Kellytjuh2 schreef:Hey Caira, dit is hoe de oude eigenaarresse het van de zadelmaker moest doen
daarom wilde ik ook graag weten wat voor zadel het is. want een bontje er zowiezo onder
hoeft niet als het zadel zo al past.
Ik geloof dat je an te maken hebt gehad met een onwetend, en misschien ondeskundig persoon. Want dat een bontje niet onder een goed passend zadel hoeft, klopt helemaal, maar dat is voor boomzadels!
Onder een boomloos, of het nou een merkzadel of merkloos is, en eigenlijk in dat laatste geval met nog meer nadruk, moet een pad of dekje met inlages. Voor de nodige ruggegraatvrijheid, maar ook drukverdeling. (Bepaalde boomloos-modellen daargelaten, je hebt er ook waar het niet hoeft - Startrekk bijvoorbeeld)
Een bontje voldoet dan echt niet, en lijkt me juist slechter voor de rug. Vanaf de foto is niet te zien wat dit precies voor bontje is, maar als het een 'normale' is, heeft hij ook nog een extra (sier) bontrand achter en voor, wat de drukverdeling natuurlijk negatief beïnvloed. Ook is de vrijgelaten ruimte bij de ruggegraat in deze bontjes absoluut niet voldoende. Onder een boomzadel (waar de kussens de ruggegraat al vrijhouden) voorkomt het dat het een te dik pakket wordt en alsnog drukt. Voor boomloos gaat die vlieger niet op.
Wat de singelstoten betreft klopt het absoluut wat Kaspar zegt. Maar dat zou eventueel verbeterd kunnen worden met een andere (banaan) singel. Ik vind het zadel er niet slecht uitzien, maar zou er ook niet veel geld voor betalen. Barefoot heeft een heel mooi systeem ontwikkeld (zoek eens op VPS) en daar ben ik erg fan van.
De site van pmarena (www.fijnzadel.nl) is echt een aanrader met veel goede info. Kijk eens rond en lees je in, zodat je jezelf een mening kunt vormen over dit zadel. Met een goed dek met stevige inlages plus eventueel een andere singel kan dit een prima zadel zijn denk ik.