van schapenvacht naar barebackpad, hoe te doen en tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bamsie

van schapenvacht naar barebackpad, hoe te doen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 17:10

hallo!

ik ben op zoek naar een gave barebackpad, maar heb niks gevonden waarvan ik echt denk WAUW! ( ja wel, maar dan rond de 200 euro, en zo duur was mijn zadel ook dus jaaaaaa... :') )

en toen dacht ik, laten we eens lekker creatief wezen! (aangezien ik ook al mijn eigen leadrope aan het vlechten ben, zit nu op de 2,5 meter!)
dus ik had bedacht om een schapenvacht te gaan kopen, en hier een singel aan te maken. ik wil dan graag aan de voorkant en de achterkant de vacht omslaan en op vullen, als een soort kussens.

maarrrrr, welke vacht moet ik dan kiezen?
en moet ik er dan 2 nemen met een dik oud dekje er tussen genaaid? of is een fikse vacht al genoeg?

ik dacht dan aan zo iets, en dan gewoon alleen dit, lijkt me heeeerlijk, of is dat nog te dun?
Afbeelding

of is het beter om bijvoorbeeld 2 van dit soort met een vulling (of niet ) er tussen? deze zijn dus dunner
Afbeelding

wat denken jullie? en heefd iemand dit al eens eerder gedaan?

mirjam_kl

Re: van schapenvacht naar barebackpad, hoe te doen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:12

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:12

Ik heb een hele tijd geleden een ITP topic gezien van mensen die reden inderdaad ook op zo'n schapenvacht. Zij hadden er enkel een dekensingel omheen. Verder niets ;)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 17:29

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:32

Ik zou gewoon alleen een schapvacct doen, en dan gewooneen dekensingel eromheen doen :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:33

Ik heb zelf een schapenvacht gekocht, dekensingel erbij, voila :)
Heb de "leerkant" op t paard, en omgeslagen, zodat ik zelf ook op leer zit.
Je kan ook gewoon met de vacht boven zeg maar, dan sla je hem andersom dubbel.
Je kunt eventueel tegen viezigheid en betere grip een dekje eronder leggen.
Werkt perfect en zit erg lekker :D

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:40

Ik rijd ook met een schapenvacht (2 zelfs, 1 met de vachtkant op de rug van het paard en 1 erbovenop met de vachtkant naar boven voor mijn eigen billen, zomers rijd ik ook wel op de leerkant) Vachtkant op het paard is juist erg prettig voor de rug, dus ik gebruik geen dekje eronder. Een schapenvacht wordt juist minder snel vies dan een dekje. Als mijn vacht wat vies is hang ik hem een nachtje buiten in de dauw, goed uitslan smorgens en hij is weer schoon. Of als er sneeuw ligt een nachtje met de vachtkant op de sneeuw leggen.

Er om heen heb ik een zogenaamde barebacksingel (het lijkt erg op een gewone longeersingel) en dat bevalt goed. Je kan er goed mee aansingelen en de vachten blijven mooi liggen. Ik heb wel een bontje om de bovenkant van de singel gedaan (een singelbontje) zodat het iets zachter is tegen je been. Ik heb daarvoor een dekensingel geprobeerd maar dat schoof me nog te veel. Met deze singel kan je goed aansingelen. Ik heb altijd een stijgbeugelriem bij me, om de hals van het paard om eventueel op te stijgen als ik eraf moet.
Ik heb het ding wel in Zweden (ik woon in Zweden) gekocht, maar je kan hem bestellen bij Hooks, soms zijn er dacht ik bokt wel topics dat een aantal bokkers gezamelijk bestellen.
http://www.hooks.se/product.aspx?produc ... Order=DESC
Dit is hem, er zitten geen stijgebeugelriemen enz. bij.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:47

wat is 149 kronen omgerekend tot euro's?

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:22

Clovertje schreef:
Ik rijd ook met een schapenvacht (2 zelfs, 1 met de vachtkant op de rug van het paard en 1 erbovenop met de vachtkant naar boven voor mijn eigen billen, zomers rijd ik ook wel op de leerkant) Vachtkant op het paard is juist erg prettig voor de rug, dus ik gebruik geen dekje eronder. Een schapenvacht wordt juist minder snel vies dan een dekje. Als mijn vacht wat vies is hang ik hem een nachtje buiten in de dauw, goed uitslan smorgens en hij is weer schoon. Of als er sneeuw ligt een nachtje met de vachtkant op de sneeuw leggen.

