Mexicaanse neusriem.. Met wat voor werking??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vivian12

Mexicaanse neusriem.. Met wat voor werking??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 12:22

Halllo,

Ik wil een hoofdstelletje halen met een mexicaanse neusriem omdat ik het heel mooi vindt. Maar ik weet niet welke druk of wat voor bedoeling hij heeft. Mijn pony heeft een sperriem die ze echt nodig heeft. Kan ik dan ook een mexicaanse neuriem gebruiken??

Ik heb al verschillende toppics gelezen over mensen met ong. zo`n zelfde vraag. maar ben er niet uit gekomen wat het nou doet en of ik het wel kan gebruiken.

Groetjes Vivian

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:48

Een mexicaanse neusriem werkt sterker in, geconcentreerd op één punt. Hij wordt meestal gebruikt bij het springen voor paarden die te fel worden.
Je gebruikt hem als hij nodig is, niet omdat je hem mooi vindt.
Je moet hem dus niet aandoen bij een pony die hem niet nodig heeft.
Bij dressuurwedstrijden is die neusriem ook niet toegestaan. (Of dit moet ondertussen veranderd zijn.)

Dilan1993

Re: Mexicaanse neusriem.. Met wat voor werking??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:16

Volgens mij mag je er gewoon dressuur mee rijden (misschien M/Z en hoger niet).

Maar je kunt hem idd beter niet gebruiken als het niet echt nodig is. ik heb er voor mij paard 1 liggen, voor het geval dat (kan nog wel eens extreem heet worden) maar heb 'm nog nooit hoeven gebruiken (klopt af)

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:15

Bij de knhs wedstrijden mag je niet met een mexicaanse neusreum rijden en bij de fnrs mag dit in overleg wel.

Bij de mexicaanse neusriem ligt het bit vrijer in vergelijking met een gecombineerde aansnoerneusriem, waarbij het bit stabieler ligt. Bij de mexicaanse neusriem kan het paard meer zuurstof aannemen bij erg grote inspanningen. Daarom zie je deze ook vaak bij het springen en eventing.

Mijn ervaring tijdens het rijden van ons paard met een mexicaanse neusriem is dat ze toch iets meer te zeggen kan hebben. Bij de gecombineerde aansnoerneusriem kreeg ze de druk rondom haar neus en aan kaaklijn de correctie en nu alleen op haar neus. Dit merk ik meestal tijdens het buiten rijden in de bossen. Ons paard reageert niet hevig of extreem op de werking van een mexicaanse neusriem, dit verschild ook per paard. Ons paard kreeg wel tijdens het intensief en met regelmatig rijden met een gecombineerde neusriem wondjes aan de onderkant.

Als je met een mexicaanse neusriem wilt gaan rijden is het wel fijn voor het paard dat je een stille en stabiele hand hebt.

Waarvoor heeft jou paard precies een sperriem nodig?
Hoe reageert ze op het hoofdstel met neusriem wat je nu gebruikt ?
Als de combinatie zo goed aansluit, zou ik geen andere neusriemen gaan gebruiken.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:46

ik volg even!

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:54

Ik spring met een mexicaanse omdat het iets scherper inwerkt, makkelijker wenden etc.
Ik ben me ervan bewust dat het een hardere inwerking heeft en heb hem daarom ook losjes zitten t.o.v een gecombineerde neusriem.
Wel denk ik dat het heel erg belangrijk is dat je de neusriem op de juiste hoogte bevestigt.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:30

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:38

Ik kom hier ook maar even mijn vraagje stellen als het niet erg is..
Ik hoef zelf geen mexicaanse neusriem (ben blij met mijn eigen hoofdstel!) maar vind ze wel erg mooi. Maar hoe kan er bij zo'n neusriem dan meer druk op de neus komen? Ik snap dat alles samen komt op 1 punt, maar een neusriem zit toch niet vast aan het bit? als je dan 'aan de teugels trekt' dan komt er toch niet meer druk op de neus? of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:41

Hij werkt heel erg scherp in als het paard zijn mond open wil doen (bijv om het bit te ontwijken)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:54

Een mexicaanse neusriem heeft inderdaat wel een funtctie.
Als een paard zijn mond opendoet omdat hij te fel wordt komt er druk op de neus waardoor het paard wel rustiger 'moet' worden.
Maar als je hem koopt, gebruik hem dan a.u.b. goed!
Paarden doen hun mond ook open omdat de persoon die er op zit te hard trekt en dan komt deze druk op de neus ook vrij .. Dit is fout! _-:(
Gebruik een neusriem alleen als je de functie kent en je paard dit ook nodig heeft!
Ze worden namelijk niet alleen voor de 'mooi' gemaakt .. :n
Groetjes! :)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:56

aha nu snap ik het :)
maar als je dus een zachte hand hebt en je paard zijn mond niet open wil doen is het juist wel een fijne neusriem toch? met ademhaling enzo?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:03

Het is zéker een fijne neusriem!
Ik gebruik hem alleen voor het springen, i.v.m. hevige springer onder m'n kont :')
als je zacht bent in je hand zal je paard om het bit te ontwijken zijn mond niet open doen, dus komt er ook geen druk.
Maar wat dus wel de bedoeling is, is om het paard wat te 'kalmeren'.
Omdat er veel paarden zijn die van hevigheid trekken en weet ik veel wat nog allemaal, dàn werkt deze neusriem zoals het moet. :)

vivian12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:35

heey,

helaas was ik een hele tijd weg van bokt.
@linda1989 Ze legt haat tong over het bit en zo krijgt zij meer de controle. (ik gebruik hem altijd)

@babettee iedereen zegt dat ik met zachte hand rijdt. Ik schud niet veel met mijn handen tijdens het rijden dat zie je nog wel eens op pensionstallen en op de normale manege lessen. Ik ben eigenlijk niet echt van het in de mond trekken, ik doen meer met mijn benen goede en zachte hulpen met mijn benen en een beetje sturen in de mond doet het al goed met mijn pony.

