zadel vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

o0eefje0o

zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:55

zie door de bomen het bos niet meer! en wil graag jullie mening!
en tuurlijk ga ik vanmiddag met de plaatselijke ruitersportzaak een afspraak maken om na het zadel te laten kijken!
maar ben erg benieuwt wat jullie mening is!

( zadel is goed een halfjaar geleden aangepast op mijn paard haar rug door ad goos )

Ik dacht dat het aan mijn zit lag maar nu blijkt dat mijn bijrijdster ook ver achter op de lepel zit! hebben wij beiden een belabberde zit of zou het aan het zadel kunnen liggen?

Afbeelding
foute moment opnamen rijtechnische maar wel redelijk duidelijk wat ik bedoel dit ben ik
Afbeelding
mijn verzorgster
Afbeelding
een vriendin in het zelfde zadel
wat denken jullie

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:01

Ik denk dat een vlakkere zit voor jullie geschikter is, dit lijkt me een vrij diepe, gesloten zit. Het heeft iig niks met de lengte van de beugels te maken, want op de eerste twee foto's zitten jullie al vrij lang.

Maar hou er rekening mee dat een ruitersportzaak niet de aangewezen plek is voor zadeladvies, tenzij er iemand werkt met een MSFC-opleiding (of vergelijkbaar). Een goede zadelmaker/zadelpasser die aan huis komt is dan een betere keus. Bovendien is het eigenlijk ook een must om het zadel op het paard met de ruiter erop te laten zien, zeker in jullie geval.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:01

Ik heb er totaal geen verstand van maar het lijkt erop alsof het zadel te klein voor jullie is.

M_VainqueurJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:03

Jijzelf past met je billen en benen niet in de inchmaat van dit zadel. als jij er rechtop in zit kun jij waarschijnlijk niet een hand achter je kont leggen op het zadel?
Je verzorgster past er ook niet in met voornamelijk aan billen. Hetzelfde verhaal als bij jou.
De vriendin past er beter in dan jullie maar die heeft eigenlijk ook weer te lange benen voor het zadel. Je ziet dat haar knie bijna voor het zadel uitsteekt en ze met dr billen tegen de helling van het zadel aanzit.
Wat mij ook opvalt is dat jij en je verzorgster beide in een stoelzit zitten(niet de hak onder je schouders) dit is bij de vriendin beter maar nog niet optimaal.
Ik denk dat dus het probleem van het zadel ligt bij de inchmaat en niet bij of het zadel goed ligt(want zo globaal te zien ligt deze wel netjes). Ik denk dat de beugels een gat langer maken al iets zal helpen maar te groot voor je zadel is nou eenmaal te groot voor je zadel.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:08

het is een 18 inch zadel en draag kleding maat 38 dus de inch maat moet zeker kloppen lijkt mij en blijkt ook als ik er goed in ga zitten

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:10

Heeft het zadel een diepe zit?
Want ik vind dit toch echt geen 18 inch lijken hoor...

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:10

M_Vainqueur schreef:
Jijzelf past met je billen en benen niet in de inchmaat van dit zadel. als jij er rechtop in zit kun jij waarschijnlijk niet een hand achter je kont leggen op het zadel?
Je verzorgster past er ook niet in met voornamelijk aan billen. Hetzelfde verhaal als bij jou.
De vriendin past er beter in dan jullie maar die heeft eigenlijk ook weer te lange benen voor het zadel. Je ziet dat haar knie bijna voor het zadel uitsteekt en ze met dr billen tegen de helling van het zadel aanzit.
Wat mij ook opvalt is dat jij en je verzorgster beide in een stoelzit zitten(niet de hak onder je schouders) dit is bij de vriendin beter maar nog niet optimaal.
Ik denk dat dus het probleem van het zadel ligt bij de inchmaat en niet bij of het zadel goed ligt(want zo globaal te zien ligt deze wel netjes). Ik denk dat de beugels een gat langer maken al iets zal helpen maar te groot voor je zadel is nou eenmaal te groot voor je zadel.

thanks hier kan ik wel iets mee!

M_VainqueurJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:11

o0eefje0o schreef:
het is een 18 inch zadel en draag kleding maat 38 dus de inch maat moet zeker kloppen lijkt mij en blijkt ook als ik er goed in ga zitten

de ene maat is de andere niet. Je zal waarschijnlijk wel begrijpen dat als je een diepe zit hebt de inchmaat hetzelfde is maar het zit oppervlak kleiner. Een vlakker zadel 18 inch is een stuk groter dan een diep zadel 18 inch.
Ik zelf rijdt met mijn maatje 38 en lange benen in 2 17.5 inch zadels. en ik heb hierbij dan ook bij mijn springzadel(heeel vlak) veel meer ruimte dan in mijn dressuurzadel(iets dieper maar voor een dressuurzadel niet diep) maar in mijn dressuurzadel past ruim! een hand achter mijn kont als ik erin zit.

Heb je met het zadel passen zelf ook gereden? heeft de zadelmaker gezien hoe je in het zadel zat?

