Bitloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeSSa_NiKimA

Bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:17

Hallo lieve Bokkers,

Ik zit er al een tijdje over na te denken: zal ik bitloos gaan proberen?
Mijn paard (dravermerrie) is niet de makkelijkste om te berijden, altijd erg voorwaard. Ze loopt als het ware door het bit heen, ze trekt zich er niet zo veel van aan. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik in haar mond ga trekken en zo haar pijn doe. Nu heb ik al een aantal verhalen gelezen, die wel vergelijkbaar zijn, en dat die paarden op bitloos erg goed op reageren. Maar ik heb ook verhalen gehoord van paarden die hier hun neus of kaak mee breken. :oo Kan dat nou ook gebeuren bij de hoofdstellen zonder hefboom (zie onder)? Als jullie verhalen, ervaringen, informatie etc. hierover hebben hoor ik het heel graag :D

Zonder hefboom zijn er drie manieren van inwerken:
1. de Side Pull, waarbij de teugels direct alleen aan de neusriem zijn bevestigd. Je rijdt dan eigenlijk met een soort rijhalster. Dit heeft de zachtste inwerking. Voor western en dressuur zeer geschikt.
2. de Merothische neusriem, waarbij aan de neusriem twee leren kinbandjes zitten die onder de kin gekruist lopen en waaraan de teugels bevestigd zijn. Deze werkt iets sterker in. Goed voor western en recreatie, minder goed voor dressuur, omdat er wel met "release" gereden moet worden.
3. het Kaakgekruiste hoofdstel, waarbij twee keelriemen of keelkoorden kruisen onder de onderkaak die via ringen aan de neusriem naar buiten lopen en waaraan de teugels verbonden zijn. Dit geeft de meeste controle, maar is zacht van inwerking omdat die plaatst vindt over het gehele hoofd. Zeer geschikt om Engels mee te rijden, waaronder dressuur en springen. Juist ook voor endurance en recreatie buiten, omdat je nog veel te zeggen houdt.
Met hefboom:
1. de Hackamore, die heel erg scherp inwerkt en daardoor bij het springen pas is toegestaan vanaf klasse Z
2. het LG-zaum, een neusriem bevestigd aan twee wieltjes aan weerskanten, waaraan de teugels vastgemaakt worden. Dat kan zo gebeuren dat je een lichte hefboomwerking krijgt, of helemaal geen hefboom en dan werkt die als een Side Pull. De inwerking is dus scherp èn zacht!
bron: http://www.bitloos.nl

Groetjes Tessa :#

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:30

sowieso is het neusbot breken wel erg lastig hoor, dan moet je de neusriem erg laag hebben hangen, en echt flink hard rukken aan de teugels. met 'normaal' rijden zal je dat niet gebeuren.
ikzelf rijd met een kaakgekruist systeem (met rondgenaaide kaakriemen voor betere release) met mijn AV, en daar is hij prima mee te rijden, hij gaat niet hangen of trekken. we rijden op L-M niveau dressuur.

TeSSa_NiKimA

Re: Bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:35

Ja dat leek mij indd ook moeilijk om dat te kunnen breken. Dat meisje reed met een Hachamore en brak zo zijn kaak. Dat verhaal schrok me natuurlijk wel even af.
Leuk zeg dat je L-M rijdt met bitloos, respect!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:38

Hoi! Je doet je paard er sowieso geen kwaad mee om het eens te proberen! Ik zou de twee meest gebruikte en geliefde eens uitproberen: de sidepull en de kaakgekruiste. Maar je zou wel best een hoofdstel ergens lenen of op proef nemen, zodat je het van de eerste keer goed kan uitproberen en geen vertekend beeld krijgt van de reactie van je paardje :)

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:42

Ik rijd zelf met de Hackamore, vind het een super ding. Ik heb voor deze gekozen omdat mijn haflinger net even dat extraatje nodig heeft, als je hem gewoon los laat en er netjes mee rijdt is hij super vriendelijk.

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:49

@ Saars: Ja, dat lijkt me indd een goede, het gewoon maar eens te gaan proberen. Ik heb n.a.v. je reactie ook eens even rond gekeken op internet en er zijn bedrijven die ze uitlenen. En dan ook echt alle soorten en maten haha. Bedankt voor je reactie in ieder geval! :D
@ Nova_zodiax: Oke het is duc echt hoe je er zelf mee rijdt. Ook bedankt voor je reactie!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:57

TeSSa_NiKimA schreef:
Maar ik heb ook verhalen gehoord van paarden die hier hun neus of kaak mee breken. :oo Kan dat nou ook gebeuren bij de hoofdstellen zonder hefboom (zie onder)?

Maak je geen zorgen hoor, je kan van een gezond paard dat nog nooit eerder de neus gebroken had onmogelijk op armkracht het neusbot breken, ook niet met een hackamore. Dat zijn indianenverhalen die altijd iemand heeft van 'horen van'.

Wat niet wil zeggen dat een hackamore een geschikt hoofdstel is, je kan er door de lange scharen, en soms een ketting onderaan, gemeen kracht mee zetten, en je paard dus echt pijn mee doen. Ik zou zoals boven gezegd rustig wat andere soorten proberen tot je weet welke de beste is voor jullie (in een rijbak, niet buiten).

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:14

@ Bandida: Ja daar heb ik ook wel gelijk in, dan moet je wel een hele grote kracht voor zetten. Wist ik niet in hoeverre een Hackamore een hefboomwerking heeft. Maar ik ga indd voor de van softere opties! :D