Moeilijke mond, danger bit? Dynamics? tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sil_Bill

Moeilijke mond, danger bit? Dynamics? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 07:50

Hallo,

De titel zegt het eigenlijk al,mijn paard heeft een moeilijke mond.
Eigenlijk heeft hij gewoon een klein bekkie, en dus ruimte gebrek.
Hij heeft vroeger wat mee gemaakt waardoor je ook haast niet aan z'n mond mag zitten....
Wat het allemaal nog een stukje lastiger maakt.

Hij heeft dus snel dat het z'n gehemelte raakt of dat z'n tong helemaal wordt beklemd.
Dit zit hem niet lekker en hij geeft ook geen fijne reactie.(lees:mond, open/scheef en kop omhoog)
Het komt niet van rij- technische aard, als ik lekker actief rij komt hij vanzelf naam m'n hand toe.
Maar wil ik een ophouding maken, zie je hem echt in elkaar duiken..

Zadel, licht goed.
Dus tandarts erbij... (alweer) allemaal netjes..
dus toen verschillende bitjes erbij gepakt. (van stalgenoten en mijn oude pony)
En bleken, de RS dynamic trens van sprenger? En het H&M danger bit kwa vorm mooi te passen..
Verder was er niet veel (normaal) test materiaal helaas..

Ik vraag me af wat voor bit jullie gebruiken bij een paard met een klein mondje.
En of jullie ervaring hebben met bovenstaande..

Groetjes!

Anoniem

Re: Moeilijke mond, danger bit? Dynamics? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:54

Ah, ik zit een beetje met dezelfde zoektocht, met een merrie met een klein gevoelig mondje. Ik volg je topic dus even.
Ik zit zelf ook in de richting van een Rotary te denken, of ongebroken...... kijken wat ze zegt. Die 2 ga ik sowieso uitproberen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:57

Er is een paardje van een vriendin wat ook het probleem heeft dat haar paardje een klein mondje heeft.

Ze hebben haar geadviseerd op een onderleg-(water)trens te nemen, omdat deze vrij dun is..
Ze heeft het nog niet geprobeerd, maar ik vraag me af of dit mogelijk is, daarom dat ik deze mogelijkheid even hier achterlaat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:59

Ik heb een jong paard met een kleine mond en weinig ruimte in zijn mond.
Daarnaast is hij héél gevoelig en raakt van een dubbelgebroken bustrensje in paniek (geeft teveel beweging).

Ik zocht dus iets wat mooi gevormd was, beperkt in beweging en niet te dik.. een ongebroken bit echter was weer te stug.
Ook moest het een D of kneveltrens zijn voor de stille ligging..
Het duurde even, maar ik heb em gevonden.. en wat loopt hij er fijn op.. :D

Nu heb ik deze:
http://www.dekroo.nl/shop/bitten-sporen ... broken.htm
Laatst bijgewerkt door Casarell op 23-06-11 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:01

Een dun ongebroken trensje misschien?
Die raakt in elk geval niet snel het gehemelte, en mocht het wel raken dan 'prikt' het in elk geval niet zoals een enkel- of dubbelgebroken bitje. Wel geeft het weer wat meer druk op de tong, dus of hij dat accepteerd zul je moeten bekijken.

En anders, wil je persé met bit rijden? Bitloos zou misschien ook een optie zijn?

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 08:05

@femmefatale1: Dit klinkt idd. alsik het z o lees net als een Danger bit, maar dan als D-trens en geen water trens. Fijn dat hij er goed op loopt!
Zoiets lijk mij ook wel wat idd, maar dan de water variant!