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:12

let op lengte bovenbeen. Voor juiste maat zittingzadel is dit zeer belangrijk, bilpartij is niet het enige punt waar je op moet letten.

Zeker met lichtrijden zie je gebeuren dat ruiter erin zadel eindigt.

ben eens met M_Vainqueur, maat van zadels wijken af.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:13

__Astrid schreef:
Heeft het zadel een diepe zit?
Want ik vind dit toch echt geen 18 inch lijken hoor...

het zadel heeft een redelijk diepe zit enis echt een 18 inch!
maar wat jullie zeggen spookte ook al door mijn hoofd.

nee zadelmaker heeft het zadel vermaakt na mijn paard niet gezien terwijl we reden! het zadel had ik al langer en wilde het op mijn paard en daar heeft hij het op gemaakt! twijfelde al langer aan mijn zit maar nu mijn nieuwe verzorgster het zelfde heeft twijfel ik eerder aan het zadel

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:22

Denk idd ook dat het ligt aan wat Vainqueur zegt :j

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:31

net na de ruitersportzaak geweest! zadel gaat de verkoop in en ze komen volgende week met een berg andere zadels! heb een 17,5 inch zadel nodig! heb er zo juist op 6 gezeten!

M_VainqueurJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:31

Super! en dan lekker passen en vooral uitproberen!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:26

Wil je mijn zadel anders eens keertje proberen eef, dat is 17,5 inch!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:31

Ik wil niet vervelend overkomen hoor maar als ik de foto zo zie denk ik dat jij beter een 18 inch dan een 17,5 inch kan hebben. Ik heb maatje 34, 36 en pas net in mijn 17,5 inch zadel. Als ik maat 38 had dan had ik daar never nooit ingepast.

Is de boommaat van het zadel wel goed voor jullie pony? Mijn merrie heeft net een smalllere boom in het zadel gekregen en nu ligt het zadel meteen voor een stuk hoger en kan ik er dieper inzitten. Nu zit ik niet meer met mijn billen tegen de lepel wat eerst wel zo was.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 21:56

de maat en pasvorm van het zadel zijn perfect van het zadel voor dit paaard! pas helemaal aangepast! zit idd over de inch maat in! vandaag bij de zadelpasser op de bok gezeten! enb hij zij 18 inc te groot 17,5 inch als het een neit al te diepe zit heeft!

EvaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:27

Goeiemorgen!
Vraagje, zit je ook erg achteraan in je zadel als je zonder beugels gaat rijden?

Kijk eens of je zadel net niet op de schouder van je paard ligt.
Lijkt me er erg dicht tegenaan te liggen (mss zelfs er net op). tip: je legt je zadel op je paard zoals je normaal doet, voel naar het schouderblad en volg de vorm. Daar waar de voorboom is in je zadel moet je nog een goeie 3 vingers tussen de boom en de grens van de schouder hebben.
Normaal gezien wordt je bij het rijden automatisch naar het diepste punt van je paards rug geleid. Dus als je zadel een paar cm teveel naar voor ligt kan dat ervoor zorgen dat je zadel te klein lijkt. Proberen waard denk ik. En vooral niet duur.

Als je een nieuw zadel koopt, let erop dat de vorm van de schouder de vorm van de voorboom beïnvloed! De spieren van de schouder moeten er namelijk mooi onderdoor kunnen gaan! Bij m'n eigen paard werd een boom 31 gepast en goedgekeurd door een expert, maar na een tijd kreeg ze zadel dwang. Bleek dat de boom te smal was doordat hij op een moment gepast was dat ze arm bespierd was. Nu ze mooi rond staat heeft ze een boom 34 nodig! Dus: boommaat op ideaal afmetingen komen en tekorten bijpassen in de kussens. Da's later mooi mee te vormen naar gelang de training loopt.
groetjes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:34

Ik ga er ook in mee dat het zadel te klein is voor jullie. Op de 3e foto past de berijder wel in het zadel. Hier is dus niets aan te veranderen, behalve een ander zadel kopen (of minder zitvlak bij jezelf kweken). Je kunt niet zeggen "ik pas in een 17,5 inch zadel". Ieder zadel is anders, en in de ene 17 inch ga je wel passen, en in een andere 18 inch wellicht niet.... Het heeft namelijk te maken met de diepte van de zit, en de hoogte van de kamer nog boven de schoft uit, ook het model van het zadel (smalle of breede zit) maakt of het wel of niet past. Dit zadel past jullie duidelijk niet..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 07:41

EvaT schreef:
Goeiemorgen!
Vraagje, zit je ook erg achteraan in je zadel als je zonder beugels gaat rijden?

Kijk eens of je zadel net niet op de schouder van je paard ligt.
Lijkt me er erg dicht tegenaan te liggen (mss zelfs er net op). tip: je legt je zadel op je paard zoals je normaal doet, voel naar het schouderblad en volg de vorm. Daar waar de voorboom is in je zadel moet je nog een goeie 3 vingers tussen de boom en de grens van de schouder hebben.
Normaal gezien wordt je bij het rijden automatisch naar het diepste punt van je paards rug geleid. Dus als je zadel een paar cm teveel naar voor ligt kan dat ervoor zorgen dat je zadel te klein lijkt. Proberen waard denk ik. En vooral niet duur.