Er om heen heb ik een zogenaamde barebacksingel (het lijkt erg op een gewone longeersingel) en dat bevalt goed. Je kan er goed mee aansingelen en de vachten blijven mooi liggen. Ik heb wel een bontje om de bovenkant van de singel gedaan (een singelbontje) zodat het iets zachter is tegen je been. Ik heb daarvoor een dekensingel geprobeerd maar dat schoof me nog te veel. Met deze singel kan je goed aansingelen. Ik heb altijd een stijgbeugelriem bij me, om de hals van het paard om eventueel op te stijgen als ik eraf moet.
Ik heb het ding wel in Zweden (ik woon in Zweden) gekocht, maar je kan hem bestellen bij Hooks, soms zijn er dacht ik bokt wel topics dat een aantal bokkers gezamelijk bestellen.
http://www.hooks.se/product.aspx?produc ... Order=DESC
Dit is hem, er zitten geen stijgebeugelriemen enz. bij.

wauwie! dat ziet er goed uit! ook handig met opstijgen inderdaad!
maar hoe duur word dat dan? :o

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:38

hmmm ik zie nu dat het ongeveer 47 euro is, tenminste al het de Zweedse kroon is :)
maar zit die singel dan niet in de weg bij je benen? heb je misschien een foto?

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:16

De Zweedse kroon kan je omrekenen naar euro door door 10 te delen, dus dan komt de singel op ongeveer rond de 15 euro (GWK travelex.com zegt 14,89). Ik heb geen idee kwa verzendkosten naar NL. Ergens op bokt zijn er dacht ik ook topics van bokkers die gezamelijk betsellen en zo dus de verzendkosten delen.

Ik voel de singel wel bij mijn benen, maar ik heb er geen last van. Ik heb er dus ook een singelbontje om, aan de bovenkant, dus niet aan de buikkant. Om de stijgbeugelriem er eventueel aan vast te maken heb ik een klein gaatje in het bontje gemaakt. (Ik rijd trouwens zonder de beugelriem enz., die heb ik alleen bij me om op te kunnen stijgen in het bos, als er geen boomstam of rots of iets in de buurt is. Mijn tinker is net te hoog om er zonder krukje of iets dergelijks op te komen)

Ik zal eens kijken voor een foto voor je, kan even duren, ben niet zo handig met foto's...

basilicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:37

Hier zit ik ook erg aan te denken, ik volg dit even.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 11:07

15 euro?! Wauw! Dan ga ik gewoon dat doen denk ik! Ik heb even gekeken in het hooks-bestel topic, en de verzendkosten zijn bij elkaar ongeveer 10 tot 13 euro (dan is het dus verdeeld tussen andere bokkers die ook bestellen)
Ik ben wel erg benieuwd naar de kwalitijd van de singel, is het van leer?

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:44

Ja, hij is van leer. Niet hele hoge kwaliteit, maar prijs-kwaliteits gezien is het niet slecht. Die van mij was erg droog toen ik hem kocht, maar met een beetje vet was dat zo verholpen.

basilicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:38

Indien er een bestelronde word gedaan, om zon singel uit het buitenland te halen, willen jullie mij er dan bij op zetten, voor een maatje cob?

Ik heb hetzelfde idee, om inderdaad met een schapenvacht zelf een bbp te maken. Zon singel (Met beugelriemen) is erg handig lijkt me. Leuk voor de kleintjes die bij mij komen rijden. Zo kunnen ze het zonder zadel rijden "proeven".
En zelf kan ik dan lekker de bossen in ermee. (Zonder de beugels *D ).

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:43

Je kan een fijne longeersingel kopen, met schoftruimte, en daar de vacht aan naaien. In principe hoef je verder niets te doen. Een vriendin van mij heeft wel op de onderzijde van de vacht (de vacht op de rug van het paard, dus op de onderzijde ga je zelf zitten) inlages gezet en daarover een gelpad met daarover een bontje, om de drukverdeling te verbeteren. Maar ik kan je niet zeggen of dat ook werkt en door de extra lagen mis je wel een stukje contact met je paard wat je eigenlijk graag wilt als je met een vachtje gaat rijden ;)

Luclu

Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:45

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:56

ik rij soms eens met een echte schapenvacht met een longeersingel erover en blijft prima liggen hoor ;) te dun zoals sommige zeggen kan niet! je kan zonder zadel rijden gewoon op de blote rug dus goe kan het dan te dun zijn? als het echte schapevacht is moet je het wol naar beneden leggen dit is goed. maar bij deze soorten (weet niet of het echt is) weet ik niet wat het beste is. als je er vragen over hebt stel ze maar gerust :)

