aurigan bit: wanneer vervangen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

aurigan bit: wanneer vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 19:23

Ik rij al jaren - naar volle tevredenheid - met een aurigan bit. Nu vraag ik mij af of deze bitten aan slijtage onderhevig zijn. Wanneer moet zo'n bit vervangen worden. Het bit dat ik heb vertoont veel van die kleine 'krasdeukjes' en is dof (maar dat lijkt me normaal, een bit met koperpoets poetsen lijkt me niet verstandig).

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:11

Nee, inderdaad is koperpoets niet erg verstandig voor het paard. Zit er in de aanhechtingen vuil? Anders een keer in warm water met een sopje gooien dat het er uit kan weken. ;) Die plekjes en doffe plekken maakt volgensmij helemaal niet uit. ;)

LizMD

Re: aurigan bit: wanneer vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:15

K&K heeft zelf bittenpoetsspul waarmee je ze kan poetsen, is niet giftig en gaan ze wel weer goed van glimmen. Alleen is het dof worden (heeft die van jou ook van die groene puntjes?) goed, want dat komt door het oxideren. Daardoor komt dat 'lekkere' smaakje vrij.
Zo'n bit slijt wel, ik vervang ze pas als ik echt het idee heb dat de opening waar ze aan vast zitten uitgehold is.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:17

Krasjes die niet scherp zijn, dus geen haakjes hebben kunnen geen kwaad. Belangrijk is dat de verbinding tussen de bussen en het stuk daartussen geen slijtage vertoont. Daar kan een velletje tussen komen en/of het kan (heel erg) scherp zijn. Ga gewoon met je vingers overal langs het bit en voel of er dus niets scherp zit. Beweeg het daarbij ook omdat dat verschil kan maken. Als dat niet zo is kun je er gewoon mee doorrijden. Het dof worden is een gevolg van het gebruik. Speeksel heeft die invloed op Aurigan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:18

Ik gebruik altijd gewoon Jif om het bit mee schoon te poetsen. Op een schuursponsje en poetsen maar. Gaat het weer mooi van glimmen hoor! Daarna goed afspoelen en drogen en dan zit het wel goed hoor. Mijn paard is er nog nooit dood van omgerold, meer of minder van gaan schuimen.
Bit beoordeel ik ook visueel als ik het vervang maar mijn ervaring is dat de Sprenger bitten echt heel lang goed blijven!

dorothea

Re: aurigan bit: wanneer vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:41

Ik maak het bit altijd alleen maar met water schoon, na het rijden en als ik het hele hoofdstel schoonmaak. Zitten geen scherpe haakjes/kantjes/randjes aan, dus blijkbaar nog niet aan vervanging toe!

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:47

Na het rijden afspoelen onder de kraan en af en toe in de cola leggen. Als nieuw. Werkt prima bij mijn Aurigan bit.

En een paar krasjes. Heb ik ook. Niet scherp, dus nog prima met bit te rijden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:48

LizMD schreef:
K&K heeft zelf bittenpoetsspul waarmee je ze kan poetsen, is niet giftig en gaan ze wel weer goed van glimmen. Alleen is het dof worden (heeft die van jou ook van die groene puntjes?) goed, want dat komt door het oxideren. Daardoor komt dat 'lekkere' smaakje vrij.
Zo'n bit slijt wel, ik vervang ze pas als ik echt het idee heb dat de opening waar ze aan vast zitten uitgehold is.

:j