bitloos sidepull / bloem ... ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesvp

bitloos sidepull / bloem ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:23

Hallo

Ik ben voor mijn haflingertje op zoek naar een bitloos hoofdstel. Heb het gekruiste systeem al getest, maar zijn baardhaartjes geraken hier in verstrikt en blijft strop zitten.

De sidepull vond ik wel ok, maar op wandeling is hij erg nerveus en durft hij wel eens weglopen.
Een hackamore wil ik niet, maar nu vroeg ik me af hoe die bloem juist werkt? Is dit even scherp?

Is dit op die ene stand gewoon een sidepull en kan je het gewoon iets "zwaarder" instellen door de teugels meer vooraan de bloem vast te maken? Op zich zou dit ideaal zijn. Dan kan ik het in de piste als sidepull gebruiken en kan ik het iets scherper laten inwerken op wandeling.

Vroeg me ook af of dit metaal van die bloem geen wondjes maakt tegen de dunne huid op het hoofd?

Ik vind foto's waarop die neusriem heel laag hangt. Maar moet dit normaal niet op de hoogte zitten waar de neusriem van het halster zit?

Veel vragen, dus hopelijk veel antwoorden :)

Searcher

Re: bitloos sidepull / bloem ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:29

Wat voor jouw pony t beste werkt is moeilijk te bepalen van achter de pc.
Een bloem heeft idd wel hefboomwerking, afhankelijk van hoe ver je de teugels naar voren vast maakt.
Maar i.m.o. minder dan een hackamore.
Een goedpassend hoofdstel zou nooit wondjes mogen veroorzaken.
De neusriem moet precies op de goede plek zitten en netjes aansluiten. (niet op het zachte gedeelte van de neus maar net boven de grens tussen hard en zacht)
Voel met je vingers langs de neus. Op een zeker moment voel je dat het harde deel overgaat in een zachter gedeelte. Dit is het begin of einde van de neusvleugels, hier haalt het paard dus adem. Dit deel mag je nooit belemmeren. Net vlak boven dit gedeelte moet de neusriem komen te liggen. Mocht je paard dit geen prettige plaats vinden (dat merk je gauw genoeg) plaats het dan iets hoger, niet veel lager want dan belemmer je de ademhaling weer.
Beetje duidelijk zo?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:23

Ik heb een bloem gehad, maar vond hem niet bepaald ideaal. Op zich wel prettig, maar ik geef ook graag hulpen door mijn hand van de hals te halen en dan klapte hij om. Ik kon dus alleen maar mijn handen recht naast elkaar houden, of ik moest met een omhaalbeweging de bloem weer goed krijgen. Ik heb ook een s-hackamore en die vind ik veel prettiger.

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:45

@searcher: heel duidelijk, dankje wel

Ik heb nog gelezen dat die omkapt. Komt blijkbaar bij veel mensen voor. Dacht gewoon dat ik met dit hoofdstel 2 "types" in 1 keer had... Ga nog even wachten op nog wat ervaringen en anders zal het dan toch een gewone sidepull blijven. Van de hackamore ben ik een beetje bang...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:46

Waarom? Ik trek er ook niet constant heel hard aan hoor :+ Maar ik vind het wel prettig om een rem te hebben als het nodig is. Mijn paard kan soms een beetje fanatiek worden :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:48

Ik heb ook de bloem. Bij mij is hij tot nu toe misschien 3x omgeklapt (op 2 jaar tijd) en die keren dat dat gebeurde was tijdens een stevige omdraai-discussie buiten ;)
Verder ben ik er érg tevreden over! :)

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:50

Ben wat bang dat als hij echt wil aanzetten mijn reactie misschien iets te hard zal zijn. Begrijp je?

Hoe gaat dat omklappen juist? Is dit als je het vooraan vast maakt, je het te veel naar je toe trekt?

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:52

zou je er een foto van willen zetten?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:57

wanneer je de neusband wat lossig om de neus hebt liggen, je de teugel ten opzichte van de bevestiging aan het hoofdstel van je af hebt zitten en je dan een serieuze zijwaartse ophouding maakt. Zo ging het bij mij tenminste. :)

Afbeelding
zo zit hij bij ons :)
Heb een tijdje terug mijn hoofdstel gepoetst, en alles dus uit elkaar gehad. Zoals hij nu zit vind ik dat hij sneller omklapt dan hoe hij eerst zat..
maar dat krijg ik niet meer gevonden :+