Zadel schuift erg naar voren, staartriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elsjuuh

Zadel schuift erg naar voren, staartriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:18

Ik rij normaal boomloos alleen voor het springen gebruik ik het zadel van ons andere paard. Het zadel licht wel goed maar schuift heel erg naar voren omdat mijn pony bijna geen schoft heeft.

Nou wil ik er misschien een staartriem aan doen alleen zou dat niet te erg trekken onder de staart? Want ik heb een keer gehoord dat een staart riem helemaal niet zo strak hoort te zitten.

Saartjuh_b

Re: Zadel schuift erg naar voren, staartriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:04

Een zadel dat schuift ligt niet goed, een staartriem is daar dus geen oplossing voor.
Misschien kun je een tweedehands zadeltje op de kop tikken die wel goed past? :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:09

Saartjuh_b schreef:
Een zadel dat schuift ligt niet goed, een staartriem is daar dus geen oplossing voor.
Misschien kun je een tweedehands zadeltje op de kop tikken die wel goed past? :)

daar ben ik het mee eens. Je kan dmv een staartriep voorkomen dat hij niet naar voren schuift, maar betekend nog steeds dat het zadel dus duidelijk op verkeerde plekken drukt bij je paard en dus toch niet past. Ongeacht de schoft. Het gaat dan ook trekken aan de staart, wat niet comfortable is voor het paard en vooral als je gaat springen is het geen veilige optie ( naar mijn mening.)
Zou toch eens goed kijken naar een tweedehands zadel dat wel goed ligt op je paard. Ene met een smallere boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:12

Nee. Je kunt het probleem van een niet passend zadel niet letterlijk aan de staart van je paard hangen.

Ik vind dat alleen ruiters dat mogen doen die ook het lef hebben om met een niet passende bh te gaan rijden en dan het schudden proberen tegen te gaan door hun cups aan hun oorbellen vast te maken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:12

Dat is geen oplossing: Als het zadel aanpasbaar is (de betere zadels zijn dat vaak) een zadelmaker laten komen, en anders een nieuw zadel aanschaffen. Dat is nu een investering, maar uiteindelijk zul je er geld mee besparen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:14

Sonja schreef:
Nee. Je kunt het probleem van een niet passend zadel niet letterlijk aan de staart van je paard hangen.

Ik vind dat alleen ruiters dat mogen doen die ook het lef hebben om met een niet passende bh te gaan rijden en dan het schudden proberen tegen te gaan door hun cups aan hun oorbellen vast te maken.

_O- _O- _O-... geweldige vergelijking!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:21

Een zadel dat niet goed ligt schuift naar voren, de boom volgt de rug gewoon niet goed en is niet geschikt voor een pony.
Het is absoluut waar dat voor een rondgeribte pony zonder schouder/ schoft een goed zadel vinden niet heel makkelijk is.
Maar ga dan geen staartriem gebruiken, het zadel schuift dan namelijk nog steeds maar blijft hangen aan de staart... auw! Dat is pijnlijk.
Kijk eens of je kunt overleggen of er een zadel kan komen dat wel goed past.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:44

Waarom spring je niet met je boomloze zadel? :)

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:46

nou mijn pony maakt nogal apparte sprongen en met een boomloos zadel vlieg ik door de lucht :P

yvettereiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:52

een zadel wat schuift past niet goed dus een goed passend zadel is de oplossing sucses

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:18

Jullie zijn dus van mening dat een goed passend zadel niet naar voren hoort te schuiven.