Luclu

Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:59

paarden115 schreef:
ik rij soms eens met een echte schapenvacht met een longeersingel erover en blijft prima liggen hoor ;) te dun zoals sommige zeggen kan niet! je kan zonder zadel rijden gewoon op de blote rug dus goe kan het dan te dun zijn? als het echte schapevacht is moet je het wol naar beneden leggen dit is goed. maar bij deze soorten (weet niet of het echt is) weet ik niet wat het beste is. als je er vragen over hebt stel ze maar gerust :)

Ik kan ook een paard en die heeft zo hoge schoft dat je zelfs met een schapenvacht de ruggengraat er door heen voelt :j bij mijn haflinger is zonder zadel al lekker dus dat is wel een verschil.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:03

Luclu schreef:
paarden115 schreef:

Ik kan ook een paard en die heeft zo hoge schoft dat je zelfs met een schapenvacht de ruggengraat er door heen voelt :j bij mijn haflinger is zonder zadel al lekker dus dat is wel een verschil.

het is wat je zelf fijn vind ik het een fjord en als ik gewoon "bloot op de rug rijd" voel ik de ruggegraad een klein beetje vind ik niet erg. heb al op een bwp gereden waar ik de ruggegraad goed voelde en ik vond dit niet storend. maar het verschilt van persoon tot persoon.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 21:06

basilicum schreef:
Indien er een bestelronde word gedaan, om zon singel uit het buitenland te halen, willen jullie mij er dan bij op zetten, voor een maatje cob?

Ik heb hetzelfde idee, om inderdaad met een schapenvacht zelf een bbp te maken. Zon singel (Met beugelriemen) is erg handig lijkt me. Leuk voor de kleintjes die bij mij komen rijden. Zo kunnen ze het zonder zadel rijden "proeven".
En zelf kan ik dan lekker de bossen in ermee. (Zonder de beugels *D ).

Er is een topic gaande, waar je je kan op geven voor 1 juli, dan word er besteld, je deelt dan de verzendkosten met ongeveer 10 andere bokkers. Als je zoekt op 'hooks besteling 1 juli' kom je er wel!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:28

ik denk dat jullie een beetje verkeerd lezen wat die hookssingel betreft.
de singel is 429kr dat zou dan ong 43euro zijn, de stijgbeugelriemen en de beugels zijn 149kr.

ik loop met het idee om zelf een barebackpad te maken.
ik heb in een winkel een "stofje" gezien wat aan de ene kant nepbont heeft en aan de andere kant nepsuede/vloersachtig iets, dit is dus heel dik en stevig.
dit wil ik dan dubbel in de vorm van een zadel doen met schuim er tussen en dan op de rug een dubbelle laag schuimmet een ruggegraadvrijheid.
ik zit alleen een beetje met de bevestiging van de singelstoten, moet ik die gewoon aan de onderkant van de pad maken, of 2 banden recht over rug laten lopen of moet ik zelfs een soort v-bevestiging maken, er komen geen beugels aan dus ik vraag me af of een hele ingewikkelde drukpuntverdeling wel nodig is.
wie kan mij tips geven?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:08

In het topic van Hooks staat x 0,12
Dan zo hij op 51,48 komen.

Het lijkt mij ook wel wat.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:37

barbar schreef:
ik denk dat jullie een beetje verkeerd lezen wat die hookssingel betreft.
de singel is 429kr dat zou dan ong 43euro zijn, de stijgbeugelriemen en de beugels zijn 149kr.

ik loop met het idee om zelf een barebackpad te maken.
ik heb in een winkel een "stofje" gezien wat aan de ene kant nepbont heeft en aan de andere kant nepsuede/vloersachtig iets, dit is dus heel dik en stevig.
dit wil ik dan dubbel in de vorm van een zadel doen met schuim er tussen en dan op de rug een dubbelle laag schuimmet een ruggegraadvrijheid.
ik zit alleen een beetje met de bevestiging van de singelstoten, moet ik die gewoon aan de onderkant van de pad maken, of 2 banden recht over rug laten lopen of moet ik zelfs een soort v-bevestiging maken, er komen geen beugels aan dus ik vraag me af of een hele ingewikkelde drukpuntverdeling wel nodig is.
wie kan mij tips geven?

ik denkt dat 2 banden over die rus volstaan het is enkel op alles op zijn plaats te houden en niet om licht te rijden ofzo.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:14

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 20-07-24 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt