Verschil in pasvorm tussen modellen kentaur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Verschil in pasvorm tussen modellen kentaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:34

:wave:

Inmiddels ben ik wel overtuigd van het feit dat ik graag een kentaur zadel wil (waarschijnlijk springmodel, anders vzh).
Nu heb ik hier in de buurt een dealer gevonden welke alleen de olymp hebben. Maar ik wil een zadel met een wat diepere zit, de olymp is me te vlak.
Er is eventueel wel een mogelijkheid het gewenste zadel te bestellen, maar nu is dus mijn vraag;
Hoe zit het met het verschil in pasvorm?
Wanneer een kentaur olymp, 17,5 inch, boommaat 2 past, past een ander model met dezelfde maten dan ook?
Of kan het zijn dat deze heel anders ligt?
Oftewel; maakt het model van een kentaur zadel veel verschil?

Wanneer het bestellen van een zadel te 'onzeker' wordt zal ik nl toch iets anders moeten verzinnen. Vind het erg veel geld voor een gokje.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

MelanieB

Re: Verschil in pasvorm tussen modellen kentaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:25

Kunnen ze niet aanpassen?
Ik heb toen ook een kentaur springzadel gekocht/besteld, maar weet wel dat als ie niet zou passen dat ik m ook niet zou afnemen, lijkt me ook vrij logisch.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:34

http://ooteman.nl/op-en-om-het-paard/za ... fenix?N=15

Weet niet of zoiets is wat je zoekt maar je kan natuurlijk ook een andere dealer zoeken die een zadelpasservice heeft? Afgezien van het wel of niet passen zou ik er toch ook mee willen rijden voordat ik zo'n bedrag uit zou geven...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:36

Ik zou wel voor de fenix gaan. :j Stuk beter qua wrong/kniestuk opvulling.
Olympic heb ik gehad, was ook vrij snel de deur weer uit. Kon net zo goed een dekje met beugels erop leggen. Door de dikte van de kniestuk vulling viel het niet netjes rondom de wrong en was dus meer een gladde plank. Bovendien werd het leer snel lelijk doordat duidelijk geverfd is. Wel zonde. Later een tijdje op iemands Fenix gereden en die was een stuk beter. :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:37

Nee precies, maar je hebt hem natuurlijk wel speciaal besteld. Heb je dan niet een afneemplicht?

Aanpassen kan vast wel, maar dan moet er niet een te groot verschil zitten in model, en dat vraag ik me dus juist af.
Zit er verschil in of kun je er vanuit gaan dat; zolang het zadel dezelfde maat heeft, ze niet dusdanig van elkaar verschillen dat het niet gaat passen/aan te passen is op je paard.

Ze kunnen in de ruitersportzaak wel zeggen, dattie waarschijnlijk gaat passen omdat het toch allemaal kentaurs zijn, maar is het ook echt zo? :P

Ooteman kwam ik inderdaad ook tegen, maar is voor mij erg ver weg. Overige kentaurdealers zitten ook aardig uit de buurt.
Precies, daar noem je ook iets belangrijks, model kan er fijn uit zien, maar zit ik er ook fijn op? Dat moet ik natuurlijk ook nog uitproberen.
He, verdori }:0 dat was ik even vergeten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:40

Waarom zou ik? Ze hadden bovendien ook nog het verkeerde besteld (wou de fenix, kreeg de olympic).
als het niet past, ga ik het ook niet kopen. :Y)
Oja, bestellen bij Kentaur kan LANG duren.. -O- (kentaur is niet zo snel, tenzij je gewoon zwart wilt dan heb je kans dat je misschien eerder klaar hebt als ze op voorraad liggen).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:42

Misschien heb ik dan geluk, wil graag zwart. :j

Ik zal eens vragen hoe ze daar in de winkel over denken.

Na bestudering zie ik iig al dat de olymp veel plattere kussens heeft dan de fenix. Hoeft niet veel verschil te maken qua pasvorm, maar kan natuurlijk altijd.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:44

Bij ooteman:
Voorwaarden Zadelpasservice

De voorwaarden van de zadelpasservice gelden per ruiter/amazone per paard.
Bij aanschaf van een zadel van € 500,00 of meer is de passervice binnen een afstand van 100 kilometer gratis. Bij aanschaf van een zadel onder de € 500,00 rekent Ooteman Paardensport € 50,00 zadelpas-kosten binnen een afstand van 100 kilometer.

Bij een afstand van meer dan 100 kilometer geldt een toeslag, via telefonisch contact kunnen wij U daar meer over informeren.

Voor de eilanden geldt tevens een toeslag, via telefonisch contact kunnen wij U daar meer over informeren.

Ik heb btw zelf geen ervaring met hun service hoor maar ze komen in principe door het hele land

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:47

Ik heb het eigenlijk nooit zo op de zadelpasservice van ruitersportwinkels, maar zeker hier in de buurt is geen zadelmaker met kentaur te vinden.

Misschien is Ooteman nog wel een optie, zal bokt eens afstruinen naar ervaringen.
Edit: woeps, bijna 200 km...
Misschien toch maar eens struinen naar een zadelmaker iets dichterbij :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:54

Waar woon je dan? Want 'aan het water' word ik ook niet veel wijzer..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:56

Kropswolde (zuidlaardermeer)... euwm, net onder groningen tegen (noord)drenthe aan.

Ook echt weer iets voor mij, mn zinnen zetten op een zadel wat hier amper te krijgen is :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:10

Pion, je hebt een pb. Ik weet 2 winkels waar men Kentaur verkoopt redelijk in de buurt (Appingedam en Veendam). Of ze ook aan zadelspassen doen weet ik niet.
En het is nu eenmaal zo: een dealer kan elk model bestellen. Willen ze dat niet, dan ligt dat aan de service van de zaak en zou ik zeker verder zoeken.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:15

Doen ze niet aan terugbrengen? Dan zou je een zadel kunnen kopen en meteen op dezelfde dag een zadelpasser laten komen die het voor je nakijkt. Past het niet, dan breng je het gewoon weer terug. Jammer dat je geen dressuurmodel zoekt trouwens. O:)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:53

Bedankt voor je PB germie.
Animo wist ik inderdaad, maar daar hebben ze dus alleen de Olympic. Ik ga even kijken in Appingedam.

Is een idee Imre, maar dan moet ik wel even uitvogelen wanneer het zadel er is (omdat ik waarschijnlijk bestel) en of ik dan direct een zadelpasser kan laten komen.
Terugbrengen ga ik even overleggen met de ruitersportzaak.

Bedankt tot zover allemaal!

Iemand nog ervaringen met het verschil in pasvorm tussen modellen?
Want als die behoorlijk blijkt te verschillen ga ik toch mijn zoektocht uitbreiden naar een zadelpasser die met de verschillende zadels aan huis komt.
Dan ga ik niet aan bestellen beginnen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 07:58

Niemand die meerdere kentaurs heeft gepast en een beetje het idee heeft hoe erg de modellen van elkaar verschillen?

Dat de olympic bijvoorbeeld niet paste, maar de fenix wel (ondanks zelfde zitting & boommaat)?
Ervaringen met dressuurzadels/vzh is ook prima.