Boomloos zadel maar van welk merk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kellytjuh2

Boomloos zadel maar van welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 13:22

Hallo,

Binnenkort komt mijn eerste eigen paardje.. Natuurlijk vind
ik dat helemaal geweldig! *\o/* alleen wat ik me nu afvroeg,
de oude eigenaarresse heeft er een zadel bijgekocht die ik mee over kan nemen.

Allemaal geen probleem aangezien dat ik toch al boomloos wilde gaan rijden maar nu is
het zo dat ik geen idée heb van welk merk dit zadel is! en ik dus ook niet weet of de prijs,
en kwaliteit verhouding klopt.

Volgens de oude eigenaar is het zadel handgemaakt en afkomstig uit canada

hier een foto van het zadel:

Afbeelding

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:13

niemand die het weet? ;(

Angelke87

Re: Boomloos zadel maar van welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:21

namaakversie van barefoot maar kan niet op de naam komen.
Ik zelf heb er een van freeform.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:26

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:57

Volgens mij ook gewoon de goedkopere variant van de BF. Ik wil je wel meegeven dat ook deze MET pad met inlages gereden moet worden. Als je hem gebruikt zoals op de foto is dat erg schadelijk voor je paard.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 09:40

Hey Caira, dit is hoe de oude eigenaarresse het van de zadelmaker moest doen
daarom wilde ik ook graag weten wat voor zadel het is. want een bontje er zowiezo onder
hoeft niet als het zadel zo al past.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:56

Ik zou gewoon lekker zelf gaan kijken voor een barefootje, freeform of gosth.
Dit zadel op de foto vind ik er nu niet bepaalt kwalitatief goed uitzien.
daarnaast word, zoals je goed kunt zien, de singel heel erg naar voren geplaatst.
Dit zadel zal dus op de nek van het paard gaan glijden met rijden. Op het zadel zelf vind ik de singelstoten wat ver naar achter geplaatst.

Als dit echt een goed handgemaakt merkzadel is moet er ergens een merkje opstaan. Staat dit er niet op dan is het gewoon een goedkopere imitatie van barefoot, zo'n 200 zadeltje.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:47

Kellytjuh2 schreef:
Hey Caira, dit is hoe de oude eigenaarresse het van de zadelmaker moest doen
daarom wilde ik ook graag weten wat voor zadel het is. want een bontje er zowiezo onder
hoeft niet als het zadel zo al past.

Ik geloof dat je an te maken hebt gehad met een onwetend, en misschien ondeskundig persoon. Want dat een bontje niet onder een goed passend zadel hoeft, klopt helemaal, maar dat is voor boomzadels!

Onder een boomloos, of het nou een merkzadel of merkloos is, en eigenlijk in dat laatste geval met nog meer nadruk, moet een pad of dekje met inlages. Voor de nodige ruggegraatvrijheid, maar ook drukverdeling. (Bepaalde boomloos-modellen daargelaten, je hebt er ook waar het niet hoeft - Startrekk bijvoorbeeld)
Een bontje voldoet dan echt niet, en lijkt me juist slechter voor de rug. Vanaf de foto is niet te zien wat dit precies voor bontje is, maar als het een 'normale' is, heeft hij ook nog een extra (sier) bontrand achter en voor, wat de drukverdeling natuurlijk negatief beïnvloed. Ook is de vrijgelaten ruimte bij de ruggegraat in deze bontjes absoluut niet voldoende. Onder een boomzadel (waar de kussens de ruggegraat al vrijhouden) voorkomt het dat het een te dik pakket wordt en alsnog drukt. Voor boomloos gaat die vlieger niet op.

Wat de singelstoten betreft klopt het absoluut wat Kaspar zegt. Maar dat zou eventueel verbeterd kunnen worden met een andere (banaan) singel. Ik vind het zadel er niet slecht uitzien, maar zou er ook niet veel geld voor betalen. Barefoot heeft een heel mooi systeem ontwikkeld (zoek eens op VPS) en daar ben ik erg fan van.

De site van pmarena (www.fijnzadel.nl) is echt een aanrader met veel goede info. Kijk eens rond en lees je in, zodat je jezelf een mening kunt vormen over dit zadel. Met een goed dek met stevige inlages plus eventueel een andere singel kan dit een prima zadel zijn denk ik.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:38

Bedankt Safiera voor de info :D

stel dat je dit zadel zou nemen,hoeveel zou je er dan voor willen geven?
(er zit een jaar garantie bij)

Tevens is de singel zelf aangekocht door de oude eigenaarresse, deze had de zadelmaker
er dus niet bijzitten. Safiera zou het met een andere singel beter zijn?
Groetjes,

Kelly

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:08

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:18

Deze singel legt de singelstoten verder naar achteren en kan zo het schuiven (wat waarschijnlijk is als de singel zo schuin trekt) voorkomen: http://www.agradi.nl/product_pics_500/4040811.jpg
Maar ook andere anatomisch gevormde singels kunnen helpen.

Wat die ad betreft: ik ken de mensen niet maar zou zelf absoluut niet durven zeggen dat 'Het zadel geen knellingen of drukkingen kan veroorzaken'. Maar verder onthoud ik me maar van commentaar.

