Tip gezocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Tip gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:31

Wie heeft voor mij een goede tip :D .

2 van mijn zadels geven heel erg zwart af. Het gaat om een KN en een Albion.
Ik heb al allerlei producten uitgebrobeerd, maar tot nu toe helpt er niets voor.
Als ik er wat op smeer met een wit doekje, is het doekje helemaal zwart geworden. Dit gaat ook zo met mijn rijbroek, helemaal zwart.
Op mijn witte rijbroek is het heel moeilijk eruit te krijgen, op gekleurde rijbroeken vind ik het minder erg.
Maar toch, het is wel vervelend.

Bij de ruitersportzaak heb ik het ook al gevraagd, zij hadden geen goede oplossing.

Dus wie heeft de tip hiervoor?

Alvast bedankt.

bromfiets

Re: Tip gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:34

Hem eens goed afnemen met water en azijn, dat heeft bij mij toen geholpen. Daarna wel even oliën :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:36

OK, dank je. Die had ik nog niet geprobeerd, ga het morgen uitproberen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:38

Ik gebruik lederdoekjes van de Action, net zolang erover gaan tot het niet meer afgeeft. In mijn geval (een wat ouder zadel) hielp het heel erg en hij geeft niet meer af.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:41

De Albion is een half jaar oud, de KN een jaar of 3. Ze blijven maar afgeven, ook met de doekjes van de Action (laatst gekocht). Ik ben uiteindelijk bang dat ik een bruin zadel overhoud :D .

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:15

Waar onderhoud je de zadels mee? Sinds ik mijn zadels invet met lederdressing van Rapide geven ze nauweljiks meer af.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 23:17

Puera, wisselend, de ledergel van Rapide, zadelzeep van Stübben, en ik heb nog een heel arsenaal aan producten die ik al gebruikt heb.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 23:19

Bromfiets, voordat ik me aan het azijn met watermengsel ga wagen. Hoe kan ik de verhouding het beste samenstellen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:43

Weet je zeker dat er niet gewoon veel te veel poetsmiddel op zit? Toen ik mijn zadel kocht gaf het ook enorm af, heb het toen maanden niet gepoetst en daardoor werd het steeds minder.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:49

misschien een keertje met een doek (handdoek) onder je billen rijden? wanneer je rijd wordt het zadel natuurlijk weer warm en gaat het afgeven, wellicht kun je dit dan een paar keer tijdens het rijden doen zodat hij na een tijdje niet meer (zoveel) afgeeft?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:09

Ik weet dat Van Rijs zadels schoon maakt met een beetje peut als ze langskomen om je zadel op te vullen, misschien dat dat je probleem verhelpt. Anders zou ik ze even bellen die weten vast wel wat je anvers zou kunnen doen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:02

Sluit me bij Nies aan, misschien heb je inmiddels zoveel geprobeert dat je zadel enorm verzadigd is en dan blijft het nog wel even af geven. Zou thuis gewoon met een oude broek rijden en desnoods op wedstrijd met een bontje op het zadel, of een oude witte broek.
En daarna, de bovenkant nooit met zwart vet behandelen.

Om je zadel wel zwart te houden/weer zwart te krijgen (later als je zadel wel weer iets kan verdragen):
Schoenpoets, goed uitwrijven en daarna bijenwas erover en ook dat weer goed uitwrijven.

Succes!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:16

Nee, teveel poetsmiddels zit er niet op. Meestal maak ik alleen de stoten schoon na het rijden. Alleen voor concours of les poets ik het zadel wel netjes. Dus dat zou 1 keer in de week zijn, dat ik de bovenkant met iets doe (misschien is dat wel vaak :D ). En dat is meestal iets van zadelzeep, wat ik nawrijf met een schone handdoek.

Vandaag heb ik het azijn/water mengsel geprobeerd en toen het droog was met Rapide Dressing ingewreven. Maar moet er nog wel mee gaan rijden.

Peut durf ik niet zomaar te proberen, maar ik kan van Rijs wel even bellen, daar komt de Albion vandaan.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken :) !