Iemand ervaring met Rotary bit? En ongebroken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Iemand ervaring met Rotary bit? En ongebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:42

Vertel, vertel: hebben jullie ervaring met Rotary bitten?

Even een plaatje voor de duidelijkheid:

Afbeelding

De tekst erbij:
Al zolang er paarden en bitten zijn, zijn ruiters op zoek naar de oplossing voor diverse bitproblemen. Een fundamentele vraag hierin is hoe men optimale controle kan bereiken met een gebroken bit, met minimale ruimte, maximale bewegingsvrijheid voor de tong van het paard en met minimale (pijnlijke) druk.
De Ky Rotary bitten werken aan het bereiken van zulke doelen. De bitten geven de controle van een niet-gebroken bit met een comfort zoals geen enkel ander bit ontworpen is.
Enkele kenmerken van het bit:
- het balvormige scharnierpunt in het midden zorgt voor een 360 rotatie van beide bithelften
- de controle van de ruiter verbetert doordat het bit precies in het midden van de mond ligt, omdat beide zijdes van gelijk lengte zijn
- het balvomrig scharnierpunt staat een onhafhankelijk zachte en stille beweging van de 2 bithelften toe

Wat vinden jullie van die bitten? Loopt je paard er fijn op?
Voor de duidelijkheid: het gaat mij dus om de scharnierpunten in het bit, niet of het enkel- of dubbelgebroken is.

En ongebroken trensen? Hoe zijn de ervaringen daarmee?
Ik begrijp uiteraard dat het verschilt per paard ;)

De reden van deze vragen is dat ik het verhemelte van mijn merrie wat gevoelig vind, ik heb er nu een dubbelgebroken trens inhangen, maar ben nog niet helemaal gelukkig hiermee, en heb niet het idee dat zij dat wel is. Het gaat mij dus niet om een scherper bit, maar om een passender bit voor mijn merrie. Ik wil dat ze er echt blij mee is. Bitloos rijden doen wij al af en toe, en dat vinden wij leuk, maar ik geloof toch niet dat het helemaal de oplossing voor ons is.

magda_90

Re: Iemand ervaring met Rotary bit? En ongebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:11

Rotary bitten zijn fijne bitten voor de ruiters die een onafhankelijke hand hebben. Deze bitten hebben namelijk een tussenstuk zodat de linker en rechter helft onafhankelijk van elkaar kunnen inwerken. Daarnaast zorgt het tussenstuk ervoor dat het bit geen notenkrakereffect meer heeft. Ik heb hem in een dubbel gebroken D-trens uitvoering gehad. Deze was helaas niet geschikt voor de merrie waar ik hem voor had gekocht.

Ongebroken mondstukken werken in op de lagen en de tong. De druk die een ruiter links op het bit geeft is rechts ook te voelen, waardoor het een ideaal bit is voor keuringen bijvoorbeeld. Een paard die dit niet prettig vind zal hem snel vastpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:16

Ik heb geen ervaring met rotary, wel met ongebroken trens.
Het verschilt echt heel erg per paard. Mijn vorige pony werd er sterk op, en liep veel beter op dubbelgebroken. De pony die ik nu heb werd met dubbelgebroken heel onrustig, en liep er de hele tijd mee te spelen. Op een ongebroken loopt hij super, veel meer rust in de mond, en hij durft duidelijk meer te ontspannen.
Wel moet je met ongebroken opletten dat het vaak dikke bitten zijn, ik heb nu een redelijk dunne (12 mm) maar een 'standaard' ongebroken bit is meestal dikker en dat is voor sommige monden gewoon te dik.

Als je paard een gevoelig verhemelte heeft (of je dat vermoed) is ongebroken denk ik ideaal, omdat het niet in het verhemelte prikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:45

Oké, dank je, dat is echt een heel duidelijk verhaal :)

Ongebroken is dus wel heel duidelijk voor het paard, begrijp ik. Goede kans dat mijn merrie dat wel zal waarderen :j Die houdt van duidelijk :j

@ Blijheid: dank je. Dat is idd waar ik aan denk :j Ze zal het zelf wel aangeven, maar ik denk ook dat ze wat onrustig wordt van dat dat bit zo beweeglijk is in haar mond, dat schijnt met Rotary al veel minder te zijn hoor. Dus echt een combi, gevoelig verhemelte, en onrustig worden van het beweeglijke bit.
Voordeel is natuurlijk dat ik zelf een dubbelgebroken heb, ik kan de 2 dus vrij makkelijk tegen elkaar afzetten, instructrice heeft een dubbelgebroken Rotary, die mag ik van haar uitproberen.
Enkelgebroken is sowieso geen optie, ivm het enkelgebroken zijn denk dat dat heel snel gaat prikken. Dan heb ik een heel boze merrie denk ik (voor degenen die zich afvragen waarom ik dat niet probeer).

Vandaar dat ik dacht aan deze 2 bitten.