Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Linda1989 schreef:Bij de knhs wedstrijden mag je niet met een mexicaanse neusreum rijden en bij de fnrs mag dit in overleg wel.
Bij de mexicaanse neusriem ligt het bit vrijer in vergelijking met een gecombineerde aansnoerneusriem, waarbij het bit stabieler ligt. Bij de mexicaanse neusriem kan het paard meer zuurstof aannemen bij erg grote inspanningen. Daarom zie je deze ook vaak bij het springen en eventing.
Mijn ervaring tijdens het rijden van ons paard met een mexicaanse neusriem is dat ze toch iets meer te zeggen kan hebben. Bij de gecombineerde aansnoerneusriem kreeg ze de druk rondom haar neus en aan kaaklijn de correctie en nu alleen op haar neus. Dit merk ik meestal tijdens het buiten rijden in de bossen. Ons paard reageert niet hevig of extreem op de werking van een mexicaanse neusriem, dit verschild ook per paard. Ons paard kreeg wel tijdens het intensief en met regelmatig rijden met een gecombineerde neusriem wondjes aan de onderkant.
Als je met een mexicaanse neusriem wilt gaan rijden is het wel fijn voor het paard dat je een stille en stabiele hand hebt.
Waarvoor heeft jou paard precies een sperriem nodig?
Hoe reageert ze op het hoofdstel met neusriem wat je nu gebruikt ?
Als de combinatie zo goed aansluit, zou ik geen andere neusriemen gaan gebruiken.
Citaat:Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, Mexicaanse neusriem, een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd) en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien van een enkele trens is verplicht. Voor toegestane neusriemen zie bijlage. Wijzigingen hierop worden vermeld op de website van de KNHS. Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.