Ik heb in een jaar tijd 3 zadels en 5 zadelmakers bij mijn paard gehad. Omdat ook alles naar voren schuift op mijn paard. Mijn kwpner is vrij rond gebouwd. Heeft geen schoft en haar singelplaats ligt verder naar voren dan waar het zadel hoort te liggen. Mijn huidige zadel heb ik op haar laten aanmeten. En ook deze schuift weer naar voren.
Ik zit inmiddels met mijn handen in het haar. Ik nog heb naar mijn idee er alles aangedaan om een goed passend zadel te vinden. En nu schuift het nog steeds. Ik denk dus echt dat het hier aan het model paard ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:23

Maar dan nog... Kun je dat dan maar aan de staartwortel hangen :?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:24

Zadel schuift naar voren ----> zadelpasser. That's all I can say.

ilovesienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:52

Nee betekent idd niet dat het niet past Ik heb ook al heel wat zadels gehad die allemaal goed lagen volgens verschillende zadelmakers maar die wel naar voren schoven! Een bontje onder het zadel werkt super bij mij! En heel goed opletten dat je goed bent aangesingeld!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 05:31

Ik gebruik helemaal geen staartriem. Vind dat dus echt ondingen.
Ik heb er nu een speciale singel voor gekocht. Geen banaan maar iets heel anders en hoop dat dat gaat werken.
Bij mijn paard zal ook vast het probleem mee spelen dat ze nog niet sterk genoeg is van achter en dus regelmatig op de voorhand duikt.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 05:49

zooo wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit dilemma zeg pfff -- ik heb een pony die ook rondgeribt/vlakke rug/singegroef lig ver naar voren/heeft een klein buikje ,,

is 4 jaar zadel lag eerst goed maar dat kwam omdat meneer echt overal nog spek had haha --- nu schuift het zadel weer naar voren word er helemaal koekwauws van ...

er werd idd geopperd probeer een staartriem ! -- maar nee vind dat geen porem en ben ook van mening : als een zadel schuift ligt ie niet goed .

maandag avond komt er een zadelmaker om het zadel te controleren ben benieuwd .

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:29

vaak kan een goede qualiteit gelpad helpen om dan toch net dat ene beetje verschil te maken. Maar zoals de TS zegt, ze heeft geen zadel dat op haar paard is afgesteld, maar een zadel van een ander paard. Dus dan blijft ik toch in eerste instantie erbij dat ze zou kunnen beginnen met een zadel dat op maat is voor haar paard.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:38

Nou voor die paar keer kan je best het zadel van je andere paard gebruiken ;)
Vind het een beetje onnodig om dan een ander zadel te kopen voor die paar keer per maand.
een voorsingel? zo'n gelpad?
Nu krijg ik vast de helft van bokt over me heen :=
Denk maar niet op handelstallen dat ieder zadel 100% past, en die worden dan iedere dag een paar maanden/jaren lang met dat zadel gereden ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:07

-amigo, dat is waar, maar die zitten niet hier op bokt om advies te vragen. Iedereen hier geeft advies met de beste bedoelingen. En handelsstallen hebben vaak beschikking uit vertschillende zadels, dus de kans dat er ene is die past, is groter dan als je maar keuze hebt uit 1 ander zadel.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:14

een gelpad helpt ook niet veel hoor ( spreekt uit ervaring haha ) heb er altijd een gelpad onderliggen en me zadel schuift net zo hard

een zadel op maat laten maken vind ik voor de TS eigenlijk onnodig voor die paar keer dat ze springt met haar paard ---
wat ailleen333 al zegt : laat een zadelpasser/maker komen

als je met een zadel gaat springen die meteen op zijn nek ligt lijkt me ook niet fijn -- niet voor het paard maar ook niet voor jou TS ;)

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 08:44

gister heb ik de singel iets naar voren geschoven en toen bleef het perfect liggen dus het komt door de singel. Ik ga voor die paar keer springen in het jaar geen zadel opmaat laten maken omdat ik normaal boomloos rij

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:10

Snap dat je er niet teveel aan wil uitgeven, maar hou wel in je achterhoofd dat je dan dus met een niet passend zadel rond rijdt, en dat kan gewoon last en klachten veroorzaken...

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:32

ik snap het alleen ik spring maar heel af en toe en ik vind dat het zadel wel goed ligt alleen het wordt naar voren getrokken door de singel maar dat heb ik nu opgelost