PS. Weet er hier iemand wat je ik eraan kan doen als mijn pony zijn hoofd steeds in de lucht heel hoog doet ze doet het vaak tegen mijn hoofd aan. Dat doet echt pijn! Als ik mijn Martingaal eraan doe met rijden is het voor een groot deel geholpen. Maar ik heb het idee (volgens mij is dat ook zoo) dat een martingaal ''hierbij'' alleen dat geschud omhoog en omlaag blokkeerd als het ware. Dat ze een bepaalde bewegings vrijheid met der hoofd heeft en meer niet.

Ik hoop dat er hiervoor nog tips zijn!

Groetjes!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:56

Vivian, ik zou niet voor een mexicaanse neusriem kiezen alleen omdat je het mooi vindt staan.

Om even te reageren op je laatste vraag, is het gebit van je pony wel eens goed nagekeken? Want ik begrijp dat ze met haar hoofd zo omhoog komt dat je jouw hoofd raakt als je er op zit? Ik zou dan eerst eens uitsluiten of daar geen medische reden voor is (gebit, rug, e.d.). En krijg je wel regelmatig les met je pony?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:04

Men zegt vaak dat het scherper is, ben ik het niet mee eens, je snoert mond niet zo dicht dis dat is vriendelijker. Druk is wel op 1 punt.
Maar met mexicaan hebben luchtwegen meer ruimte

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:30

Als er geen medische verklaringen zijn kan je proberen om actiever te gaan rijden. Eerst zorgen voor ontspanning, van achter naar voren laten rijden. Tijdens het rijden je paard bezig houden, tempo wisselingen of schakelen, regelmatig omwisselen van kant. Dan is het paard meer bezig met jou en moet hij zich wel gaan ontspannen. Als je bijv een paard actief aan de longeerlijn ziet draven en als je hem ziet ontspannen heeft hij niet de ruimte om zijn hoofd omhoog te doen omdat dan de ontsapping weg is (zonder hulpmiddelen). Evt even longeren voor het rijden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:33

even voor de duidelijkheid, je mag wel met een mexicaanse neusriem dressuuren in alle basis klassen.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:32

mexicaanse neusriem rijd echt supper !!
mijn pony is een stuk makelijker zo,
en luisterd met springen een stuk beter.

demibrowny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:36

kan iemand plies ff een foto sturen hoe hij nou precies met zitten
:j

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:52

waarom zijn hier mensen die een mexicaanse neusriem willen voor de mooi ?! daar zijn die dingen niet voor gemaakt geloof ik..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:57

wat voor hoofdstel heb jij dan bij je paard? ik heb zelf een dikke neusriem en die heb ik niet omdat die anders in werkt dan een mexicaanse of een dunne neusriem, maar ik vind een dikkeneusriem gewoon mooi. en dat het zelfde met een aansnoer neusriem want die heb ik namelijk ook, en die heb ik ook omdat is dat gewoon mooier vind maar die snoer ik echt niet zo aan hoor. en zo hebben sommig een mexicaanse neusriem omdat ze dat mooi vinden.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:10

Ik heb hem omdat ik hem echt nodig heb.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:12

ik heb een bitloos hoofdstel, maar niet omdat ik die mooier vindt maar omdat dat fijner is voor m'n paard. een tuurlijk kies ik geen lelijk bitloos hoofdstel uit maar ga niet met bit rijden omdat ik dat mooier vind..

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:14

nee, maar jij gaat wel botloos rijden met een hoofstel wat jij mooi vind. en andere mensen doen er een mexicaanse neusriem in wat is daar nou mis mee?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:18

Linda1989 schreef:
Bij de knhs wedstrijden mag je niet met een mexicaanse neusreum rijden en bij de fnrs mag dit in overleg wel.

Bij de mexicaanse neusriem ligt het bit vrijer in vergelijking met een gecombineerde aansnoerneusriem, waarbij het bit stabieler ligt. Bij de mexicaanse neusriem kan het paard meer zuurstof aannemen bij erg grote inspanningen. Daarom zie je deze ook vaak bij het springen en eventing.

Mijn ervaring tijdens het rijden van ons paard met een mexicaanse neusriem is dat ze toch iets meer te zeggen kan hebben. Bij de gecombineerde aansnoerneusriem kreeg ze de druk rondom haar neus en aan kaaklijn de correctie en nu alleen op haar neus. Dit merk ik meestal tijdens het buiten rijden in de bossen. Ons paard reageert niet hevig of extreem op de werking van een mexicaanse neusriem, dit verschild ook per paard. Ons paard kreeg wel tijdens het intensief en met regelmatig rijden met een gecombineerde neusriem wondjes aan de onderkant.

Als je met een mexicaanse neusriem wilt gaan rijden is het wel fijn voor het paard dat je een stille en stabiele hand hebt.

Waarvoor heeft jou paard precies een sperriem nodig?
Hoe reageert ze op het hoofdstel met neusriem wat je nu gebruikt ?
Als de combinatie zo goed aansluit, zou ik geen andere neusriemen gaan gebruiken.

In de reglementen van 2010 staat dat je gewoon met een Mexicaanse neusriem dressuur mag starten hoor. Ik heb dit jaren geleden ook gedaan.
Dus tenzij dit in 2011/2012 is aangepast mag je er gewoon meer starten !

Citaat:
Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, Mexicaanse neusriem, een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd) en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien van een enkele trens is verplicht. Voor toegestane neusriemen zie bijlage. Wijzigingen hierop worden vermeld op de website van de KNHS. Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.