Vraagje over het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miiessy

Vraagje over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:53

Hoi,

Ik rij op het moment een tuiger met een liverpoolstang om dat ze dat gewend is.
Nu rijd ze hier prima op maar zou ik toch graag over willen stappen naar een "gewoon" bit.
Mijn vraag is dus op wat voor een bit kan ik het beste overstappen? Enkel gebroken, dubbel gebroken of juist totaal iets anders?

Ik hoor het graag!

lemanthia

Re: Vraagje over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:26

is ongebroken niks? zelfde mondstuk maar dan zonder hefboom

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:30

Probeer inderdaad eerst eens een ongebroken D-, knevel- of bustrens. Zo blijft het paard eerst even op een ongebroken mondstuk, maar zonder hefboomwerking. Daarnaast zorgen de bitringen van deze bitten voor druk tijdens het sturen op de wangen, net als met een liverpool. Daarna zou je rustig kunnen kijken of ongebroken bevalt en zo niet dan zou je kunnen kijken voor bijvoorbeeld dubbel gebroken mondstukken.

Op welke 'stand' gebruik je de liverpool nu?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:37

Inderdaad een ongebroken trens, voorkeur knevel. Precies zoals Magda_90 aangeeft. :)

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:38

Ik heb de teugels nu in het meest bovenste gaatje zitten, dus uh ja dat stukje wat tussen de ringen zit zeg maar. Dit omdat je dan inderdaad de minste hefboomwerking heb.
Misschien een beetje rare vraag, maar is een ongebroken bit in dit geval dan niet het zelfde als dat ik nu rijd met de liverpool?

Misschien handig om te weten, ze schijnt al eens eerder met een enkel gebroken bitje te zijn gereden maar is dan erg rennerig en wil dan voornamelijk onder het werk uit komen. Ze heeft dan ook nog wel eens de neiging het bit vast te pakken. Heeft dit dan aan de vorige ruiter gelegen of heeft dat juist te maken met gewenning van een ander soort bit?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:50

Liverpool heeft eigenlijk altijd hefboom werking, of je moet het bakstuk aan hetzelfde gaatje vast hebben als de teugel. :)

Ongebroken trens is eigenlijk 1 van de vriendelijkste bitten. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:55

Nee, want een liverpool heeft een hefboomwerking, dat heeft een ongebroken trens nooit (uitgezonderd van de hangende trensen).

Een bit vast pakken komt vaak voort uit het feit dat er ruis zit in de communicatie of uit ongenoegen van de kant van het paard.

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:35

Aha ok, ja ik ben zelf dus gewoon echt niet thuis in bitten heb zelf altijd met enkel gebroken bustrensjes gereden ;) Vandaar dat ik zelf dus nooit een idee had van hoe en wat, kwam nooit verder dan inderdaad het feit van de hefboomwerking ;) Maar wat voor een ongebroken raad je dan het beste aan, want wat is nou het verschil tussen een knevel, bus en een D-trens?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:37

Bij ovale bitringen (bus-ring), zoals de bustrens is het mondstuk ingepast – dit om te voorkomen dat de lippen ingeklemd worden. Door de vaste bitringen ligt het bit relatief stil in de mond.

Daarnaast bestaat er ook een combinatie; deze bitringen combineert de voordelen van de losse bitringen met de voordelen van bustrensen en heft zo het nadeel van de losse bitringen op, namelijk het inklemmen van de lippen.

Afbeelding Afbeelding

Bitringen in de vorm van een "D" (D-ring), zoals de D-trens, werden vaak gebruikt bij renpaarden in plaats van een kneveltrens. De vorm van de bitringen voorkomt dat het bit door de mond getrokken wordt en helpt bij het sturen door zijdelingse druk tegen het hoofd van het paard. Door de vaste bitringen ligt het bit relatief stiller in de mond dan de bustrens.

Afbeelding

Bitringen die staafjes hebben dwars op het monstuk (knevels), zoals de kneveltrens, voorkomen dat het bit door de mond van het paard getrokken wordt. Er zijn twee versies, namelijk aparte knevels of geïntegreerd in de bitring. Bij de eerste zie je een stangetje dwars op het mondstuk geplaatst met daarachter de ring (Fulmerkneveltrens). Bij de 2e variant lijkt het op een bustrens waarbij de ‘busjes’ verlengd zijn (gewone kneveltrens), deze bestaat dan ook weer in een variant met halve knevels.

De knevels helpen ook bij het sturen door druk uit te oefenen tegen de wang van het paard. Dit is een bit wat stil in de mond ligt, door gebruik van knevelriempjes wordt voorkomen dat het mondstuk ‘kantelt’. Dit 'vastzetten' heeft echter wel als gevolgd dat de kneveltrens een lichte hefboomwerking krijgt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Bitringen waar boven op de bitring een staafje met een kleine ringetje zit (Baucher-ringen), zien we bij de Filet Baucher trens. Aan deze kleinere ringetjes worden de bakstukken bevestigd en aan de bitring de teugels. Bitten met deze bitringen 'hangen' als ware in de mond. Wanneer de teugels aangenomen worden, ontstaat er een lichte hefboomwerking.

Op de rechtse foto staat een bitring wat een variant is op de Bauchter-ringen, de hefboomwerking is met deze variant nog zachter, plus dat deze bitring ook 'anders om' gebruikt kan worden; namelijk dat de teugels door het gleufje heen gaan in plaats van de bakstukken.

Afbeelding Afbeelding

Bron: http://www.paardenbitten.nl/Bitringen.html

Ik ben persoonlijk een fan van kneveltrensen gezien zij een stille ligging van het mondstuk bewerkstelligen en daarnaast de hulpen goed laten doorkomen. Maar wat voor jouw paard fijn is, hangt van zijn voorkeur af. Dus je zal het zelf moeten uitproberen.

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:52

Zoals ik dit nu gelezen heb zit ik nu zelf inderdaad ook aan een kneveltrens of een D-trens te denken.
Denk inderdaad dat het een kwestie is van uitproberen en kijken waar ze het beste op reageerd.
In ieder geval heel erg bedankt voor je informatie ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:59

Graag gedaan. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:34

Miiessy schreef:
.....of juist totaal iets anders?

bitloos al eens overwogen?

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 11:22

Eerlijk gezegt niet aan gedacht, maar heb daar ook totaal geen ervaring mee. Behalve dan die ene keer aan het halster het land uit lopen ;)

Heb ook helaas geen bekende die er ervaringen mee hebben of dat ik het in ieder geval een keer kan proberen.
Maar ik denk dat dit ook geen optie is, aangezien ze verder voor de wagen ook gewoon met een bit, een liverpool in dit geval, gereden word.