Paard is geirriteerd door touwhalster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kunamosity

Paard is geirriteerd door touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 09:58

Ik ben bezig via de NH-methode om een band met mijn paard op te bouwen. Ik ben op het moment vooral bezig met grondwerk en dit doe ik met een touwhalster. Echter, mijn paard vindt het touwhalster irritant. Hij schudt met zijn hoofd en draait met zijn oren alsof er een vlieg op zit. Dit zowel met druk op het halster als zonder druk op het halster. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Hij schudt niet als hij een hoofdstel op heeft (longeren, rijden).

Duhelo

Re: Paard is geirriteerd door touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:37

Misschien is het halster te licht voor hem, reageert hij beter op een gewoon stalhalster (eventueel halster met een touwneusriem?)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:46

Sommige paarden zijn heel gevoelig bij het hoofd, wij hebben er ook zo eentje staan.
Sluit het halster verder wel goed aan?

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 11:57

Bojangles schreef:
Sommige paarden zijn heel gevoelig bij het hoofd, wij hebben er ook zo eentje staan.
Sluit het halster verder wel goed aan?

Ik zal binnenkort even een foto maken van hoe het halster zit. Heb ook het idee dat het halster te strak zit onder zijn kaak.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:59

De manege pony die ik wel eens met touwhalster rijd schudde ook zijn hoofd. Dit kwam omdat het touwtje uit de knoop opzij stak. Dus hij zag de hele tijd iets in zijn ooghoek. Touwtje weggestopt en probleem voorbij :P
Misschien is dat ook wel zo bij jou?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:59

Eerste waar je naar zou moeten kijken is of het inderdaad wel goed past / goed vast gedaan wordt :)

Als het ergens wat te flubberig / raar / strak zit dan is het natuurlijk logisch dat het beestje er wat geïrriteerd door raakt :)

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:30

zit er niks aan het halster aan de binne kant wat mischien steekt, dat een een draadje prikt
ofzo. soms zit er van die draadjes in die op visgaren lijkt dat kan soms steken of nylon garen
dat kan ook irritatie geven tijdens het dragen