Als je een nieuw zadel koopt, let erop dat de vorm van de schouder de vorm van de voorboom beïnvloed! De spieren van de schouder moeten er namelijk mooi onderdoor kunnen gaan! Bij m'n eigen paard werd een boom 31 gepast en goedgekeurd door een expert, maar na een tijd kreeg ze zadel dwang. Bleek dat de boom te smal was doordat hij op een moment gepast was dat ze arm bespierd was. Nu ze mooi rond staat heeft ze een boom 34 nodig! Dus: boommaat op ideaal afmetingen komen en tekorten bijpassen in de kussens. Da's later mooi mee te vormen naar gelang de training loopt.
groetjes

super thanks hier heb ik wat aan! ga het dan ook zeker proberen!

Joketjes dankje maar is niet nodig zadelpasser komt donderdag zadels passen en proberen

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 07:43

Angela schreef:
Ik ga er ook in mee dat het zadel te klein is voor jullie. Op de 3e foto past de berijder wel in het zadel. Hier is dus niets aan te veranderen, behalve een ander zadel kopen (of minder zitvlak bij jezelf kweken). Je kunt niet zeggen "ik pas in een 17,5 inch zadel". Ieder zadel is anders, en in de ene 17 inch ga je wel passen, en in een andere 18 inch wellicht niet.... Het heeft namelijk te maken met de diepte van de zit, en de hoogte van de kamer nog boven de schoft uit, ook het model van het zadel (smalle of breede zit) maakt of het wel of niet past. Dit zadel past jullie duidelijk niet..

dit zadel past idd niet waren we dus inmiddels achter! de zadels die ik bij de zadelmaker heb moeten passen waren kwa zit allemaal anders als dit kieffer en bij alle zadels kwamen we uit op 17,5 inch en bij 2 zelfs op een 17 inch! denk dat deze gediplomeerde man er wel verstand van heeft waar hij het over heeft!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:03

wat EvaT zegt dacht ik ook al aan.
ik zat ook altijd te ver naar achter in mijn zadel en daarbij ook nog eens een beetje in stoelzit.
ik heb er een msfc zadelmaker bij gehaald en die vertelde dat mijn zadel te ver naar voren lag en dat dat door de vulling kwam, ze heeft de vulling iets veranderd en nu kan ikmijn zadel wel ver genoeg naar achter leggen en is mijn zit ook meteen opgelost.

edit: mijn zadel is trouwens ook van kiefer

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:27

Ik denk dat opzich de mt voor jullie wel ok is als het 17.5 inch is, maar denk dat het zadel op de haf veel meer naar achtere moet,het ligt nu bijna op haar nek en denk dat je zit dan ook beter word,ook je beugels wat langer maken wil je wel eens in een betere zit helpen, zoek je balans meer aan de binnenkant van je boven benen inplaats van op je billen, dat kan namelijk ook de rede zijn waarom ze rennirig is, met een zadel te ver naar voren kunnen ze niet anders dan rennen, want bedenk waar jou gewicht heen gaat naar de voor benen en zij moet blijven rennen omdat op te vangen, wat weer het gevolg heeft dat je haar te veel aan de voorkant moet tegen houden en dat roept ook weer ren gedrag op.
Ga eens op haar zitten en kijk waar je zit, desnoods teken je dat uit met een krijtje, dat is ook de plek waar het zadel moet liggen , en dat is achter de schoft. want zonder zadel zou je ook niet op de schoft gaan zitten.
Miss wat meer zonder zadel rijden , want jullie zitten beide te gespannen in het zadel en dat geeft ook weer een enorm vertekend beeld, werk aan een onafhankelijk zit dat hoef je ook geen steun in de teugel te zoeken, zit les nemen wil daar ook nog wel eens bij helpen.

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:12

ik denk zelf dat het zadel wat te diepp isi voor jullie. zowiezo zou ik voor wat groters gaan want door de diepe zit valt het wrnslk wat kleiner waardoorje kont er dus niet meer in past

marcella_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:37

hallo,

ik ben ook een tijdje aan het tobben geweest. maar intussen er achter gekomen dat mijn zadel te klein was.
zoals ik jullie foto zie is de inch te klein voor jullie. als je kijkt zie je dat je helemaal achter in het zadel zit. je hoort wel een had tussen te plaatsen. je mag niet in het zadel schuiven, maar op de foto is er geen ruimte meer. ik zou grotere inch proberen

en idd zadel verkopers zou ik ook niet laten kijken. zei verkopen en hebben verkoop praatjes.
pak onafhankelijk iemand mijn ervaring is guzelle bartels... die is super goed

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:44

mensen, ik heb ook een 18inch kiefferzadel met diepe zit, ik heb maat 44 en pas ook met mijn kont in het zadel.
ik kan makkelijk een hand achter mijn kont leggen.
dit zijn allemaal slanke dames dus je kan mij niet vertellen dat het zadel te klein is.
als je ook goed aan de voorkant van het zadel kijkt, zie je ook dat er veel ruimte aan de voorkant is.