Even een plaatje voor de duidelijkheid:

De tekst erbij:
Al zolang er paarden en bitten zijn, zijn ruiters op zoek naar de oplossing voor diverse bitproblemen. Een fundamentele vraag hierin is hoe men optimale controle kan bereiken met een gebroken bit, met minimale ruimte, maximale bewegingsvrijheid voor de tong van het paard en met minimale (pijnlijke) druk.
De Ky Rotary bitten werken aan het bereiken van zulke doelen. De bitten geven de controle van een niet-gebroken bit met een comfort zoals geen enkel ander bit ontworpen is.
Enkele kenmerken van het bit:
- het balvormige scharnierpunt in het midden zorgt voor een 360 rotatie van beide bithelften
- de controle van de ruiter verbetert doordat het bit precies in het midden van de mond ligt, omdat beide zijdes van gelijk lengte zijn
- het balvomrig scharnierpunt staat een onhafhankelijk zachte en stille beweging van de 2 bithelften toe
Wat vinden jullie van die bitten? Loopt je paard er fijn op?
Voor de duidelijkheid: het gaat mij dus om de scharnierpunten in het bit, niet of het enkel- of dubbelgebroken is.
En ongebroken trensen? Hoe zijn de ervaringen daarmee?
Ik begrijp uiteraard dat het verschilt per paard

De reden van deze vragen is dat ik het verhemelte van mijn merrie wat gevoelig vind, ik heb er nu een dubbelgebroken trens inhangen, maar ben nog niet helemaal gelukkig hiermee, en heb niet het idee dat zij dat wel is. Het gaat mij dus niet om een scherper bit, maar om een passender bit voor mijn merrie. Ik wil dat ze er echt blij mee is. Bitloos rijden doen wij al af en toe, en dat vinden wij leuk, maar ik geloof toch niet dat het helemaal de oplossing voor ons is.

Die houdt van duidelijk