze randoll's gereden, maar die was wel aan vervanging toe (had hij mee in de zee gelegen en dat soort toestanden :+ ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-11 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:43

Anoniem schreef:

Zou heel goed kunnen, ze reed endurance klasse 2 en heeft zelf een bewegingsbeperking, dus het zit zowel stevig als zacht. Het had ook zo'n geribbelde zitting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:44

fijn dat mensen meedenken.

Ineke, Kent en masters heeft zeker interesse. alleen,is dat zadel ook niet erg vlak qua zitting?

verder denk ik nog weleens aan ghost en freeform(engelse modellen,de freegait bv..of evt de enduro)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:46

Heb je al eens boomloos geprobeerd met nog extra inlages erbij? Ik weet niet meer precies hoe het zat, dat moet je aan nickyu hier vragen, maar zij heeft een kennis van mij met smalle heupen op die manier ook geholpen. :) Welk model maakt dan niet meer zo gek veel uit. PB haar eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:47

met extra inlages zit ik misschien smaller,maar ook gelijk veel hoger,dat vind ik niet prettig met een barefoot.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:48

Nee juist niet, de dressuur versie is best diep. http://www.kentandmasters.co.uk/dressage.html hij is niet zo diep als de meeste dressuurzadels, maar je zit er heel stevig in en het voelt als een zadel met een diepe zit. Echt diepe zit kan ik zelf trouwens niet hebben vanwege het verkrampte zitten, maar dit is een hele goede tussenoplossing.

edit: ik snap wat je bedoelt over het hoger zitten met de extra pads bij boomloos zadels, daar hield ik ook echt niet van. Ik heb zelf jaren met een ghost gereden, heerlijk zadel, maar toen hij kapot brak op drie punten (de gietijzeren beugel en singelophanging) ben ik mijn vertrouwen erin volledig verloren.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 23-06-11 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:49

Hhhm daar heb je wel een goede ja, die kennis vond het prettig maar ik vond er idd ook weinig aan zo. Succes verder dan iig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:51

Al een massimo trail geprobeerd? Dat klinkt echt als hét zadel voor jou!

een veelzijdig/endurance zadel. Met redelijk rechte zweetbladen, dus dressuur gaat prima. En zit super zacht! verder ook in een extra korte versie te krijgen voor paarden met een korte rug.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:52

Anoniem schreef:

Massimo trail is zacht (heel fijne ribzit) en allround zadel, Ik zit er heerlijk op .
Waar woon je?
Anoniem schreef:
verder denk ik nog weleens aan ghost en freeform(engelse modellen,de freegait bv..of evt de enduro)

Heb het vermoeden dat die boomloze zadels net als aantal barefoot achtige modellen voor jouw te breed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:54

ik woon rondom arnhem....

dus mensen die iets hebben waar ik eens op mag zitten...zou ik heel fijn vinden.
(oa de Kent&masters en de massimo wil ik weleens 'voelen', evenals ghost, evt een spaans zadel...)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-11 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:54

inekeH87, jammer van je slechte ervaring met ghost, ze hebben inmiddels wel het een en ander verbeterd door de jaren.
Ik zou toch een ghost aanbevelen in deze situatie, probeer gewoon een testzadel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:56

Heb Buitenzinnig al een pb gedaan.
Loop al járen over Ghost te denken alleen iets houd me steeds tegen,het ziet er zo spartaans uit(lees:wiebelig/losjes qua zit)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:57

Duur maar o zo veel keuze en het zit goddelijk: Gaston Mercier zadels
Fijn met dressuur, fijn met langere afstanden!
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 23-06-11 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Bij country mill kun je iig massimo proberen. Dat is voor jou nog niet eens zo idioot ver weg.

Sisco4life

Ik heb voor mijn pony met zeer korte rug een massimo dressuur II. Prijs 1350 dacht ik destijds. Prima zadel en zeker een optie voor jou en je paard :)