Qua prijzen voor dit soort zadels (die er toch uitzien als de betere namaak-barefoots als je het mij vraagt) denk ik aan 200-300 euro. Meer lijkt me niet. Ik weet wel dat barefoot-pads al gauw 90 euro kosten, fenders ook 69 en je zelfs voor inlages al makkelijk twee tientjes kwijt bent. Al heb je voor de prijs van dit zadel een netjes tweedehands model barefoot ;)

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:23

Het bontje hoort blijkbaar niet onder zadel en is door de oude eigenaarresse eronder gelegd.
Ook hoort de singel niet zo te zitten en moet er indd zoals Safiera zegt een anatomisch gevormde singel aan. Tevens zit er in dit zadel (volgends de aanpasser) een Vps systeem in.

Het zadel hoort dus heel anders te liggen dan het er nu op de foto uitziet. Al met al ga ik dit
dinsdag zelf bekijken!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:27

dan zou het een barefoot moeten zijn en dat is deze niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:29

VPS systeem zit ALLEEN in Barefoots , dus dat het in dit zadel zou zitten is sowieso je reinste lülkoek , als ik zo vrij mag zijn ;)

Misschien zitten er kussentjes onder het zadel en bedoelen ze dat er mee.

Maar een dergelijke uitspraak doet bij mij al alle alarm-lichten aanschieten over de betrouwbaarheid van de verkoper.

Ik vind het overigens wel een heel leuk zadeltje om zo te zien :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:40

pmarena schreef:
VPS systeem zit ALLEEN in Barefoots , dus dat het in dit zadel zou zitten is sowieso je reinste lülkoek , als ik zo vrij mag zijn ;)

Misschien zitten er kussentjes onder het zadel en bedoelen ze dat er mee.

Maar een dergelijke uitspraak doet bij mij al alle alarm-lichten aanschieten over de betrouwbaarheid van de verkoper.

Ik vind het overigens wel een heel leuk zadeltje om zo te zien :)

Jij zegt wat ik denk :')

Ik zag in een andere advertentie dat er inderdaad kussentjes onder een zadel leken te zitten. Zag er goed uit vond ik, maar noem het dan geen VPS... Er zit op andere foto's (van zadels die er vergelijkbaar uitzien) ook een kaartje aan, ik vermoed dat daar een merk op zal staan maar in de ad's staat niks. Ook dat deze verkoper meerdere zadels aanbied met dezelfde beschrijving... Ik zou dan óf zelf gaan kijken óf niks kopen, als ik dan toch ook maar zo vrij ben om te zeggen wat ik er van denk. Het zadel in de openingspost vind ik namelijk een dressuurmodel, en geen vzh zoals in de ad. Er staat bij overige advertenties een ander zadel te koop, dat wel meer veelzijdigheid lijkt. Dus die alarmbellen... rinkelden hier ook gelijk.

Maar iets minder negatief: ik vind het zadel nogsteeds goed uitzien, zou zoiets misschien wel kopen zelfs. Beter dan een Randolls of zoiets dergelijks. Maar dan de advertenties op mp... Nee. Voor een korte rug maar wel zadel maat 17,5-18 inch? Misschien, maar in combinatie met de rest van de tekst :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:51

Ik zou dit zadeltje ook best wel willen kopen , vind het een leuk modelletje :j

Lijkt wel vrij klein qua zitting en de singelstoten lijken inderdaad wel wat ver naar achteren te zitten , en je moet maar afwachten verder wat het qua kwaliteit is...maar ik vind het een leuk dingetje !

Niet zo overduidelijk zo'n nep-Barefoot maar tenminste een beetje een "eigen" model , dat kan ik wel waarderen :)

Voor die advertentie met VPS heeft de law-department van Barefoot al een waarschuwing gestuurd een aantal weken geleden geloof ik , maar dat interesseert blijkbaar niet :P

Barefoot had zelf voor het VPS ook al een tijdje kussentjes onder de zadels , maar dan is dat nog geen VPS.
Nu is het VPS echt geen enorm magisch spectaculair NASA-werk , maar het is wel gewoon een naam en vinding van Barefoot die dus niet door anderen gebruikt mag worden , klaar. Ze zijn het overigens weer wat aan het aanpassen om het nog wat beter te krijgen , wat dat betreft blijft Barefoot toch bezig :)

Het zadeltje lijkt overigens wel wat op een Canadees modelletje dat ik wel eens gezien heb , weet de naam alleen niet meer. Er is ook zoveel wildgroei qua boomloos :)

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:14

@ pmarena, dit zadel zou je persoonlijk dus niet afwijzen?
en als je het zo bekijkt welke pas past hier dan het beste bij? (merk,verkoopadres)
-------------------------------

Van het Vps vond ik ook al vreemd klinken, maar ja ben ik weer een broekie wat dat betreft!
en weet ik weer niks terug te zeggen daar ik ook niet weet welk merk dit zadel is :P
Iniedergeval geen barefoot nee /3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:26

Zo op het eerste gezicht lijkt het mij best een leuk zadeltje dus zeg ik niet direct dat het niks is :)

Maar ik heb natuurlijk geen idee hoe de opbouw er van is verder dus ik weet niet hoe goed of slecht is qua materialen / prestaties / pasvorm enzo.
Durf dan ook niks te zeggen over welke pad hieronder het beste is daar ik het zadeltje nooit in handen heb gehad en er niks vanaf weet verder.