Ik zit er al een tijdje over na te denken: zal ik bitloos gaan proberen?
Mijn paard (dravermerrie) is niet de makkelijkste om te berijden, altijd erg voorwaard. Ze loopt als het ware door het bit heen, ze trekt zich er niet zo veel van aan. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik in haar mond ga trekken en zo haar pijn doe. Nu heb ik al een aantal verhalen gelezen, die wel vergelijkbaar zijn, en dat die paarden op bitloos erg goed op reageren. Maar ik heb ook verhalen gehoord van paarden die hier hun neus of kaak mee breken.
Kan dat nou ook gebeuren bij de hoofdstellen zonder hefboom (zie onder)? Als jullie verhalen, ervaringen, informatie etc. hierover hebben hoor ik het heel graag
Zonder hefboom zijn er drie manieren van inwerken:
1. de Side Pull, waarbij de teugels direct alleen aan de neusriem zijn bevestigd. Je rijdt dan eigenlijk met een soort rijhalster. Dit heeft de zachtste inwerking. Voor western en dressuur zeer geschikt.
2. de Merothische neusriem, waarbij aan de neusriem twee leren kinbandjes zitten die onder de kin gekruist lopen en waaraan de teugels bevestigd zijn. Deze werkt iets sterker in. Goed voor western en recreatie, minder goed voor dressuur, omdat er wel met "release" gereden moet worden.
3. het Kaakgekruiste hoofdstel, waarbij twee keelriemen of keelkoorden kruisen onder de onderkaak die via ringen aan de neusriem naar buiten lopen en waaraan de teugels verbonden zijn. Dit geeft de meeste controle, maar is zacht van inwerking omdat die plaatst vindt over het gehele hoofd. Zeer geschikt om Engels mee te rijden, waaronder dressuur en springen. Juist ook voor endurance en recreatie buiten, omdat je nog veel te zeggen houdt.
Met hefboom:
1. de Hackamore, die heel erg scherp inwerkt en daardoor bij het springen pas is toegestaan vanaf klasse Z
2. het LG-zaum, een neusriem bevestigd aan twee wieltjes aan weerskanten, waaraan de teugels vastgemaakt worden. Dat kan zo gebeuren dat je een lichte hefboomwerking krijgt, of helemaal geen hefboom en dan werkt die als een Side Pull. De inwerking is dus scherp èn zacht!
bron: http://www.bitloos.nl
Groetjes Tessa