Past dit zadel op Paddy?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Past dit zadel op Paddy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:54

Vandaag eens mijn zadel dat ik oorspronkelijk voor Mieke gekocht heb in 2008 eens op Paddy gelegd. En volgens mij lag het helemaal zo slecht nog niet. Woensdag komt sowieso de zadelpasser het eens nakijken. Maar omdat ik een klein stukje ongeduld ben wou ik graag jullie mening al eens.

Het zadel heeft wel overlappende zweetbladen waardoor het lijkt dat het op zijn schouder ligt. Dit is dus niet het geval

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:56

Past best :) al zou ik er wel een bontje onder leggen zodat het niet gaat knellen of schuren bij de schoft .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:58

Ik vind het er ook goed uit te zien.. :j
Kamer is hoog genoeg en kussens liggen volgens mij ook prima, misschien iets platter gemogen, maar zo kan het ook best.

Een bontje zou ik juist niet doen.. een zadel moet ook passen zonder bontje of shabrakje..

Edit; Is dit zo'n speciaal Haflingerzadel?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-11 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:59

MarkusHaifa1 schreef:
Past best :) al zou ik er wel een bontje onder leggen zodat het niet gaat knellen of schuren bij de schoft .

Het lijkt me stug dat jij weet dat 't past, zoiets kun je namelijk van de foto NIET beoordelen helaas...

Ts, rustig even de zadelpasser afwachten.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 20-06-11 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Totaal oftopic opmerking verwijderd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:01

ik vind t van voor te hoog liggen, het kiept achterover.
ook vind ik de singel te schuin naar voren trekken en ik denk dat als je gaat rijden dat t zadel naar voren schuift

Sjintoo

Re: Past dit zadel op Paddy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:02

Ik heb er eventjes mee gereden en het schoof echt wel niet. Ik had ook nog ruim 2 vingers overschot bij de schoft :-)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:02

ik vind het wel netjes liggen . alleen ligt het zadel te veel naar voren ;)
ik zou graag foto's zien als het zadel meer naar achteren ligt.

handbreedte tussen het voorbeen van het paard en de singel.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:03

Op het oog lijkt het goed, maar zou wel de zadelmaker afwachten, die heeft er verstand van.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:06

Sjintoo schreef:
Ik heb er eventjes mee gereden en het schoof echt wel niet.

Uhhm...wat?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:07

MarkusHaifa1 schreef:

En hoe gaat een bontje wat de kamer alleen maar smaller maakt precies zorgen dat het niet gaat knellen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:08

Misschien rare vraag: maar zo kan ie wel passen op het oog,
maar als je er op zit, ziet het er al anders uit. Laat staan als je aan het rijden bent, en je paard de spieren gebruikt.

Gewoon op de zadelmaker wachten :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:08

Op het eerste gezicht lijkt het wel te gaan. Maar op foto's is beter te zien dat een zadel echt niet past, de finetuning zal toch echt irl moeten worden gedaan, en ook worden beoordeeld in beweging met en zonder ruitergewicht.

En: bij een goed passend zadel moeten juist geen bontjes worden gebruikt, die maken het zadel namelijk ook smaller. En een zadel dat knelt is te smal dus dan is het sowieso nooit een goed idee dat op te lossen met een bontje.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:09

Sancha schreef:
Sjintoo schreef:
Ik heb er eventjes mee gereden en het schoof echt wel niet.

Uhhm...wat?

Wel het bleef netjes op zijn plaats liggen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:09

yep maar het dieptepunt ligt niet in het midden. het zadel kantelt achterover. Niet ideaal dus voor je paard. Kun je ook wel zien aan je beugelriemen hoogstwaarschijnlijk. Als je die naar beneden laat hangen lopen ze niet paralel met de lengte van het zadel maar schuin naar achteren.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:09

Vjestagirl schreef:
MarkusHaifa1 schreef:

En hoe gaat een bontje wat de kamer alleen maar smaller maakt precies zorgen dat het niet gaat knellen?

Nou, schuren dan! Nou goed?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:10

ik vind de boom net wat te smal ogen, zadel kiept net iets naar achter en beugelriemen komen vanaf de haak niet netjes recht naar beneden. maar een echte zadelmaker kan hier beter over oordelen ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:12

MarkusHaifa1 schreef:
Vjestagirl schreef:

En waarom zou een bontje dat beter kunnen dan een gewoon dekje? Bontjes zijn dik, maken ruimte minder en zorgen DUS sneller voor drukkingen en gaan dus sneller schuren dan een gewoon dun dekje

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:12

Een bontje maakt van een passend zadel ineens een niet passend zadel. Een passend zadel schuurt of knelt niet, dus onzin om er een bontje onder te gooien.

TS: Lastig te zeggen van een foto. Op de 1e foto lijken de kussens niet helemaal lekker aan te sluiten. Heb het idee dat als je hiermee gaat draven dat ie gaat klapperen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:13

dat dacht ik ook te zien (foto 1 en 2). Alleen op de foto van de achterkant lijken ze wel aan te sluiten vreemd genoeg.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:14

MarkusHaifa1 schreef:
MarkusHaifa1 schreef:

Juist doordat het bontje de ligging van het goed passende zadel negatief beinvloed is de kans op schuren groter. Daarnaast kunnen de randjes van een bontje bij paarden met een gevoelig huidje ook drukkingen veroorzaken ;) Meepraten is goed, maar als je er geen verstand van hebt moet je ook leren je ongelijk toe te geven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:15

MarkusHaifa1 schreef:
Vjestagirl schreef:
En waarom zou een bontje dat beter kunnen dan een gewoon dekje? Bontjes zijn dik, maken ruimte minder en zorgen DUS sneller voor drukkingen en gaan dus sneller schuren dan een gewoon dun dekje

Nou je zegt het zelf! Bontjes zijn DIK.. Duh?

Een bontje is dik en maakt dus passende ruimtes zoals de kamer en hier bij de schoft (paard heeft daar meer dan ruimte zat) kleiner waardoor het gaat knellen en schuren.

En je krijgt niet heel bokt op je dak, als je geen dingen zegt die onzin zijn.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 19-06-11 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:19

Omdat jij zegt dat ze er wel een bontje onder moet gooien tegen knellen/schuren, en tja, daar zijn bontjes niet voor. Althans, niet bij een passend zadel, en een passend zadel knelt/schuurt niet, dus heb je ook geen bontje nodig. Klinkt best logisch toch?
Dat je dat niet weet is helemaal niet erg, maar idd kan je dan ook reageren met goh, dat wist ik niet :)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:20

Ik weet niet wat voor zadel het is maar vind het een gekke pasvorm. bij een bredere voor boom zou het zadel wat naar voor gaan kiepen, en heb je een rechte beugel ophang, maar zit je als amazone eigenlijk te ver naar voren gekiept. Dat van niet aansluitende kussens is ook vreemd, want dan zou de boom tapser toe moeten lopen om helemaal contact met de rug/ribben te maken, dat zou weer een smallere boom moeten betekenen.

Je hebt echt een goede zadelmaker nodig, die dit kan beoordelen.

edit: veeeel typfouten :P
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 19-06-11 21:22, in het totaal 3 keer bewerkt

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:20

Dat kunnen wij toch niet duidelijk zien over een foto?

Haal er gewoon een zadelmaker bij, dan heb je zekerheid :j

Anoniem

Re: Past dit zadel op Paddy?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:22

Genoeg over het bontje.. :+ ..tips voor het zadel.. :))