@blijheid: Ongebroken ben ik niet zo'n fan van, liever dubbel gebroken..
Ik ben niet tegen bitloos, maar voor dressuur en wedstrijden wil ik graag met bit rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:09

Oke :)
Misschien ten overvloede, maar je weet dat een ongebroken trens echt wat anders is en anders werkt dan een stang? Sommige mensen halen dat namelijk door elkaar...

edit: een Danger bit veranderd namelijk ook in een ongebroken trens als je er druk op zet, en dat wijs je niet af :)

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 08:14

@blijheid: ik weet zeker het verschil met stang/ongebroken. (menig ruiter idd niet) Maar bij een danger is het in feite een dubbel gebroken die alleen waar nodig als ongebroken optreed. En die andere bijlft altijd een ongebroken. (daar komt bij dat ik niet weer dat gezeik wil hebben van rij je met "stang" zoals bij mijn haffie op de ongebroken trens)

Edit: Beetje jammer dat op sommige ruitersport websites, ongebroken trens ook als stang aangeduid worden... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:19

Dan is het goed :) Veel mensen halen het inderdaad door elkaar, maar in feiten zijn dubbelgebroken en ongebroken gewoon even scherp (in mijn ogen), ze werken alleen op een andere plek in (gehemelte versus tong).

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:00

Misschien moet je eens denken aan een Myler bit.
Een dun bit wat stil ligt in de mond.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:35

@_Margarita_ : heb jij ervaring met myler? ik heb er wel eens van gehoord maar zelf weet ik er niks van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:40

Ik heb een Dynamic RS van Sprenger dubbelgebroken voor mijn haf met klein mondje.
Heel fijn bit en neemt inderdaad niet heel veel ruimte in.
Ik vind het wel een heel beweeglijk bit. Voor mijn haf heel fijn, want hij speelt er graag mee.
Maar het kan dus ook heel onrustig zijn voor een paard dat daar niet van houdt.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:45

t eerste wat ik dacht.. .wolfkiesjes/tandjes, maar je hebt een tandarts er al bij gehad (allerhoewel dat niet alles zegt, wij hadden er ook een paar die ieder jaar naar een tandarts gingen bij hun vorige stal, en toen onze tandarts er naar keek ze al 15 jaar rondliepen met wolfstandjes, dus sluit dat uit a.u.b.)
Voor een paard met weinig ruimte en gevoelig in de mond zou ik zelf gaan voor een anatomisch gevormd bit. Die heb je inderdaad van Sprenger, maar bijvoorbeeld ook van Myler.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:49

Mijn ene merrie heeft niet echt een klein mondje, maar wel een hele grote tong die ook nog eens gek gevormd is (volgens de paardentandarts). Na veel proberen ben ik uitgekomen op een Myler Level 1 (de Myler waar je ook mee mag starten) en daar loopt ze fijn op.
Ik heb haar ook een poos op een Myler combi-bit gereden (combinatie van hackamore en bit, dus niet alleen druk in de mond maar verdeeld over neus en mond) en dat was ook een fijn ding.

Mijn andere paard was totaal niet fijn op een Myler dus het werkt niet voor elk paard, maar ik geloof er wel in dat zo'n dunner bit voor sommige paarden een stuk comfortabeler is!

Vaak hebben Mylerdealers trouwens een soort passervice waarbij je tegen een kleine vergoeding een bit een week of twee weken in bruikleen krijgt. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb wat dat betreft goede ervaring met de Oregon Trail Tack Shop in Westerbork.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:52

Als je paard al last heeft van de beweging van het bit zou ik voor een kneveltrens gaan met leertjes aan je bakstukken op de bovenste knevel mee vast te zetten(mag alleen bij de dressuurwedstrijden niet, bij springen wel). Ik heb zelf een tijdje gereden met een rubberen ongebroken kneveltrens(volgens mij van de Ekia) en nu met een k&k dynamic ultra kneveltrens(is een mooi bit ligt superstil alleen de prijs is om van te schrikken). Nu had hij nog weleens de tandafdrukken in het rubberbit staan, en dat wordt op den duur ook een duur geintje.
Je kunt hem wel testen met het testcenter van Sprenger, even informeren via een locale sprenger verkoper en anders even mailen naar de ned vertegenwoordiger van sprenger .

Eventueel kun je nog denken aan een lerenbitje, is soms ook een goede oplossing.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:57

Bedankt voor alle tips, ik ben wel op zoek naar een bit wat toegestaan is op dressuurwedstrijden.

En ik hou van m'n paard, als het niet anders kan dan niet.. Maar een bit van 119,- euro vind ik behoorlijk veel en heb ik ook niet zomaar even liggen.

Misschien ook wel handig om te vermelden, ik rij met een Dr.Robart trens. Dus zo'n draaiend tussenstukje dat je 2 losse delen hebt als het ware.
Hij reageert hier opsig er goed op, maar het is een behoorlijke mond vol voor hem.... Hij schuimt en kauw er wel op en neemt hem makkelijk aan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:03

Robart dubbelgebroken heb ik ook gehad.
Maar bij die van mij werkte het absoluut niet.
Ik vond over de 100 euro ook wel even slikken. Maar ben toch wel blij dat ik het gedaan heb.
Misschien zijn ze 2dehands ook wel te vinden.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:07

Alleen de leertjes om het bit aan de bakstukken vast te zetten(hierdoor ligt het bit nog stabieler in de mond) mogen niet in de dressuurwedstrijden, maar ik moet ook zeggen dat deze kneveltrens ook zonder die leertjes al erg stabiel en rustig in de mond ligt. Deze k&k dynamis ultra kneveltrens ligt overigens wel rond de 160 euro, ik had gewacht totdat ik van de divoza een bon had van 25% korting, anders vond ik hem echt veels te duur.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:10

Ik zeg ook een Myler, en na één type Myler dat niet werkt zou ik zeker nog iets anders testen.
Zelf heb ik eerst een level 1 geprobeerd, dat werkte niet toen heb ik een level 3 met tongboog getest.
Dat bleek een schot in de roos, paard loopt er super op.

Paard wilde niet lekker lopen op alle andere bitten die we getest hebben.
Enkel, dubbel, ongebroken, watertrens, knevel, K&K ed.. Je kan het zo gek niet verzinnen.

Als je een Myler wil testen zijn er meerdere winkels waar je ze kan lenen.
Wat ik zelf gedaan heb is bitten via marktplaats en ebay kopen voor een prijs waar ik ze ook voor kwijt kon raken.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:24

ik vind myler zo 'stijf' eruit zien. Heb ze wel eens in de hand gehad maar nooit mee gereden.
Maar ik weet van m'n paar dat hij graag 'speeld' met het bit. dus bij en dubbel gebroken zou hij makkelijker kunnen spelen, door die schakeltjes, lijkt mij iig. (correct me if i'm wrong)

Overigens ben ik best berijd om een keer te testen, al vind ik ze weer crisis duur (A)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:28

Dat stijve kan je ook het voordeel van inzien.
Door het stijve kan het nergens klemmen of notenkraken.

Ik vind het ook maar rare dingen, maar als het werkt.. Who cares..
Dit was voor ons ook een beetje de laatste stap, vanalles geprobeert maar niets wilde.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:47

Een Myler Level 1 zit volgens mij rond de €85, dat vind ik best meevallen...als je er jaren lang elke dag plezier van hebt is dat toch een goede investering?

Het stijve van een Myler zorgt dat je iig geen notenkrakerwerking hebt, dat is een voordeel!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:51

Als je er jaren plezier van hebt ja, maar als je paard er niet op loopt kost het een hoop geld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:56

Sil_Bill schreef:
ik vind myler zo 'stijf' eruit zien. Heb ze wel eens in de hand gehad maar nooit mee gereden.
Maar ik weet van m'n paar dat hij graag 'speeld' met het bit. dus bij en dubbel gebroken zou hij makkelijker kunnen spelen, door die schakeltjes, lijkt mij iig. (correct me if i'm wrong)

Spelen of er constant mee bezig zijn en niet stil in de mond laten liggen? Als bewegelijker niet werkt zou ik het andere uiterste eens proberen. In dit geval dunne ongebroken trens. Als je geen dressuurwedstrijden zou starten was een westerntrens ook mogelijk, maar dan zit je heel vaak weer met die 2 soorten metaal wat niet mag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:02

de mijne liep een tijdje goed op een dubbelgebroken robart watertrens (hoe beweegelijker hoe beter), maar nu is deze te "beweegelijk" geworden en het platte tussenstuk te pittig denk ik.

Maar nu loopt mijn merrie super op een dubbelgebroken koperen onderlegtrens. Nu is ze gestopt met het constant opsperren van de mond. Nu durft ze soms nog wel eens "venijnig" knabbelen, maar heeft grosso modo een fijne aanleuning tov vroeger op dikkere bitten, waar ze soms ook wel eens "door" liep